رسته‌ها

م‍ک‍ت‍ب‌ه‍ای‌ س‍ی‍اس‍ی‌ و ف‍ره‍ن‍گ‌ م‍خ‍ت‍ص‍ر ع‍ق‍ای‍د و م‍رام‌ه‍ای‌ س‍ی‍اس‍ی‌ ب‍ت‍رت‍ی‍ب‌ ح‍روف‌ ال‍ف‍ب‍اء

م‍ک‍ت‍ب‌ه‍ای‌ س‍ی‍اس‍ی‌ و ف‍ره‍ن‍گ‌ م‍خ‍ت‍ص‍ر ع‍ق‍ای‍د و م‍رام‌ه‍ای‌ س‍ی‍اس‍ی‌ ب‍ت‍رت‍ی‍ب‌ ح‍روف‌ ال‍ف‍ب‍اء
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 79 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 79 رای
برگرفته از مقدمه کتاب "مکتب های سیاسی" :
این کشور بواسطه موقعیت خاص جغرافیایی که دارد در جنک دوم شکل دالان یا معبری را بین قوای متفقین پیدا کرد و در واقع بصورت یک کشور بین المللی و جهانی(کاسموپولینتنان)در آمد. مرزها برداشته شد، و پای هر قوم و نژاد و ملتی از ملل جهان در این کشور باز شده، بعضی از ایشان آزادانه بفعالیت سیاسی و نشر افکار خود پرداختند. پس از جنگ نیز میدان نبردهای سری و علنی و سیاسی و حنگهای سرد قدرتهای بزرگ و مرکز تحریکات پشت پرده اجنبیان و جولانگاه تبلیغات ایادی خارجی و داخلی گردید، و در این کشمکش کمتر کسی است از هر طبقه، از کاسب بازاری و دهقان و دهاتی گرفته تا برسد بطبقات عالیه کشوری و نظامی ، که بشکلی از اشکال پایش بمیان این کشمکشها کشیده نشده و بطریقی وارد جنجال های سیاسی بیست سال گذشته نشده باشد، یا لااقل تماسی با این انقلابات و تحولات پیدا نکرده باشد.
. افزایش تعداد اشخاص باسواد در پایتخت و شهرهای بزرگ نیز به افزایش تیراژ و تعداد انتشار جراید خبری و سیاسی و نشر مقالات و رسالات و احیانا کتب سیاسی کمک کرده، قدر مسلم این است که عده کثیری که هیچ قابل مقایسه با تعداد قبل از سال 1320 نیست بخواندن روزنامه ها راغب گشته، و این کار جزء عادات روزانه ایشان قرار گرفته.
نمیتوان انکار کرد که بجهات فوق یک نوع بیداری سیاسی در افکار عمومی بطهور رسیده، و حوادث جنگ دوم و ده سال پس از جنگ دوم اگر زیانهای مادی و معنوی بسیار در برداشته ولی فایده بزرگ را نیز منضمن بوده و آن مسئله آشنایی افکار سیاسی است که از ضروریات اولیه زندگی هر بشر متمدن امروزی میباشد.
اما با کمال تاسف، افکار سیاسی در ایران غالبا از مجاری دیقصد و منابع صاجب اغراض خاص سیاسی بدماغ(ذهن) مردم وارد گشته، نه از طریق آموزشگاه و تعلیم صحیح و منطم و کنفرانسهای آموزنده و بیدار کننده که راههای شایسته آن است. و لذا این اطلاعات معمولا ناقص و مبهم و غالبا یکطرفه بوده و بر ابهام مسائل در دماغ مردم افزوده ، افکار و عقاید سیاسی غالبا در نظر مردم مبهم است، چه بسا که موجب گمراهی عده کثیری نیز شده است.
از طرف دیگر به واسطه فقدان کتب اصیل و نشریات صحیح سیاسی و فرهنگها و کتب مآخد و مراجع مربوط به سیاست و روابط بین الملل، و عدم آشنایی اکثریت مردم بزبانهای خارجی، و هم بواسطه اینکه حتی کتب سیاسی بزبان خارجی هم برای کسانیکه آشنایی بزبانهای خارجی دارند در دسترس ایشان نیست، مسائل سیاسی حتی برای طبقات عالیه و اشخاص روشنفکر هم بصورت مبهمات و مسائل غامضی در آمده، غالبا در تشخیص صواب از ناصواب و حل مسائل سیاسی عاجز مانده اند.
مثلا امروز کمتر کسی است در ایران در هر طبقه حتی مردم بازاری و عوام که اصلاحات دموکراسی، فاشیسم، لیبرالیسم، سوسیالیسم، کمونیسم، ماکیاولیسم و امثال آن بگوشش نخورده باشد.
در نتیجه پندارهایی تیره و مه آلود از این عقاید و افکار و ایسم ها در دماغها پیدا شده و این خود محرک افکار مردم گردیده و میل وافر دارند بدانند معنی و مفهوم واقعی این اصطلاحات و ایسم ها چیست و از آن چه مقصود و نظر است؟
از چند سال قبل احتیاج بتالیف کتابهایی که رفع این نوع ابهامات را برای مردم بنماید و با بیطرفی کامل نوشته شده باشد و شامل نص حقایق باشد کاملا محسوس بود و ملاحظه میشد که عموم طبقات این کشور تشنه این نوع اطلاعات سیاسی بوده و احساس کرده اند که باید برای بقای خود و جامعه خویش افکار سیاسی خود را پرورش دهند و عقاید خود را با کسب اطلاعات صحیح و اصیل در باره مسلک ها و مرام های سیاسی و روابط سیاسی بین الملل اصلاح نمایند.
بهمین سبب بود که نویسنده این سطور از اوایل ظهور این نهضت فکری و تحول سیاسی در ایران که این نکته را احساس نمود، بخیال افتاد در حد قدرت و امکان در صدد رفع این نقیصه برآید.و کتاب فوق دسترنج و محصول این تلاش و همت مولف میباشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
235
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1392/11/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی م‍ک‍ت‍ب‌ه‍ای‌ س‍ی‍اس‍ی‌ و ف‍ره‍ن‍گ‌ م‍خ‍ت‍ص‍ر ع‍ق‍ای‍د و م‍رام‌ه‍ای‌ س‍ی‍اس‍ی‌ ب‍ت‍رت‍ی‍ب‌ ح‍روف‌ ال‍ف‍ب‍اء

تعداد دیدگاه‌ها:
11
این اولین کتابی بود که در زمینه سیاست توی کتابهای پدرم پیدا کردم و خوندم
درود و تشکری اساسی دارم از شما عزیزان که با ایجاد این بستر چنین کتب ارزشمندی را در دست رس قرار می دهید
تشکر از اینکه این کتابهارو در اختیار ما میگذارید
تشکر از شمابخاطر رشد وترویج فرهنگ وکتابخوانی
دوستان علاقمند به کتاب "تاریخ اندیشه های سیاسی غرب 2جلدی" عالمم یه نگاهی بندازن
بابت این همه نیکی سپاسگذاری کردن نیکوست ....
ممنون خیلی دوست داشتم در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشم و مطمئنم این کتاب مفیده
از همکاری شما برای فراهم سازی زمینه های بهتر کسب دانش اظهارسپاس وقدردانی می نمایم
سلام علیکم
از شما بخاطر این کتاب ارزشمند، بغایت سپاسگزارم
خواهشمندم کتاب "تاریخ فلسفه سیاسی" از دکتر پازارگاد را هم تهیه فرمایید
متشکرم
م‍ک‍ت‍ب‌ه‍ای‌ س‍ی‍اس‍ی‌ و ف‍ره‍ن‍گ‌ م‍خ‍ت‍ص‍ر ع‍ق‍ای‍د و م‍رام‌ه‍ای‌ س‍ی‍اس‍ی‌ ب‍ت‍رت‍ی‍ب‌ ح‍روف‌ ال‍ف‍ب‍اء
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک