رسته‌ها
سفرنامه میرزا محمد حسین فراهانی
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 52 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 52 رای
«سفرنامه میرزا محمدحسین فراهانی»، در ۴۱۲ صفحه کتابی است به زبان فارسی در انجام مناسک حج و وضع جغرافیایی کشورهایی که میرزا محمد حسین حسینی فراهانی از آنها هنگام سفر حج عبور کرده است. انگیزه مولف از نگارش این کتاب، امتثال فرمان سلطانی بوده است که وی را مامور شرح وقایع و مشاهدات و شنیده‏ ها طی سفرنامه‏ ای نموده است. این سفرنامه طی سال‏های  ۱۳۰۲  تا  ۱۳۰۳ ه.ق. نگارش یافته است.
خواننده در این سفرنامه با اوضاع جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی، بناها و آثار تاریخی کشورهای مسیر آشنا می‏شود و به اطلاعات با ارزشی درباره مباحث مذهبی و اوضاع در بخشی از ایران و سرزمین‏ هایی که نگارنده از آنها دیدن کرده است، دست می‏ یابد. لازم به ذکر است که برخی از قسمت‏های کتاب را، مولف پس از بازگشت به تهران از سفر حج با استفاده از سایر منابع کتبی تکمیل کرده است. از لابلای کتاب پیداست که مولف طبع شعر هم داشته و «گلبن» تخلص می‏کرده است. در بخش اضافات و تصحیحات، که توسط مصحِّح به کتاب افزوده شده، بسیاری از اعلام موجود در کتاب اعم از اعلام اشخاص و اعلام اماکن و غیره توضیح داده شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
412
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1393/04/09

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سفرنامه میرزا محمد حسین فراهانی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
این سفر نامه نویسی ها که به نوعی خاطره نگاری هم هست اما با شرح و تفصیل اماکن و سرزمین های ناشناخته و جدید که در مستشرقین اروپایی به حد اعلای خود رسیده در این زمان نقش تاریخ مستندی را بازی میکنند و اگر نبودند بیگمان خلآ تاریخ هم وجود داشت و کاملآ مشهود بود و چه بسا از همین خاطره ها و سفرنامه ها چه نکات ارزشمندی کشف و روشن میشود واقعآ ابتکار بسیار ارزشمندی بوده که باید قدر شناس باشیم .
سفرنامه میرزا محمد حسین فراهانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک