رسته‌ها

بودجه ریزی در ایران؛ بودجه و پارلمان

بودجه ریزی در ایران؛ بودجه و پارلمان
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 8 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 8 رای
هنوز توضیحاتی برای این کتاب ثبت نشده
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
308
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
nous
nous
1392/07/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی بودجه ریزی در ایران؛ بودجه و پارلمان

تعداد دیدگاه‌ها:
1

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه دو هزار و ۸۰۹ میلیارد تومان است و در سال ۱۴۰۰، هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان بوده است.
تجارت نیوز نوشته " آنطور که در این لایحه آمده سهم بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از سازمان حفاظت محیط‌زیست بیشتر است. بودجه سازمان محیط‌زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان است."
۴۳ دستگاه مذهبی در بودجه سال ۱۴۰۰، ۷۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه گرفتند که سهم برخی از آنها به طور جداگانه بیشتر از بودجه سازمان‌هایی چون ستاد کل بحران کشور بود.
در جدول هفتم لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه اجرایی برخی از موسسات و سازمان‌های مذهبی نوشته شده اما نه به طور کامل.
در جدول زیر ۱۰ سازمان و موسسات مذهبی که در بودجه ۱۴۰۰ بیشترین بودجه را گرفته بودند، نوشته شده است. بودجه سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسساتی مانند جامعه‌المصطفی‌ العالمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و… در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام نشده است.
احسان سلطانی درباره سیاست‌های رفاهی دولت در بودجه ۱۴۰۱ گفته است: آنچه که از لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌بینیم این است که محل مصرف بودجه گنگ و نامشخص است اما قطعا سقف بودجه سال آینده بالاتر از نرخ تورمی است که دولت اعلام کرده است.
وی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی دستمزدها در بودجه ۱۴۰۱ گفت: در حالی که حجم بودجه عمومی دولت حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته، می‌بینیم که دستمزدها فقط ۱۰ درصد بالا رفته است یعنی قرار نیست این ۶۰۰ هزار میلیارد تومان صرف واقعی سازی دستمزدها شود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حالی که پمپاژ پول در اقتصاد تبعات بسیار سنگینی در تورم دارد اما می‌بینیم درمقابل افزایش بودجه عمومی دولت کمترین میزان افزایش حقوق و دستمزدها را داشتیم که قطعا این می‌تواند باعث رشد نرخ تورم شود.
اینکه دولت می‌خواهد بدون توافق برجام پرداخت پول داشته باشد و بدون ورود منابع حاصل از فروش نفت خام به بودجه، سقف بودجه را افزایش داده به این معناست که بودجه سال آینده تحقق پیدا نمی‌کند.
وی با تاکید بر اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد چشم انداز خوبی از اقتصاد سال آینده نداریم گفت: البته بودجه سال آینده برای نهادهای وابسته به قدرت و دولت و خصولتی‌ها و دهک‌های پردرآمد بودجه خوبی خواهد بود چرا که این بودجه نشان می‌دهد روند رشد نرخ تورم ادامه دارد و این به نفع خصولتی‌ها، مرفه‌ها و نهادهای وابسته به قدرت است.
سلطانی با بیان اینکه دولت به افزایش شش برابری نرخ دلار نسبت به پیش از تحریم‌های سال ۹۶ رسمیت داده است گفت: در بودجه سال اینده دلار ۲۳ هزار تومانی مبنا قرار گرفته بنابراین با این قیمت قرار است پول پمپاژ شود اما این پمپاژ پول صرف واقعی سازی حقوق و دستمزد نمی‌شود.
در حالی که قیمت پایه کالا و خدمات از سال آینده ۲۳ هزار تومان خواهد بود اما افزایش نرخ دستمزدها ۱۰ درصد پیش بینی شده است این به معنای ادامه روند کاهش قدرت خرید مردم است و در این شرایط تنها قدرت خرید ۱۰ درصد از جمعیت کشور حفظ می‌شود و یا بالاتر می‌رود.
باتشکر از دوست نازنینی که این مطلب را برایم ارسال کرد.
بودجه ریزی در ایران؛ بودجه و پارلمان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک