رسته‌ها

جامعه شناسی فقر:جهان سوم و جهان چهارم

جامعه شناسی فقر:جهان سوم و جهان چهارم
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 48 رای
نویسنده:
مترجم:
جمشید بهنام
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 48 رای
درباره‌ی فقر بسیار نوشته‌اند و کتابی که ترجمه‌ی آن در دست شماست یکی از این نوشته‌هاست؛ با این تفاوت که در نظر نویسنده، فقر به‌معنای تنگدستی و نیاز نیست و در جست‌و‌جوی فقیران، تنها به سراغ کشورهای توسعه‌نیافته و «سرزمین‌های تهی‌دست» نرفته است. فقیران در جهانی به‌سر می‌برند که آن‌را دنیای چهارم خوانده‌اند و در نقشه‌ی جغرافیا جای مشخصی برایش نمی‌توان یافت.
زمانی دراز، کسی مستمند شناخته می‌شد که درآمد کافی برای گذران زندگی نداشت و ملت فقیر، ملتی بود که تولیدش فراوان و متنوع نبود؛ اما هدف کتاب حاضر بیان این واقعیت است که فقرِ انسان‌ها و ملت‌ها از کمبود قدرت و از موضع نامناسب در بازی‌های مبادلات اجتماعی یا بین‌المللی سرچشمه می‌گیرد. فقر بیش از هر چیز به‌معنای وابستگی است و فقیران واقعی، کسانی هستند بی‌پایگاه و منزلت، بی‌طبقه و بی‌قدرت.
نویسنده، با سیری در نظریه‌های اقتصادی و جامعه‌شناختی، این ابعاد سه‌گانه‌ی فقر را نشان می‌دهد. بیان او ساده است و پیچیده‌ترین نظریه‌ها را با زبانی روشن و بی‌پیرایه بیان می‌کند. این کتاب را می‌توان نوعی تاریخ نظریات اقتصادی و اجتماعی درباره‌ی فقر دانست؛ اما نویسنده به شرح نظریه‌ها اکتفا نمی‌کند و با تجربه‌ای که به‌سبب کار در سازمان ملل متحد به‌دست آورده است، به رویدادها و واقعیات زمانه نیز توجه دارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
179
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
payam186
payam186
1392/06/26
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جامعه شناسی فقر:جهان سوم و جهان چهارم

تعداد دیدگاه‌ها:
2
جامعه شناسی فقر:جهان سوم و جهان چهارم
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک