رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
همبستگی میان تصوف و تشیع
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 75 رای
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 75 رای
بحث از ارتباط غامض و پیچیده و نسبتاً مبهم بین تشیع و تصوف، هم از حیث اصول و مبادی با واقعیت ماورای تاریخی و هم از جنبه تاریخی آن، نباید به انتقاد مکرر بعضی از شرق شناسان که اصل و منشأ قرآنی و اسلامی تشیع و تصوف را مورد شک و تردید قرار می‌دهند، توجه داشت.
در حالی که نظریه آنها بر این فرض قبلی مبتنی است که اسلام وحی آسمانی نیست و اگر هم دین باشد فقط «دین شمشیر» و برای مردم ساده صحرا گرد و بادیه نشین است، این خرده گیران دروغین هرچه را که حاکی از عرفان و جنبه باطنی دین باشد، غیر اسلامی می‌گیرند و نبودن اسناد و مآخذ تاریخی در ادوار اولیه اسلام را دلیلی بر مدعای خویش می‌پندارند.
گویی شیء معدوم، فی نفسه می‌تواند چیزی را که وجود داشته است ولی اثری از خود بجا نگذاشته تا بتوان آن را تجزیه و تحلیل کرد، نقص و ابطال کند. واقعیت تشیع و تصوف به عنوان جنبه های اساسی وحی اسلامی آنقدر بدیهی و استوار است که هیچ گونه ادله کاذب تاریخی نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد. صرف وجود میوه بر روی درخت ثابت می‌کند که ریشه‌های درخت در زمینی است که آن را تغذیه می‌کند و ثمره معنوی فقط می‌تواند حاصل شجری روحانی باشد که در حقیقت وحی ریشه دارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
simin
simin
1394/01/18
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی همبستگی میان تصوف و تشیع

تعداد دیدگاه‌ها:
3
[quote='siawash110']به قول مولوی هر کسی از ظن خود شد یار من . . در اصیل ترین منبع اسلامی یعنی قرآن و احادیث می توان سرنخ هایی از همه چیز پیدا کرد از مادی گرایی تا عرفان و از خشونت طلبی تا صلح و صفا از زن ستیزی تا فمینیسم (‌بهشت زیر پای زنان است و . . . )
همه چیز بستگی به عینکی دارد که شما روی چشم خود گذاشته اید و اینکه دنبال چه اهدافی هستید مثلا دکتر شریعتی از میان آن همه شخصیتهای صدر اسلام صاف دستش را گذاشته بود روی امام حسین و ابوذر و حجر و . . . کلا هر داستانی که بوی انقلاب و مبارزه با سرمایه داری از آن به مشام می رسد . . .[/quote]
بسمه تعالی
سلام و عرض ادب؛
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله: (حدیث -متواتر- ثقلین)
«...إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی‏...». [۱]
ترجمه: من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرا دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند.ای مردم بشنوید من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید؛ پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم.
یعنی به تعبیر مثال گونه اش از منظر بحثمان: نقشه و نقشه خوان...(بدیهی است که این تعبیر٬مثالی بیش -جهت تفهیم بهتر همین مطلب- نبوده و مسلما گویای نسبت دقیق موضوع(قرآن و اهل بیت علیهم السلام٬ نیست؛ یعنی در مثل مناقشه نیست...)
آیه ۱۰۳ سوره آل عمران:
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ .....
ترجمه:و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید.......
جمیعا التماس دعا
یا حق
به قول مولوی هر کسی از ظن خود شد یار من . . در اصیل ترین منبع اسلامی یعنی قرآن و احادیث می توان سرنخ هایی از همه چیز پیدا کرد از مادی گرایی تا عرفان و از خشونت طلبی تا صلح و صفا از زن ستیزی تا فمینیسم (‌بهشت زیر پای زنان است و . . . )
همه چیز بستگی به عینکی دارد که شما روی چشم خود گذاشته اید و اینکه دنبال چه اهدافی هستید مثلا دکتر شریعتی از میان آن همه شخصیتهای صدر اسلام صاف دستش را گذاشته بود روی امام حسین و ابوذر و حجر و . . . کلا هر داستانی که بوی انقلاب و مبارزه با سرمایه داری از آن به مشام می رسد . . .
همبستگی میان تصوف و تشیع
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک