رسته‌ها
مفتاح الفلاح
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 51 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 51 رای
.
«مفتاح الفلاح» یکى از ارزنده‌ترین کتب ادعیه در فرهنگ شیعى است که توسط یکی از بزرگترین دانشمندان و عرفای شیعه به رشته تحریر درآمده است . اهمیّت این اثر یکى به لحاظ جلالت قدر و مقام رفیع علمى و معنوى گردآورندۀ این اثر است که با شناخت دقیق و فهم عمیق خود از معارف معصومین علیهم السّلام مجموعه‌اى از احادیث متقن وارده در این باب را گردآورى نموده است.
اهمیّت و ویژگى دیگر این مجموعه در اینست که یک برنامۀ روحى و روانى براى تمام اوقات شبانه‌روز مى‌باشد. بدین معنا که انسان در هر ساعتى از ساعات که حال دعا و استغاثه داشته باشد مى‌تواند با مضامینى عالى با معبود و معشوق یگانۀ خود راز و نیاز نموده و روح خود را در معرض اشراقات و انوار قدسیّۀ الهى قرار دهد. چنان که بعضى ارباب معرفت عمل بدان را به عنوان دستور العمل سلوکى برخى شاگردان خود قرار مى‌دادند.

مقدمه علامه حسنزاده پیرامون این کتاب معنوی:
کتاب حاضر به نام «منهاج النجاح فی ترجمة مفتاح الفلاح» ، یکى از مائده‌هاى پر فائدۀ آسمانى است که عائد نفوس شیّقه و شیفتۀ به کمال مى‌گردد.
اصل آن اعنى «مفتاح الفلاح» تألیف منیف ابو الفضائل مشتهر آفاق علاّمه شیخ بهاء الملّة و الدّین است که در وظائف اهل دیانت به آداب و اعمال واجب و مندوب روز و شب به بهترین نظم و اسلوب تدوین فرموده است. محاسن آن غریز و مطالب آن عزیز است. هم مشحون به حقایق لطائف منطق سفراى الهى درگاه راز و نیاز با خداوند بى‌نیاز است، و هم حافل دقایق معانى در بیان اسرار مستسرّ آیات قرآنى، و ادعیه و اذکار مأثوره است. کوتاهى سخن: انسان آگاه و زبان‌دان و گوهرشناس باید بدان انس بگیرد تا قداست و نفاست چنان درّ یتیم را دریابد، و گر نه زبان قلم در وصف و تحریر آن زبونست.

معلّم بزرگ مرحوم آیة اللّٰه مولى حسینقلى همدانى که به فرمودۀ بعضى از مشایخ ما سیصد تن از اولیاء اللّٰه در محضر انور او تربیت شده‌اند، مى‌فرمود: کتاب «مفتاح الفلاح» شیخ بهائى براى عمل کردن خوب است.

اما «منهاج النّجاح» ، شرح و ترجمۀ آنست که به قلم بارع عالم سامى امامى، و نویسندۀ نامى گرامى على بن طیفور بسطامى از اعلام قرن یازدهم هجرى، در جودت تعبیر و عذوبت تقریر مصداق انّ من البیان لسحرا است. خود «منهاج» لسان صدق فصیحى است که پیش از مراجعه به تراجم رجال علم، و تذکره‌هاى ارباب قلم معرّف مقام شامخ دانشمند بزرگ بسطامى، و فسحت میدان فضل و کمال اوست. زیرا که به حکم محکم قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلىٰ شٰاکِلَتِهِ اثر هر کس نمودار دارائى اوست.
شگفت اینکه چنین گوهر گرانبها و نادرۀ روزگار، نه تنها اینکه تاکنون به طبع نرسیده است و به مشتریان بازار معارف عرضه نشده است؛ بلکه نسخۀ خطّى آن نیز چون نام خود على بن طیفور مانند عنقاى مغرب از میانه غائب، و چون اکسیر معروف به کیمیا مطلوب کل طالب است آنچنان که بسى گنجینۀ مکتبه‌هاى نامدار عمومى از آن تهى و بى‌نام‌اند. و بسى کتب رجال عارى از نام عالم بسطام‌اند.
مع الوصف از عنایات الهى دو نسخۀ این جوهر نفیس در تصرف این کمترین است که اصل همین کتاب مطبوع‌اند. و اینک به مشیّت خداوندگارى قلم تقدیر رقم زد که توفیق رفیق مدیران مفضال و گرانقدر انتشارات حکمت گردد، و این گوهر شب‌چراغ از ناحیت آن مطبعۀ خیر نهاد و برکت مآل مانند دیگر آثار منتشرۀ ارزشمندش در فرا راه سلاّک الى لقاء اللّٰه تعالى قرار گیرد تا چون نام شریفش منهاج نجاح و مفتاح فلاح آنان بوده باشد.
انتشارات حکمت به خود ببالد ! که سعادت نشر چنین اثر جسیم و تراث علمى عظیم نصاب نصیب او گردیده است که بلا شکّ مایۀ برکات معنوى متوالى وى خواهد بود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
483
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/10/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مفتاح الفلاح

تعداد دیدگاه‌ها:
9
[quote='mmmiiimmmooo']با سلام
موقع دانلود کردن متاسفانه دچار مشکل می شود. فایل دانلود شده خراب است لطفا بررسی کنید[/quote]
کاربر گرامی فایل کتاب سالم است و مشکلی ندارد. با نرم افزار Adobe Reader قابل خواندن است.
با سلام
موقع دانلود کردن متاسفانه دچار مشکل می شود. فایل دانلود شده خراب است لطفا بررسی کنید
با درود ...کلید رستگاری از که جو ییم....بهایی را بیابیم خاک بوییم ....چو او شیخ است و ما افتاده گانیم....بخوانیم از کتابش نکته گوییم .......هدیه به دوستداران کتاب هایش
با درود و سپاس از محبت های شما از کتب رضوان ا..ه شیخ بهایی کمال استفاده را خواهم برد رهین منت شما هستم امیر صادقی
با تشکر
تشکر خداخیرتان بده و همه را توفیق عمل بندگی
سلام تشکر خداخیرتان بده و همه را توفیق عمل بندگی خالص
معلّم بزرگ مرحوم آیة اللّٰه مولى حسینقلى همدانى که به فرمودۀ بعضى از مشایخ، سیصد تن از اولیاء اللّٰه در محضر انور او تربیت شده‌اند، فرموده:
کتاب «مفتاح الفلاح» شیخ بهائى براى عمل کردن خوب است.
با تشکر از poorfar
مفتاح الفلاح
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک