رسته‌ها
ایرانیان و یونانیان
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 81 رای
نویسنده:
مترجم:
احمد کسروی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 81 رای
ایرانیان و یونانیان، نوشته پلوتارخ (تارک)، ترجمه احمد کسروى‏ این کتاب، ترجمه فارسى گزیده‏اى از سرگذشت‏ها (زندگى‏ها)، نوشته پلوتارخ یونانى است که نه به انگیزه شرح رویدادهاى تاریخى، که براى روشن ساختن گوشه و کنار زندگى گروهى از مردان نامور روم و یونان در سده نخست میلادى، به یونانى نوشته شد و گزارش‏هایى از دوران افسانه‏اى «رومولوس» و «اودیسه» تا نزدیک به نیم قرن پیش از دوره نویسنده در بر دارد. این کتاب تنها به سال‏هاى زندگى و رفتارهاى ویژه آن قهرمانان نمى‏پردازد، بلکه از درون خانه‏ها و رازهاى آنان نیز گزارش مى‏دهد و در کنار شرح حال قهرمانى یونانى، به شرح زندگانى قهرمانى رومى نیز مى‏پردازد و از این رو، بر پایه زندگى افراد به بازگویى رویدادها مى‏پردازد و همواره پاى سنجش دو تمدن بزرگ یونان و روم در میان مى‏آید. گزیده فارسى این کتاب، زندگى‏نامه قهرمانانى را در بر دارد که تاریخچه آنان دست کم در پاره‏اى از زندگى‏شان به ایران یا شاهان ایرانى پیوند خورده است. بسیارى از خردمندان و ادیبان و هنرآفرینان جهان از کتاب پلوتارخ سود برده و از درون‏مایه آن براى آفریدن نمایش‏نامه‏ ها و داستان‏ها و منظومه‏ ها بهره گرفته‏ اند؛ چنان‏که دست‏مایه ویلیام شکسپیر، نمایش‏نامه نویس تواناى انگلیسى، در تراژدى معروف «جولیوس قیصر» همین کتاب بود. وى هم‏چنین در برگرداندن نظم‏هایى از این کتاب به نثر کوشید. بسیارى از شرح حال نویسان و مورخان نیز به نوشته‏ هاى پلوتارخ در این کتاب استناد کرده‏ اند.
برخى از داستان‏ها و تاریخچه‏ هاى کتاب پلوتارخ در باره ایران مانند سرگذشت اردشیر دوم هخامنشى و داستان الکساندر و حادثه کراسوس، جز در این کتاب، دست یافتنى نیستند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
513
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/10/02

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ایرانیان و یونانیان

تعداد دیدگاه‌ها:
9
از اینکه زحمت می کشید و کتابهایی از این دست را آپلود می کنید، از جنابعالی تشکر می کنم.
...................... از زحمات شما ممنونم.لطفا کتب اسکن شده جغرافیایی و تاریخی بیشتری بگذارید.:
[edit=گیلدخت]1392/10/13[/edit]
سپاس از دوست گرامی و عزیز پورفر بزرگوار ؛ که همیشه خیر و نیکی او به ملّت شریف ایران تابیده است . ممنون از توضیحات خوب آقای اس اس سجاد درباره اصل کتاب پلوتارخ .
[quote='HOSAIN4311']با سلا م فقط 20درصد کتاب قابل دانلود میباشد.[/quote]
جهت بررسی اطلاع داده شد.
با سلا م فقط 20درصد کتاب قابل دانلود میباشد.
نام راست کتاب گلچینی از کتاب پلوتارخ است.
با تشکر همیشگی از دوست ارجمند و فرهیخته جناب پورفر
شاید بتوان گفت پلوتارک محبوب ترین نویسنده غرب است و کتاب محبوبش ً حیات مردان نامی ً معروفترین و تاثیرگذارترین کتاب ادبیات غرب باشد.
این کتاب اولین بار با ترجمه آمیوت از زبان یونانی بزبان فرانسوی ترجمه شد و به ادبیات اروپا معرفی گردیدبطوری این کتاب ، کتاب بالین اکثر بزرگان اروپا گردید.
این کتاب با ترجمه عالی آقای مشایخی در ٤ ج بفارسی ترجمه شده که جای آن در کتابناک خالی است به امید آپلود این کتاب ارزشمند در کتابناک.
ایرانیان و یونانیان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک