رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
نقد ادبی - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 55 رای
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 55 رای
ج‍س‍ت‍ج‍و در اص‍ول‌ و روش‍ه‍ا و م‍ب‍اح‍ث‌ ن‍ق‍ادی‌ ب‍ا ب‍ررس‍ی‌ در ت‍اری‍خ‌ ن‍ق‍د و ن‍ق‍ادان‌

این کتاب دانشی برای بررسی ویژگی‌ها و تفسیر نقاط قوت و ضعف یک اثر ادبی و تحلیل و ارزیابی آن در کنار تشریح جوانب پیچیدهٔ آثار ادبی و روشی برای سنجش اعتبار و مقام آن‌ها است.
کتاب نقد ادبی به نیت آشنا شدن دوستداران وادی ادبیات و ایجاد الفت و انس میان ایشان و اقیانوس بی‌انتها و شگفتی آفرین نقد ادبی است.
نقد ادبی به بررسی آثار درجه یک و مهم ادبی می‌پردازد . در اینگونه آثار منتقد ادبی می‌کوشد با تجزیه و تحلیل آن اثر ادبی ساختار و معنی آن را برای خوانندگان روشن کند و قوانینی را که باعث اعتلای آن اثر ادبی شده است توضیح دهد. لذا نقد ادبی از یک سو بکارگرفتن قوانین ادبی در توضیح اثر ادبی است و از سوی دیگر کشف آیین‌های تازه ممتازی است که در آن اثر مستتر است.
بدین ترتیب می‌توان به اهمیت نقد ادبی در گسترش ادبیات و متعلقات آن پی برد زیرا با نقد ادبی اولاً همواره ادبیات و علوم ادبی متحول و زنده می‌ماند، منتقد در بررسی آثار والا از آن بخش از ابزارهای ادبی استفاده می‌کند که کارآمد است و خودبه خود برخی از ابزارهای علمی و فنی فرسوده از دور خارج می‌شوند و ثانیاً با بررسی آثار والا معاییر و ابزارهای جدیدی را کشف می‌کند و به ادبیات کشور خود ارزانی می‌دارد. خوانندگان به کمک منتقدان ادبی معاییری بدست می‌آورند که آثار والا را بشناسند و بدین ترتیب به آثار سطحی وقعی ننهند و این باعث می‌شود که جریانات فرهنگی و ادبی در مسیر درست خود حرکت کنند و صاحبان ذوق و اندیشه و رای و نبوغ مقام شایسته خود را بازیابند.
نقد ادبی همیشه به معنی دیگرگونه خواندن اثر نیست.گاهی به معنی دقیق‌تر خواندن یا هوشیارانه‌تر مطالعه کردن اثر است.

جلد اول نقد ادبی، تعریف نقد، اصول نقد از دوره ی جاهلیت تا دوران معاصر را در بر می گیرد و مجموعه ی گرانبهایی از صناعت نقد و مکاتب و نقادان، از دوران پیش از اسلام تا رضا قلی خان هدایت در ایران، و از یونان و روم و اریستوفان و سقراط تا پایان قرن نوزده در اروپا می باشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
simin
simin
1392/08/05

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نقد ادبی - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
7
[quote='mxh87984']کتاب های زرین کوب همه پیش نمایش است چرا_من از خواهندگان کتاب های اویم خواهشمند است رسیدگی کنید[/quote]
دوست گرامی ، برای این که کتاب های دکتر زرین کوب دارای حق نشر هستند و سایت با قبول حق نشر کتاب ، مجاز به گذاشتن لینک دانلود نیست. در ثانی ، کتاب های این نویسنده ارجمند در بازار کتاب یافت می شه و می شه تهیه کرد. :-)
کتاب های زرین کوب همه پیش نمایش است چرا_من از خواهندگان کتاب های اویم خواهشمند است رسیدگی کنید
سلام خسته نباشید. من خیلی دلخورم نمیتونم کتابای دلخواهمو دانلود کنم
فقط میزنه پیش نمایش...:((
از اینها گذشته، بعضی از اهل نظر اصلاً قضاوت و داوری آثار ادبی را در شأن منتقد نمیدانند و می گویند منتقد بهیچوجه نباید بحکم و داوری در نیک و بد آثار ادبی بپردازد.چون در روزگاران ما نقادان، دیگر نه در امور اجتماعی و فکری آن جزم و یقین عمومی و مشترک را دارند که در زمانهای سابق اجازه و امکان اظهار نظر و ابداء رأی درباره آثار ادبی را می داد، و نه مبانی و اصول هنری و ذوقی مسلم و محقق و بلامنازعی در کار هست که بتواند منجر و منتهی بشود به طبقه بندی کردن و تفاوت نهادن بی آثار ادبی.بعلاوه تمییز بین نیک و بد آثارادبی وقت ضرورت دارد که اثر ادبی غیر از جنبه تربیتی و اجتماعی فایده دیگر نداشته باشد تا در آنصورت و اجب آید منتقدی بیاید و در بین آن آثار نیک را بد بشناسد و آنچه فی المثل مایه رستگاری است از آنچه مایه گمراهی است تمیز بدهد؛ در صورتیکه آثار ادبی همیشه این حال را ندارد ولااقل کسانی که مدعی اصل و شعار معروف((هنر برای هنر)) هستند برای آثار ادبی ارزش تربیتی و اجتماعی قائل نیستند.[/b]
ص11و 12.
کتاب بسیاری ارزشمندو پرباری است، سپاس از آپلود کننده محترم و گرامی .:)
نقد و نقد ادبی که عبارت از شناخت نیک وبد و تمییز بین سره وناسره است، درهمه فنون هنر و در بسیاری از شقوق علوم و معارف بشری هست و اختصاص به آثار ادبی ندارد. معهذا، نقد آثار ادبی این مزیت را بر نقد سایر فنون هنر دارد که به یک تعبیر، از همه آنها مفهومتر و روشن ترست. زیرا سایر فنون هنر،چون حجاری ونقاشی امروز برای بسیاری از مردم تاحدی مشکل و نامفهوم می باشد در صورتیکه آثار ادبی، فقط برای عده بسیار کمی از مردم ممکن است نامفهوم و مشکل سایر فنون هنرست چنانکه بسیاری از مردم هستند که از موسیقی و نقاشی تقریبا هیچ نمی فهمند در صورتیکه همنها از آثار ادبی لذت و تمتع می برند. بعضی شعر را می پسندند، بعضی دیگر به داستان علاقه دارند، بعضی به نمایشنامه ها شیفته اند، و برخی به سخنان عارفانه و اخلاقی عنایت می ورزند و در هر حال، اکثر به آثار ادبی نوعی انس و علاقه دارند ودرباره این اثار غالبا اضهار نظر نیز میکنند. اما همین مساله سبب شد است که در نقد آثار ادبی بیش از نقد سایر فنون هنر اختلاف عقیده و سلیقه ظهور کند. در حقیقت، آثار ادبی برای همه مردم و برای تمام طبقات، به- یک نوع و به یک درجه ارزش ندارد، و بسا که هر خواننده یی یا هر طبقه یی از خوانندگان در ان آثار معانی دیگر بجویند و بیابند که دیگر ان آنچنان معانی را در آن آثار نمی جویند یا نمی یابند واین خود سبب می شود که در نقادی و ارزیابی آثار ادبی اختلاف مبتنی است بر لفظ و بعضی بر معنی، بعضی جنبه فنی دارد و بعضی دیگر جز بیان عقاید و آراء شخصی چیزی نیست؛ و خلاصه همین تفاوت و اختلاف در امر التذاذ وتمتع از آثار ادبی سبب شده است که نقد ادبی تاکنون اساس و قوامی نیافته است بر پایه و بنیاد درستی قرار نگرفته است و هنوز بعد از قرنها بحث و تحقیق که نقادان مختلف کرده اند درست ترین و دقیق ترین روشهای نقادی شیوه و روش التقاطی و تألیفی است ، یعنی شیوه یی که از جمع و تلفیق سایر شیوه ها و روشها نقادی. حاصل شده باشد و علت این امر هم این است که هر چند در طی قرنها دراز نقادان بزرگ و عالی مقام در دنیا پدید آمده اند اما هر کدام از آنها توقعی دیگر از آثار ادبی واز نویسندگان آنها داشته است و هر یکی راه و روش ها دیگر و غایت و مقصدی دیگر برای شاعران و نویسندگان پیشنهاد کرده است و اکثر آنها در دفاع و تأیید نظر و غایتی که خود برای آثار ادبی پیشنهاد کرده است زیاد تأکید و ابرام نموده اند بطوریکه شیوه ها و روشها و آراء و مکاتب نقادان دیگر را به کلی طرد و نفی کرده اند و ناچیز حقیر شمرده اند و همین امر سب مشاجرات بسیار در مسائل راجع به نقد ادبی را، هم از جهت لغوی و فنی ملاحضه کند و هم از جهت اخلاقی وزیبائی. و تا منتقد تمام این جهات را در آثار ادبی ملاحضه ننماید در واقع نمی تواند ادعا کند که هیچ اثری را بدرستی شناخته است و نیک وبد و سره و ناسره آن را درست تشخیص داده است.
باری نقاد ادبی کارش عبارت از اینست که بین نویسنده اثر ادبی با خواننده عادی واسط بشود و لطائف و دقایقی را که در آثار ادبی هست و عامه مردم را اگر کسی توجه ندهد بسا که از آن غافل و بی نصیب بمانند، معلوم کند و آنها را بدان لطائف وبدایع متوجه نماید و اگر هم معایب و نقایصی در آن آثار هست که عامه اکثر ملتفت آنها نیستند وبهمین جهت راجع به آن آثار بیهوده در خوش بینی مبالغه می کنند آن معایب و نقایص را نیز آشکار بنماید و از پرده بیرون اندازد تا قیمتی حقیقی و بهای واقعی هر یک از آثار ادبی معلوم و معین باشد. اما البته توقع و انتظار چنین کاری را از نقد ادبی داشتن لازمه اش اینست که نقاد و منتقد، مقامی نظیر مقام مربی و استاد و مرشد کام داشته باشد واین مقام را اکثر منتقدان خود ادعا ندارند و ارباب هنر نیز آنها را غالبا درخور چنین مزیتی نمی شمارند.
در ادب تالیف و تدوین و تصحیح که همپای ادب خلاقه دوران پربار خود را بعد از مشروطه آغاز می کند بی گمان استاد شادروان زرین کوب قله ی سر به فلک کشیده ای ست که بر فراز این پهنه ی سترگ همواره در برابر دیدگان است. دانش وسیع ، فروتنی علمی ، تشنگی هماره در دانستن حقیقت ، و آموزگاری و شاگردی توامانش زرین کوب بزرگ را در ردیف اول نام آوران تحقیق و تفکر جای داده است . روح بزرگش در جهان بی مرگی آسوده و آرام باد.
پس از سلام
بنظر حقیر این کتاب یکی از بهترین کتاب های شادروان زرین کوب است،بدون شک . . .
یادم است،نوجوان بودم،که در کتابخانه مان آن را یافتم،متن کاملش بود،و هر چه می خواندم سیراب نمی شدم . . .کاملا با علائقم مرتبط بود از فلسفه و ادبیات و روانشناسی و اساطیر و عرفان و دین و ... مطالبی میداد،که آبشخور کسی چون بنده می توانست باشد.برای ما نسخه تک جلدی در 920 است که انتشارات امیر کبیر منتشر کرده بود،و بعد ها در دو جلد چاپ شد.
زرین کوب در این کتاب دریای علم است ! آنقدر اطلاعاتش در ادبیات شرق و غرب و حتی فلسفه و روانشناسی و عرفان بالاست،که آدم حظ می کند از خواندن کتاب . . . به عبارت بهتر این کتاب حقیقتا یک دائرة المعارف است،که یکی از برجسته ترین محققین ایران آن را بنگارش در آورده است.
جلد اول به خود مفهوم نقد،تاریخچه،علم نقّادی،و نقد از مناظر گوناگون ادبی-اخلاقی-روانشناسی-اجتماعی-تاریخی می پردازد.
سپس با احاطه ای کم نظیر به ادبیات عرب و پارس و غرب شروع به بررسی هنر نقادی و آثار ارزشمند در این باب ،از اعراب و ایرانیان ، چه پیش از اسلام چه پس از اسلام گرفته،تا یونان باستان و روم و رنسانس.
اما جلد دوم که برای شخص بنده عجیب گرانبهاست! به ارتباط عالمانه بین فلسفه و ادبیات و روانشناسی و تاریخ و حتی علوم طبیعی می پردازد.سبک های ادبی را مرور می کند با بزرگانی نشست و برخاست می کند و تفکراتشان را واکاوی:
دانته،گوته،جان میلتون،آلن پو،گوگول،داستایوسکی،تولستوی
فلسفه افلاطون و ارسطو و برگسون و نیچه و شوپنهاور و شیلر و کانت و ژان پل سارتر
روانشناسی یونگ و فروید
داروین و مارکس
و تاثیر اینها بر ادبیات.

یکی از علائقم این بود که از قسمت اعلام،در مورد شخصیت های کتاب ، به صفحه ی مورد نظر بروم و گفته جالب زرین کوب را درباره آن شخصیت جالب و مشهور بخوانم!
یک فصل بسیار جالب هم در سنت و مدرنیته و نقادی در ایرانِ 200 سال گذشته دارد،که خواندنش واقعا مفید است !
اینها را نوشتم که خواهشی کنم، و تنها خواهش بنده اینست که قدر این اثر گرانبهای زرین کوب را بدانید،و به دانلودش اکتفا نکنید ! حقیقتا بسیاری مطالب از علوم گوناگون و ارتباطشان با نقد ادبی را فرا می گیرید.
اینکه هی دانلود کنیم بدون خواندن،واقعا کار عجیب و عبثی است،که دامنگیر بسیاری از ما شده است!می بینیم کتاب ها هزاران هزار دانلود می شوند،اما دریغ از نظرات مفیده مرتبط با کتاب....
اگر زرین کوب غیر از این کتاب،کتابی نداشت، باید اذعان کرد که همین دو جلد ، می تواند نام او را در عرصه فرهنگ و ادبیات جاودانه کند !روحش شاد و یادش گرامی باد...
با سپاس از دوست دانشورم،گیلدخت به پاس این کتاب ناب،با کیفیت اسکن مطلوب:x
نقد ادبی - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک