رسته‌ها
سخنوران نامی معاصر ایران - جلد 12
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 36 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 36 رای
سخنوران نامى معاصر ايران، تأليف سيد محمدباقر برقعى، دايرةالمعارفى ارزشمند در شرح حال شاعران معاصر ايران، به زبان فارسى است.
كتاب با دو مقدمه از نویسنده و سعيد نفيسى آغاز و اسامى افراد به ترتيب حروف الفبا، در دوازده جلد، تنظيم شده است. نویسنده سه مجلد نخست را از روى حروف الفبا تنظيم كرده، اما پس از آن، همه مجلدات را ادغام نموده و از روى حروف الفبا، آن‌هم از روى تخلص شاعر و اگر شاعر تخلصى نداشت، از شهرتش استفاده كرده است. بنابراین، نظم و ترتيب شش مجلد تا پايان كتاب، همچنان حفظ و رعايت شده است و در سه مجلد نخست نيز تجديد نظر به عمل آمده و برخى كاستى‌هاى آن، رفع شده است.
در مقدمه نویسنده، به شيوه كار وى و برخى از خصوصيات كتاب، اشاره شده است.
در مقدمه دوم، به توضيح و تشريح جايگاه تذكره‌نويسى در ادبيات فارسى پرداخته شده است. نویسنده، معتقد است در فرهنگ جهان، هيچ رشته‌اى به وسعت و دل‌انگيزى شعر فارسى نبوده و از هزار سال پيش كه نخستين گويندگان اين زبان، لب به سخن‌سرايى گشودند، در هر دوره، عده كثيرى از سخنوران آمده و رفته‌اند كه گاهى زبده گفتارشان و گاهى همه آثارشان، براى ما به يادگار مانده است كه اين امر، نشانگر اهميت تذكره‌نويسى پيرامون ادبيات فارسى را نشان مى‌دهد.
بايد توجه داشت كه تذكره‌نويسى يكى از دشوارترين كارهاست، به‌خصوص وقتى كه كار در سطح كلى كشور باشد؛ در اين صورت دسترسى به شاعرانى كه در شهرهاى مختلف سكونت دارند كار را دشوارتر مى‌كند. به‌ويژه كه نویسنده اثر حاضر، كوشش داشته تا از منابع ديگران كمتر استفاده نموده و ارتباط مستقيم با شاعر را همواره مد نظر قرار داده تا بتواند شناخت بيشترى نسبت به آنان پيدا كند و در انتخاب آثار هريك، از گزيده اشعارشان بهرمند شود كه اين امر، بر اهميت و ارزش اين مجموعه، افزوده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
814
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1393/01/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سخنوران نامی معاصر ایران - جلد 12

تعداد دیدگاه‌ها:
4
با تشکر از زحمات شما که برای کتابخوانی و توسعه فرهنگ کتابخوانی تلاش میکنید و ای کاش که تمام کسانی که کتاب ها را دانلود میکنند انها را با دقت مطالعه کنند
[quote='yahaggi']با تشکر از زحمات شما ، خواهشمند است است جلد 9 این مجموعه (سخنوران معاصر) نیز در دسترس علاقمندان قرار گیرد.[/quote]
با سپاس از شما ، اگه از جلد نه جایی سراغ دارید ممنون می شم نشونی اش رو در همین جا درج کنین.
با تشکر از زحمات شما ، خواهشمند است است جلد 9 این مجموعه (سخنوران معاصر) نیز در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
سخنوران نامی معاصر ایران - جلد 12
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک