رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟

چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 65 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 65 رای
.
این کتاب به تصریح نگارنده اش یک اثر "جامعه شناختی" است در بررسی علل عقب ماندگی ایران از غرب، با این مسئلة محوری که " چرا ایران کشوری که روزگاری یکی از تمدنهای بزرگ جهان بود با وسعتی برابر مجموع خاک کشورهای پیشرفته ای همچون انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند و دانمارک، امروز آنچنان عقب مانده که حتی از عهدة تولید مواد غذایی مورد نیاز خویش هم بر نمی آید؟" ...
در پاسخ به این پرسش مؤلف کتاب به بحث پیرامون عوامل مختلف مانند عوامل اقلیمی، تاریخی، دینی و فکری پرداخته و با مراجعه و استناد به منابع گوناگون نقش هر کدام را در این خصوص مورد بحث و برررسی قرار داده است؛ ... در بحث از علل تأثیرگذار، ایشان "عامل نژاد" را فاقد زمینه علمی دانسته و رد کرده اند به این دلیل که اگر نژاد در برپایی آن امپراتوری عظیم باستان دخیل بوده است پس در وضع کنونی هم باید دخیل باشد، در اینصورت دیگر هیچ جای سرزنشی برای وضعیت امروزی باقی نمی ماند! ... ایشان "عوامل اقلیمی" بخصوص وضعیت جغرافیایی خشک و کمبود آب در کشور را بی تأثیر نمی دانند اما آن را دلیل اصلی عقب افتادگی ایران نمی دانند! ... نقش عوامل فکری و عقیدتی و مذهبی و نیز نقش عوامل خارجی مانند حملات ویرانگر قبایل همسایه در قرون گذشته و استعمار یا استثمار در قرون اخیر را هم همینطور! ...
در نهایت ایشان علت اصلی عقب ماندگی ایران را "ادغام سه نهاد اقتصاد و سیاست و دین" با یکدیگر می دانند چه وحدت و همدستی آنها را مانع بزرگی می دانند در برابر شکل گیری و گسترش اصل اساسی توسعه و پیشرفت در بستر جامعه یعنی "رقابت"! بر این اساس روشن است که ایشان در نهایت به جدایی و استقلال عمل این سه نهاد از هم نظر دارند! ...
کتاب شامل سیزده فصل به انضمام منابع و ماخذ می باشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
مهرپویا1370
مهرپویا1370
1392/06/25

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟

تعداد دیدگاه‌ها:
13
بخشی از مصاحبه با دکتر کاظم علمداری: دولت نه تنها اقتصاد را در مهار خود دارد، بلکه به جای تقویت بخش خصوصی با آن رقابت و از میدان به در می کند. اقتصاد دولتی ایران از امتیازهایی برخوردار است که بخش خصوصی توانایی رقابت با آن را ندارد. اقتصاد دولتی در ایران دچار فساد مالی و رانت خواری، و اقتصاد بخش خصوصی ضعیف درگیر بوروکراسی دست و پا گیر تحمیلی دولتی است. موانع بورورکراتیک و ایجاد سدهای غیرقابل عبور برای بخش خصوصی، مسبب فرار سرمایه چه مالی و چه فکری از ایران است. عبارت، مانع اصلی توسعه نیافتگی ایران، سیاسی است که به هرج و مرج قانونی و نبود امنیت برای اقتصاد، به ویژه اقتصاد تولیدی منجر می شود.
طبق قانون اساسی ، بخش عمده منابع ثروت در ایران « عمومی و در اختیار دولت » است اما « عموم » مالکیت خود را درک نمی کنند و از سازوکارهای موجود و قابل افزایش برای اعمال این حق بهره نمی برند ، امری که علت های مختلف دارد . افزون بر این « اختیار دولت » مشخص نیست : دولت مدیر است ؟ وکیل است ؟ هر دو است ؟ اصلاً « دولت » یعنی بخش اجرایی ساختار سیاسی یا مجلس قانون گذاری را هم دربرمی گیرد ؟ در عمل هم « مالکیت دولتی » از « مالکیت عمومی » تفکیک می شود و مالکیت دولتی به مالکیت مدیران و شرکاء تبدیل شده است ؛ چنان که مالکیت تعاونی حتا وفق قانون مصوب مجلس ، مالکیت خصوصی ( با قابلیت افراز و انتقال سهم ) است ....... در این وضع ، بر آقای علمداری فرض است که مفاهیم بنیادی نظریه خود را شرح دهد تا امکان بررسی و ارزیابی داوری او فراهم شود .
از کتاب:
در سرزمین هایی که تولیدات کشاورزی مستلزم فراهم آوردن دسته جمعی آب بود، مالکیت خصوصی رشد نکرد... لذا، سازمان دولتی و قدرت پشتوانه ی آن نیز وارد کار تولید کشاورزی گردیدند. به طوری که کشاورزی، بدون همکاری دولت و سازمان دهی نیروی کار برای تامین آب ممکن نبود. بنابراین، به جای رشد مالکیت خصوصی، مالکیت جمعی و دولتی رشد کرد و دولت مستبد از این طریق شکل گرفت.
نزدیک به دو قرن از رشد تمدن معاصر غرب می گذرد و ماهنوز نتوانسته ایم راهی برای پشت سر گذاشتن مشکلات تاریخی و طبیعی خود بیابیم. بخشی از این مشکلات در شکل و محتوای کشمکش میان نوگرایی و سنت گرایی از مشروطیت تا به امروز بوده است. در اروپا سه قرن پیش از پیدایش تمدن معاصر یعنی در قرن دوازدهم، فئودال های انگلستان وضعیت خود را با پادشاه و کلیسا مشخص کردند و مجلس را برای کنترل قدرت هردو به وجود آوردند. در حالی که هفت قرن بعد از آن، مجلس در ایران به دستور محمد علی میرزا به توپ بسته شد.
کتاب خوبیه برای شناخت علل انحطاط ایران.
سلام من علاقه مندم این کتاب را بخونم اما امکانش دیگه نیست. چه اشکالی داره که امکانی فراهم بشه که کتابهایی که ناشر آن اجازه نشر فایل الکترونیکیش را نمیده بصورت آنلاین و بدون امکان کپی برداری مطالعه کرد؟ اونهم مثل کتابخانه ها باشه یعنی چون یک نفر کتابش را دارد خودش آپلود کنه و به اشتراک بگذاره.
خوندن این کتاب رو به همه ی علاقه مندان ایران و تاریخ و فرهنگ ایران توصیه اکید می کنم. علمداری در این کتاب به طور مفصل دلایل اجتماعی- تاریخی عقب ماندگی ایران رو بررسی و تحلیل کرده. ایشون در ادامه کتاب دیگری هم تالیف نوشته که عقب ماندگی ایران را از منظر سیاسی نقد و بررسی کرده که متاسفانه به اون کتاب اجازه انتشار داده نشده.
[quote='siderella']مرسی دوستان از راهمنایی که کردید.
با یه کتاب دیگم همین مشکل رو داشتم با روشی های که گفتید درست شد.
ممنون........[/quote]
:-);-)
مرسی دوستان از راهمنایی که کردید.
با یه کتاب دیگم همین مشکل رو داشتم با روشی های که گفتید درست شد.
ممنون........
[quote='siderella']کتاب برعکس آپلود شده نمی دونم چه جور بخونمش!!!
کامپیوترو عمودی کنم و یاجهت خوندن خودمو تغییربدم!!!!؟؟؟ و یا...
و یا شاید اصلاً مشکلی نداره لطفاً راهنمایی کنید.[/quote]
سلام
برای مطالعه وقتی کتاب رو باز کردین کلیک راست کنید
و گزینه Rotate Clockwise رو بزنید
وقتی اینکار رو کردین میتونین راحت کتاب رو بخونید.;-)
چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک