رسته‌ها
المعجم فی معاییر اشعار العجم
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 47 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 47 رای
کتاب المعجم فی معائیر اشعار العجم ، از کتاب های ادبی زبان پارسی در اوایل قرن هفتم هجری است که از آتش جهان سوز حمله مغول ، سالم به دست ما رسیده است.

این کتاب نفیس مشتمل بر سه فن از فنون ادب است : فن عروض ، فن قوافی و فن نقد الشعر

از مقایسه کتاب حدائق السحر ( رشیدالدین وطواط ) با این کتاب مشخص می شود که آن یکی از مآخذ و منابع شمس قیس در تالیف کتاب بوده است . بسیاری از مطالب و شواهد شعریه در کتاب المعجم منقول از حدائق السحر می باشد، اما برتری کتاب المجم در این است که کتاب مذکور مشتمل بر جمیع فنون شعری ، یعنی عروض ، قوافی و نقد الشعر است در حالی که حدائق السحر فقط به نقد الشعر پرداخته است ، نکته دیگر اختصار و ایجاز حدائق السحر و اشباع کافی و بسط وافی المعجم می باشد. دیگر آن که رشیدالدین وطواط در استشهاد به ابیات غالبا بر یک یا دو بیت اقتصار کرده و شمس قیس غالبا قصائد طولانی و قطعات و غزلیات کامل ایراد نموده است و این مسئله با ملاحظه این که غالب اشعار شعرای متقدمین و متوسطین ما و بلکه خود نام شعرا نیز به کلی از بین رفته، در منتهی درجه اهمیت قرار دارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
395
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1392/09/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی المعجم فی معاییر اشعار العجم

تعداد دیدگاه‌ها:
6
اَلمُعْجَم فی مَعاییرِ أشعارِ العَجَم«مطالب روشن و منظم دربارهٔ قوانین اشعار فارسی»، کتابی است به فارسی نوشتهٔ شمس قیس رازی در سدهٔ ۷ ق که به علم عروض، قافیه و نقد شعر می‌پردازد. این کتاب سال‌ها مرجعی معتبر برای اهل ادب بود و هنوز نیز ارزش ادبیِ خود را تا حد زیادی حفظ کرده‌است. این اثر پس از سال ۶۳۰ ق نگاشته شده‌است. این کتاب را اهل فن غالباً و به‌اختصار با عنوان المعجم می‌شناسند. شمس قیس، المعجم را به نام شاهزاده ابوبکر بن سعد بن زنگی نگاشته‌است.
این گتاب را نتوانستم دونلاد کنم. لطفاٌ در مورد همکاری کنید. صفحه یی که باز میشود باپیام خطا همراه است. تلاشم برای دونلاد کتاب در موبیل و تابلیت هم بی نتیجه بود. یعنی تمام امکان های دونلود برای ویندوز ، اندورید و اپل را آزمودم و نتیجه نداد.
ممنون میشوم اگر دونلود این کتاب را دوباره ممکن بسازید.
[quote='SOHRABNAJAFI']ممنون و سپاسگزار.[/quote]
من هم از شما برای درج دیدگاه تون تشکر می کنم . امیدوارم همچنان با گذاشتن کتاب های ارزشمند ، در مسیر اندیشه و تفکر گام برداریم.
المعجم فی معاییر اشعار العجم
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک