رسته‌ها
قاموس قرآن - جلد هفتم
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 24 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 24 رای
کتاب «قاموس قرآن» تالیف علی اکبر قرشی شامل شرح بیش 4200 لغت قرآنی می باشد. مجموعه حاضر جزء تألیفاتى است که در صدد بیان مفردات قرآن مى باشد.
مفردات قرآن ، علمى است که درباره تک واژه هاى قرآنى از نظر ریشه و اشتقاق لغوى ، دلالت بر معناى مطلوب ، شیوه نگارش ، نحوه تلفظ و نوع کاربرد آن در قرآن بحث مى کند، و یکى از مهمترین شاخه هاى آن غریب قرآن است.
شاید نخستین کسى که اصطلاح «علم مفردات » را به عنوان شاخه اى از علوم لفظى قرآن به کار برد و تألیف و تصنیف ارزشمندى در این زمینه ارائه کرد، راغب اصفهانى (م 530 ق ) باشد.
قاموس به طور عام به معناشناسى قرآن مى پردازد، و این گونه معناشناسى در علم تفسیر حائز اهمیت است . به تعبیر دیگر فرهنگ نامه لغات قرآن مى باشد.
قاموس راهنماى کلمات قرآنى است که بر اساس حروف الفبایى تنظیم شده ، در آن رجوع به اصل و ریشه لغوى کلمات قرآنى ، لازم است ، از «اب » شروع و به «یوم » «یومئذ» ختم مى گردد. در این معجم علاوه بر شماره سوره و آیه ، حروف مکمل هر کلمه و دفعات تکرار آن نیز ذکر شده است .
کلمات قرآنى زیر ماده یا ریشه هر کلمه وارد شده است ، و بخشى از آیه قرآنى که در بردارنده آن کلمه است ، در زیر کلمه درج گردیده است . در برابر هر یک از لغات قرآنى ، معناى فارسى آن را آورده به ترجمه آیات نیز پرداخته است .
مؤلف در مقدمه مختصر خود بر کتاب مى نویسد: «این کتاب تنها درباره لغات قرآن نیست بلکه گذشته از آن در نوبت خود یک کتاب تفسیر و اگر اغراق نباشد یک دایرة المعارف قرآن است .»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
285
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1393/11/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی قاموس قرآن - جلد هفتم

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
قاموس قرآن - جلد هفتم
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک