رسته‌ها

تاریخ وصاف یا تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار - جلد 3

تاریخ وصاف یا تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار - جلد 3
امتیاز دهید
5 / 5
با 3 رای
امتیاز دهید
5 / 5
با 3 رای
تاریخ وَصّاف (نام دیگر: تجزیة الامصار و تزجیة الاعصار) از قدیمترین منابع دربارهٔ دوره ایلخانان، به زبان فارسی و نوشته شرف‌الدین عبداللّه شیرازی است.
به گفته وصاف، کتاب او دنباله تاریخ جهانگشای است و عطاملک جوینی در همه حال ممدوح اوست. وصاف در ۶۹۹ق به نوشتن تاریخ خود پرداخت و بخشی از آن را در ۷۰۲ق در شام به آگاهی و نگاه غازان‌خان رساند و در ۷۱۲ق در سلطانیه چهار بخش نخست این اثر را به الجایتوخان تقدیم کرد. بخش پنجم آن در ۷۱۶ق (۱۳۲۶م) به پایان رسید.
وصّاف ضمن شرح وقایع تاریخی، اشعاری به عربی یا فارسی آورده که غالباً سروده خود اوست. تاریخ وصاف یکی از دشوارترین و به عبارتی متکلفانه‌ترین متون نثر فارسی است. اطناب جمله‌های وصاف به سبب زیاده‌روی در بهره‌گیری از ادبیات عرب مانع از درک درست مفاهیم و محتوی نوشته‌هایش شده است. به همین خاطر برای فهم آن آثاری چون: حل مشکلات تاریخ وصاف، شرح شواهد تجزیة الامصار، شرح ترکی تاریخ وصاف، تحریر تاریخ وصاف و گزیده‌های آن پدید آمده است. به گفته شرف‌الدین شیرازی کتاب او ترکیبی از اطناب (درازگویی) و ایجاز (پیراسته‌نویسی) است. نویسنده مدعی است تا پیش از او کسی نتوانسته است چنین کاری را انجام دهد و او آغازگر راه است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
135
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
majidvahedpour
majidvahedpour
1393/07/01
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ وصاف یا تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار - جلد 3

تعداد دیدگاه‌ها:
2
عناوین جلد سوم:
جلد سوم کتاب تاریخ وصّاف شامل 135 صفحه است که عناوین آن به شرح زیر می¬باشد:
مشورت امرا در باب قرار سلطنت/ جلوس کیخاتوخان/ نهضت کیخاتوخان بر روم/ صفت بزم کیخاتوخان/ وزارت صدر جهان/ خصائل و حالات کیخاتوخان/ سعایت امرا در باب صدر جهان/ اسباب وضع چاو و ابطال آن زرّاق/ کیفیّت اوضاع چاو/ موقوف داشتن کیخاتو چاو را/ نآل حال کیخاتوخان/ ویران شدن کیخاتوخان/ قتل کیخاتوخان/ در پند و نصیحت گوید/ در نصیحت سلاطین گوید/ جلوس بایدو خان/ تشبیب/ ذکر سلاطین کرمان/ فتح عمّان/ ذکر براق حاجب/ حکومت رکن-الدّین/ حکومت قطب¬الدّین/ حکومت ترکان/ قتل سیورغتمش/ حکومت کردوچین در کرمان/ قتل پادشاه¬خاتون/ ذکر جزیرۀ هرمز/ ذکر بهاءالدّین ایاز/ بعض حالات ایاز/ رجعت ایاز به هرمز/ وصف هند/ مکتوب فخرالدّین/ جواب مکتوب متقدّم/ در جواب طلب صنّاع طرب/ ذکر دهلی و سلاطین آن/ ذکر امیرنوروز/ حالات امیرنوروز/ پیوستن امیرنوروز به غازان ¬خان/ جنگ غازان با توکال/ ملاقات غازان با بایدو/ رجعت غازان از لشکرگاه بایدو/ رزم امیرنوروز با لشکر توران/ جمع شدن اعیان به نزد غازان/ حرکت غازان به عزم بایدو/ گرفتاری و قتل بایدوخان/ جلوس غازان¬خان/ سرداری نوروز بیگ و حرکت اوجای به صوب خراسان/ اتّفاق بعض امرا بر مخالفت/ قتل امرای یاغی/ گرفتاری صدر جهان/ وزارت صدر جهان/ حالات مظفّر محمّد عمید/ ذکر خبث نفس محمّد عمید/ خذلان و بوار عمیدالملک/ قتل عمیدالملک/ فی¬النّصیحه/ توجّه غازان به صوب همدان/ گرفتاری و قتل نوروز بیگ/ قتل شاهزاده طایجو و گرفتاری صاحب¬دیوان/ تفویض امر دیوانی به رشیدالدّین/ مقاطعۀ فارس/ احوال ملوک مصر/ محاصرۀ مکّه/ فتح مکّه/ قصیده/ ملوک مصر/ قتل ملک¬اشرف و حکومت ناصرالدّین/ شرح قران نحسین/ صورت زایجه/ احکام و آثار قران/ تعزیت¬نامه/ مرثیه/ بعض شداید فارس/ رسالة-الشّکوی/ هجوم لشکر دوا به ملک فارس/ غارت نواحی فارس/ نهب اطراف فارس/ یورش مصر و شام/ وصول غازان¬خان به بلاد شام/ مقابلۀ مغول و مصریان/ حرب سلطان¬غازان و انهزام مصریان/ تفرّق لشکر مصر/ فتح ممالک شام و رجعت غازان/ محاصرۀ حصن دمشق/ صفت شنب غازان/ تعمیر قلعۀ تبریز/ وصف قبّۀ شام تبریز/ بستان¬سراى و قصر عادلیه/ ساختن شهر اسلام اوجان/ قواعد و یاسای غازانی/ وضع قانون خراج/ ترتیب یامها/ منع مسکرات/ تثبیت اوزان/ ترتیب طاس عدل/ دعای پادشاه.
کتاب تاریخ وصّاف که با قلم شرف¬الدّین عبدالله ابن فضل الله وصّاف شیرازی آفریده شده، از کتب مهمّ تاریخی، خصوصاً تاریخ عصر ایلخانی و از جمله مآخذ و منابع معتبر برای آثار پس از خود است. عنوان نام صحیح این کتاب که «تجربةالامصار و تزجیةالاعصار» می¬باشد و قرن¬ها به اشتباه با عنوان «تجزیةالامصار و تزجیةالاعصار» شناخته شده بود، در مقاله¬ای تحت عنوان «تاریخی مشهور با نامی مجعول» به قلم سیدعباس سیدحسینی آورده شده است. «تاریخ وصّاف، کتابی تاریخی دربارة تاریخ ایلخانان مغول ایران و تاریخ ملوک و امرای اطراف از 656 تا 728 ق / 1258 تا 1328م (اواسط عهد ابوسعید بهادرخان) است. شرف‌الدّین عبدالله ملقّب به وصّاف¬الحضرة و متخلّص به شرف (663- 728ق / 1265-1328م) ادیب، مورّخ و شاعر ایرانی، این کتاب را به روش تاریخ و شیوة جهانگشای جوینی نوشت و آن را ذیل تاریخ جهانگشای جوینی نامید. تألیف این کتاب در پنج جلد در 699 ق / 1300م آغاز شد. جلد نخست کتاب در 702 ق / 1303م به غازان خان و جلد دوم آن در 712 ق / 1312م به اولجایتو خدابنده پیشکش شده است. کتاب تاریخ وصّاف در پنج مجلّد تنظیم شده و از اختصاصات آن یکی اشتمال کتاب بر بسیاری از مطالب دربارۀ وضع اجتماعی عهد مؤلّف و همچنین انتقاداتی از اوضاع نابسامان مردم عهد خود در زیر چنگال ایلخانیان است. سبک و انشای وصّاف¬الحضرة دراین کتاب کاملاً مصنوع و همراه با مبالغات و شگفت-انگیزی در استفاده از موازنات و ترکیبات و امثال و اشعار عربی او، ایراد لغات مهجور و دشوار و ذکر اخبار و احادیث و آیات و به کار بردن انواع صنایع درکلام است.
تاریخ وصاف یا تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار - جلد 3
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک