رسته‌ها

سیر تمدن و تربیت در ایران باستان - جلد 1

سیر تمدن و تربیت در ایران باستان - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 53 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 53 رای
دوره های اوستائی، مادی و هخامنشی

ایرانیان از دورترین دوران ها برای آموزش و پرورش اهمیت بسیار قائل می شدند. خرد و دانش و ادب در نزد ایرانیان از پرارزش ترین صفت ها و خصوصیت های یک فرد به شمار می رفت. در کتاب های دینی و ادبی فلسفی مانند اوستا، گفتارهای فراوانی در مورد دانش و ادب آموزش یافت می شود و همین گفتارها که درازنای سده های دیگر در کتاب های مختلف به گونه های متفاوت تکرار شده نشان دهنده ی پیوستگی تاریخ و توجه ایرانیان به آموزش و پرورش و گرامی بودن مقام دانش و خرد و ادب در نزد آنان می باشد. آموزش و پرورش در ایران باستان این مفهوم را داشت که یک فرد می بایستی دانش اندوزی نماید و ادب را فراگیرد تا آن که صاحب صفات و کردار نیک گردد و بتواند برای اجتماع عضو مفیدی بشمار رود. این سنت بعدها نیز در دوره های اسلامی گرامی ماند و دستورات قرآن که ضمن آن مقام معلم و دانش گرامی شمرده شده بود، سرمشق مسلمانان و الهام بخش آنان قرار گرفت.

با توجه به شواهد به جای مانده از دوران باستان می توان اذعان داشت که در ایران باستان عوامل اولیه ی تعلیم و تربیت عبارت از موارد زیر بودند :
1- طبیعت و وضع جغرافیایی کشور.
2- آرا و عقایدی که آریایی‌ها با خود آورده بودند و زرتشت آن‌ها را پیراسته و اصلاح کرده بود، به عبارتی نقش دین در روند آموزش.
3- دولت و نقش ویژه ی آن در پرورش دادن متعلمین
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
418
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
HeadBook
HeadBook
1392/09/11

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سیر تمدن و تربیت در ایران باستان - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
3
پس چلد یا جلدهای بعدیش کو؟ چرا فقط جلد اول را آپلود کرده اید؟
سیر تمدن و تربیت در ایران باستان - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک