رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
تاریخ سیاسی 25 ساله ایران - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 43 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 43 رای
هدف این کتاب، دفاع یا هواخواهی از یک موضوع سیاسی نیست، توصیف مستندی است از یک دوره بیست و پنج ساله تاریخ ایران، از 29 مرداد 1332 تا آغاز اسفند 1357 به منظور آگاهی نسل جوان و آیندگان.
علل شکست نهضت ملی ایران و پی آمد های آن، مقاومت در برابر رژیم کودتا؛ بررسی علل و عواملی که محمدرضا شاه و دولت های دست نشانده او، توانستند به مدت 25 سال با خودکامگی بر ما حکومت کنند؛ شناخت مردانی که در آن دوران، رهبری گروه های اپوزیسیون را در مبارزه علیه رژیم به عهده داشتند؛ بررسی و تحلیل عملکرد سیاسی و علل عدم موفقیت آنها و نیز عواملی که موجبات شکست برنامه های رفورم شاه را فراهم ساخت و به شورش و انقلاب و فروپاشی سریع رژیم پهلوی انجامید . . . اهم مطالب مورد بحث ما را تشکیل می دهد.
تابستان سال ۱۳۲۰ در میانه جنگ جهانی دوم، نیروهای بریتانیا و شوروی وارد ایران شدند. رضاشاه پهلوی عملاً از کشور تبعید شد و محمدرضا به جای پدر بر تخت سلطنت نشست.بی اقتداری نسبی شاه جدید و درحقیقت برپایی محدود و احیای اصول مشروطیت، به ویژه در سالهای ابتدایی، به تغییرات سریع در عرصه سیاسی و تزلزل نهادهای قدرت بنیاد شده در زمان رضاشاه، مانند ارتش دامن می‌زد.
در فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰، یعنی دهه اول سلطنت محمدرضا، نخست وزیر حدود پانزده بار عوض شد؛ افرادی چون احمد قوام السلطنه، علی سهیلی، محمد ساعد، ابراهیم حکیم الممالک و عبدالحسین هژیر در این دوران به مقام نخست وزیری رسیدند.از سوی دیگر، با پایان گرفتن جنگ جهانی دوم طرز فکر و پیروی ازجنبشهای استقلال طلب و ضدامپریالیستی در دنیا رو به گسترش بود و در ایران نیز نگاه ملی گرایانه جایگاه ویژه‌ای در سیاست پیدا می‌کرد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1392/06/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ سیاسی 25 ساله ایران - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
7
باز هم یک جهت گیری بسیار نخ نما و یک طرفه از نوشتار بحساب تاریخ همچون دیگر ملیجکان قلم بمزد جمهوری خلافت اسلامی.
این کتاب یعنی « تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران ، غلامرضا نجاتی » و کتاب « ایران بین دو انقلاب ، یرواند آبراهامیان » از کامل ترین کتاب ها در بررسی عوامل انقلاب اسلامی ایران می باشند
در تاریخ نویسی امروز ایران جای امثال مرحوم سرهنگ غلامرضا نجاتی خالی می باشد کاش ایشان زنده بود و می دید چه اراجیف و خزعبلاتی به نام تاریخ توی گوش بچه های این مملکت می خونند کلا من به عنوان یک مورخ مستقل کار امثال ایشان از قبیل ابوالفضل بیهقی، مرحوم کسروی ،مرحوم مرتضی راوندی و مرحوم فریدون آدمیت را می پسندم آنها در عصر خویش مطرود جامعه خود بودند چون حقیقت را می نوشتند خواه به مذاق طبقه حاکم خوشایند بود یا نبود آنها کار خویش را انجام می دادند و حرمت قلم را نگه داشتند تا بقول بیهقی آیندگان نگویند شرم باد این پیر را از گفتن این مهملات! در عصر خودمان هم کسانی مثل آقایان مسعود بهنود و عباس میلانی هستند که کم وبیش تاریخ نویسی آنها را شاید با ارفاق زیاد در زمره نامبردگان بالا قرار داد ولی این بزرگواران هنوز خیلی کار دارند تا به مرتبه امثال مرحوم کسروی و مرحوم راوندی و فریدون آدمیت برسند آنها باید مثل این عزیزان جان خود ر ا در کف دست قرار داده و فکر نسلهای آینده باشند اصولا بقول پدربزرگ مرحوم بنده (که او هم مورخی آزاد و مستقل بود و با کوله باری از اطلاعات پیدا ونهان سر به بالین خاک گذاشت): هنگامی که شاهان جرعه های می را سر کشیده و پا بر گرده خلق گذاشته ،آزاد مردانی هستند که در زیرزمین ها تاریخ را نوشته و دست به دست وسینه به سینه به نسلهای آینده منتقل می کنند به امید آن روز!
منظور نویسنده کتاب مدت 25سال ازکودتا28مرداد 1332 تا انقلاب 22بهمن 1357 است
این کتاب در رسته ی کتاب های مرجع در رشته ی تاریخ ونیز علوم سیاسی ست.پیش نهاد می گردد که همه آن را ژرف بخوانند.باسپاس از اشتراک گذار گرامی
تاریخ سیاسی 25 ساله ایران - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک