رسته‌ها

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی: سفیر سوم

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی: سفیر سوم
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 23 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 23 رای
ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی درگذشته در سال ۳۲۶ق ، سومین نایب خاص امام مهدی علیه السّلام بود که از معتمدان محمد بن عثمان (دومین نایب امام زمان علیه السلام) و از نزدیکان وی در بغداد به شمار می‏ رفت. ایشان از اصحاب امام حسن عسکری (ع) بود.محمد بن عثمان در واپسین روزهای حیات، به دستور حضرت امام مهدی علیه السّلام او را به عنوان جانشین خود معرفی کرد؛ پس از آن شیعیان برای تحویل اموال به وی رجوع می‏ کردند. و مدت نیابت ایشان ۲۱ سال به طول انجامید.
حسین‏ بن روح نوبختی پنج سال از عمر بابرکت خود در زمان نیابت خاص حضرت حجت ـ عجل ‏الله تعالی فرجه ‏الشریف ـ یعنی از سال ۳۱۲ تا ۳۱۷ قمری را در زندان «مقتدر» خلیفه عباسی، به سر برده است.
در طول بیست و پنج سال خلافت مقتدر، دوازده وزیر انتخاب شدند که بعضی دو یا سه بار به وزارت رسیدند. در این سال‏ها، مصادره‏ اموال به قدری رایج بود که ابوالحسن‏ بن فرات، که سه بار وزارت مقتدر را به عهده داشت، دیوان مخصوصی برای درآمدهای مصادره‏ای ایجاد کرد و پذیرفت که از این اموال، روزانه، مبلغی به خلیفه و مادر و فرزندانش بپردازد. در این زمان، مقام وزارت به کسی داده می‏شد که قبول می‏ کرد نیاز مالی حکومت را برآورد.
علت دستگیری حسین بن روح نیز همین امر بود که ایشان قبول نکرد وجوهات شیعیان را به دیوان حکومتی بدهد. به همین دلیل توسط مقتدر عباسی، حاضر شد حدود پنج سال به زندان برود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
136
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1394/02/06
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی: سفیر سوم

تعداد دیدگاه‌ها:
1
مثل همیشه کتاب باارزشی را آپلود کرده‌اید. ممنونم
ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی: سفیر سوم
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک