رسته‌ها
بازی ها
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 19 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 19 رای
.
بدون شک باید اریک برن را یکی از مشهورترین روانشناسان معاصر بدانیم. کتاب "بازیها" ی او نیز با فروش کم نظیرش ثابت کرد مردم او را دوست دارند. شاید چون او خیلی راحت و خودمانی از روانکاوی صحبت می کند و مانند فروید گرفتار الفاظ و تئوریهای پیچیده نشده است. البته همین استفاده از اصطلاحات غیر حرفه ای باعث شد که در ابتدا جامعه متخصصان خیلی تئوری های او را جدی نگیرند.
او ابتدا چند مقاله آتشین در این زمینه نوشت و پس از آن در سال ۱۹۵۸مقاله مشهور و تأثیرگذار خود را با عنوان "تحلیل رفتار متقابل: روشی بدیع و کارا برای گروه درمانی"، منتشر کرد. این مقاله شروعی بود برای نظریه ای جدید، که کم کم با عنوان "تحلیل رفتار متقابل" (Transactional Analysis) یا به اختصار TA شناخته شد.
اساس نظریه اولیه تحلیل رفتار متقابل بر پایه حالت های شخصیتی ارایه گردید. او برای سهولت و همه فهم شدن این حالتها به ابتکار عمل جالبی دست زد و از نامهای ملموسی چون کودک، والد و بالغ استفاده نمود.
▪ کودک، بالغ و والد«کودک» درون همان بخش از وجود ماست که دوست دارد کودکی کند؛ درست مثل یک بچه سرزنده و با هیجان باشد. خلاقیت، شور و شوق، احساسات تند و تیز، قهر و آشتی، ترس، وحشت، عشق و تنفر همه و همه از کودک درون ما منشا می گیرد.
او برای توضیح بیشتر دو نوع کودک درون را تعریف می کند یکی کودک سازگار و کودک طبیعی.
کودک سازگار همان بخش از شخصیت ماست که قوانین و باید و نباید های جامعه را می پذیرد و مثل یک بچه خوب هرچه والدنیش می گویند گوش می کند.
اما برعکس این کودک ناسازگار است که مرتب بچگی می کند و البته در مواردی برای ما دردسر ایجاد می کند اما همین کودک ناسازگار است که منجر به شور زندگی و خلاقیت و ابتکار می شود. وگرنه از کودک سازگار کاری جز بله قربان گویی بر نمی آید. به همین دلیل اریک برن اغلب بیمارانش را تشویق می کرد به کودک ناسازگار خود بیشتر بها بدهند و نگران بچگی های او نباشند.
«بالغ» بخش عاقل شخصیت ماست؛ بخشی که تصمیم های منطقی می گیرد، اطلاعات را پردازش می کند، با دیگران رابطه محترمانه برقرار می کند و کلا واقع گراست.
«والد» درون که منفور ترین بخش شخصیت ما را از نظر اریک برن تشکیل می دهد همان باید و نباید های بدون منطق و دلیل ماست. همان دستور العمل های بی چون و چرایی که سالهاست برای خود ساخته ایم و حتی اطرافیانمان را هم با آن اسیر کرده ایم. اما اریک برن والد را نیز دو نوع می داند اولی والدی سخت گیر و آزار دهنده و دومی والدی نوازشگر و تایید کننده و اعتقاد دارد والد بد و مایوس کننده والد نوع اول است و بهتر است به نوع دوم تغییر کند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
25
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
saeidborji
saeidborji
1393/02/23

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی بازی ها

تعداد دیدگاه‌ها:
6
کتابی بسیار مفید علی الخصوص برای روانشناسان. از حسن انتخاب شما ممنون
[quote='میشکا']سلام ببخشید من عضو شدم که بتونم کتاب مورد علاقمو بخونم یا دانلود کنم.ولی هیچکدوم نمیشه.لطفا راهنمایی کنید ممنون[/quote]
دوست گرامی ! با خوشامد به شما : در سایت کتابناک فقط کتاب هایی که منع حق نشر ندارند دارای لینک دانلود بوده و شما می تونین با انتخاب گزینه دریافت در بالای صفحه سمت چپ ، فایل کتاب رو به صورت پی دی اف دریافت کنید. کتاب هایی که دارای حق نشر هستن فاقد لینک دانلود بوده و در بالای صفحه در کادر زرد رنک برای شما توضیح داده شده : با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. سپاس
سلام ببخشید من عضو شدم که بتونم کتاب مورد علاقمو بخونم یا دانلود کنم.ولی هیچکدوم نمیشه.لطفا راهنمایی کنید ممنون
علاوه بر اریک برن ، روانشناسانی مانندکارل گروس،کارل بوهلر،شارلوت بوهلر درمورد بازی وطبقه بندی آن نظریاتی را ارایه داده اند.
ملاکهای مختلفی برای تجزیه وتحلیل مفهوم بازی درنظرگرفته شده است که عبارتند از:بازی فعالیتی بی هدف ویا هدف درخود است.
گروس بازی را نوعی پیش تمرین عمومی قلمداد می کندوکارل بوهلر معتقد است که اصل فعالیت بازی کردن لذت است.
نسخه الکترونیکی بارگذاری شده شامل تعداد محدودی از صفحات کتاب بود. با نگاهی مثبت و خوشبینانه میتوان استنتاج کرد که این کتاب نه تنها به حقوق ناشر یا ناشران تعدی نمیکند بلکه معرف کتاب است و میتواند به فروش نسخه فیزیکی این کتاب کمک نیز بکند. بخشی که من برای اسکن و بارگذاری انتخاب کردم یکی از ملموس ترین و جذاب ترین قسمت های کتاب بود به ویژه از جهت قابل درک بودن و تقارن و مجانست با ساختار و فرهنگ جامعه ایرانی.
برداشتن لینک فقط دوش آب سردی بود هدیه از کتابناک
تشکر از این هدیه
PDF
478 کیلوبایت
بازی ها
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک