رسته‌ها

شصت سال صبوری و شکوری: خاطرات دکتر ابراهیم یزدی - جلد 2

شصت سال صبوری و شکوری: خاطرات دکتر ابراهیم یزدی - جلد 2
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 67 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.1
با 67 رای
دفتر دوم شامل انبوهی از مکاتبات وی با سایر فعالان مخالف رژیم پهلوی می باشد که در مجموع این بیش از 4000 صفحه حجم دارد.

ابراهیم یزدی، فعال سیاسی ایرانی و دبیرکل نهضت آزادی ایران است. ابراهیم یزدی در دوران اقامت سید روح‌الله خمینی در نوفل‌لوشاتو، فرانسه از مشاوران او بود. او پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به هم‌راه روح‌الله خمینی به ایران بازگشت.
نوشتن و انتشارات خاطرات و تجربیات فعالان عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، دینی بخشی از انتقال تجربه‌ها و دستاوردهای به نسل جدید ادامه دهنده این رسالت محسوب می‌شود. حرکت‌های اجتماعی – سیاسی پدیده‌های بهم پیوسته و مرتبط می‌باشند. به اعتقاد نویسنده حفظ ویژگی و استمرار آنها، پیوستگی و ارتباط ذهنی – عینی میان تجربه‌ها و رفتار گذشتگان و پیوند آنها با مبارزات کنونی ضروری است. گسل و انقطاع و بریدگی در سیر مبارزات ملی در انتقال تجربه‌های، حرکت نسل‌های جدید را بطور دائم با ناپختگی و شروع از صفر روبرو می‌سازد. نمی‌توان پذیرفت که هربار نسل جدید حرکت را از جایی شروع کند که گویی خود باید همه چیز را از نو تجربه کند و بیاموزد، نه آنکه کار نسل‌های گذشته را ادامه دهد. در میدان نبرد برای تحقق حاکمیت، حقوق و آزادی‌های اساسی ملت نسل ما و نسل‌های قبل از ما پرچم بدست دویده‌اند و اکنون که نسل ما در حال خروج از صحنه است نسل جدید و جوان باید پرچم را بگیرد. آنچه در این خاطرات در بیان رویدادها آمده است لزوما ارائه تصویر کامل و بیان تمام ابعاد آن رویدادها نیست، بلکه آن بعدی است که نویسنده در آن رویدادها حضور و مشارکت داشته یا ناظر بوده است. ارائه تصویر کامل در رویدادها و فهم و تحلیل جامع آنها وظیفه مورخ است که با بررسی تمام خاطرات آن را انجام می‌دهد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
4025
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
y-alef
y-alef
1392/11/25
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شصت سال صبوری و شکوری: خاطرات دکتر ابراهیم یزدی - جلد 2

تعداد دیدگاه‌ها:
5
به دولت موقت و شخص ابراهیم یزدی ایراداتی وارد است از جمله موضوع لقو قراردادهای ایران با ایالات متحده به صورت یکجانبه و متضرر شدن ایران؛
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت موقت الغای قراردادهای استعماری از جمله قراردادهای نظامی را در برنامه خود قرار داد. در این میان بخشی از قراردادها مربوط به اقلامی‌ می‌شد که در ازای آن مبالغی از سوی رژیم پهلوی به آمریکا پرداخت شده بود. با نظر دولت موقت بخشی از این قراردادها بدون وصول مبالغی که قبلا به آمریکا پرداخت شده بود، لغو شد.
یعقوب توکلی در گفت‌وگو با سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این‌باره می‌گوید: «در زمان محمدرضا، ایران یک قرارداد خرید تسلیحات نظامی با آمریکا منعقد می‌کند و مبلغ 12 میلیارد دلار به‌عنوان پیش پرداخت به آمریکا می‌دهد. بنابراین آمریکا باید در قبال این مبلغ، اسلحه به ایران بدهد و در غیر این صورت آن مبلغ را به ایران بازگرداند. در آخرین روزهای مجلس رژیم پهلوی، با فشار آمریکا بندی به این قرارداد اضافه می‌شود مبنی‌بر اینکه اگر ایران قرارداد را یکطرفه لغو کند آمریکا ملزم به پس دادن پیش‌پرداخت نیست. ما در جریان انقلاب یک چهره بسیار عجیب و غریب به نام ابراهیم یزدی داریم. وی معاون امور انقلاب دولت بازرگان بود. هیچ کس هم تاکنون از یزدی در یک محکمه رسمی قضایی نپرسیده است که شما به چه حقی 12 میلیارد دلار پول این مملکت را با یک جمله بی‌حساب و کتاب به آمریکا بخشیدید؟‍! یزدی در جریان انقلاب اعلام کرد که تمام قراردادهای ما با آمریکا لغو شود. آمریکا هم بلافاصله این موضوع را پذیرفت.»
کتاب باارزش و مفیدی است و گوشه ای از تاریخ معاصر ایران و حوادث منجر به انقلاب و پس از آن توسط وزیر امور خارجه دولت موقت
پوزش می خوام حواسم نبود! سپاس
در مورد بخش دوم نظرتون هم باید بگم که نظرتون محترم اما معتقدم در مورد نهضت آزادی کاملن در اشتباهید. نهضت آزادی به خاطر پایبندی به اصول و پرهیز از موضع گیری های غیرمنطقی از دو طرف (جمهوری اسلامی و سلطنت طلبان) مورد هجمه ی سنگین قرار داره!
در ضمن این کتاب دفتر دوم از جلد سوم هست و جلد دومش هنوز اپلود نشده
پیش از اپلود جلد سوم خاطرات جستجو کردم و دیدم که تو سایت نیست وگرنه دوباره کاری نمی کردم
شصت سال صبوری و شکوری: خاطرات دکتر ابراهیم یزدی - جلد 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک