رسته‌ها

رواداری: روند شکل گیری، ژرفش و نهادینه شدن آن در غرب - جلد 1

رواداری: روند شکل گیری، ژرفش و نهادینه شدن آن در غرب - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 28 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 28 رای
در این نوشته سعی شده است که ابعاد گوناگون و گسترده‌ی مبارزه‌ی فلاسفه، متکلمان، دانشمندان، سیاست‌مداران، نویسندگان، شعرا، رهبران مذهبی، احزاب، سازمان‌ها و توده‌های آزادی‌خواه روشن شود و نشان دهد که چه‌گونه مبارزانی کوشیده‌اند تا رواداری را تعریف کنند و حد و مرز آن را بیابند؛ چه‌گونه آن را در شکل‌ها و روش‌های گوناگون تبلیغ و ترویج کرده‌اند تا در اعماق جامعه نفوذ کند و ملکه‌ی همگان شود؛ چه‌گونه آن‌را در کتب، رساله‌ها، اعلامیه‌ها و قوانین مختلف تدوین کردند و کوشیدند در سیستم سیاسی و حقوقی جامعه نهادینه کنند.
تعریف رواداری: رواداری نپسندیدن و باور نداشتن عملی یا نظری دیگران و پذیرفتن آن به عنوان یک حق شهروندی است؛ درحالی که توان مقابله، سرکوب و توقف آن مهیا باشد. رواداری، توانایی خودداری از تحمیل ارزش‌های خود به دیگران در صورت امکان این تحمیل است.
این کتاب در دو جلد می باشد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
248
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
kingbook
kingbook
1392/06/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی رواداری: روند شکل گیری، ژرفش و نهادینه شدن آن در غرب - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
2
بحثِ رواداری بحثِ خیلی مهمی ه. کافی ه تنها یک نگاهِ سطحی به نظراتِ کتاب‌هایِ پربحث بندازین تا متوجه بشین چقدر «رواداری» یا «تسامح» یا «تحمل و پذیرشِ عقایدِ مخالف» در میانِ ما اعضایِ سایت٬ کم‌یاب ه.
این کتاب بررسیِ جالبی در این زمینه داره و نگاهش هم به فرهنگِ غرب ه. همونطور که خودِ نویسنده‌ هم یادآور می‌شه٬ قصد نداره چیزی رو «تجویز» کنه. به گفتهٔ خودِ‌ نویسنده:
« هدف٬ رمزگشایی از تجربهٔ کشورهایِ غربی در راه رسیدن به جامعه‌ای روادار است٬ به هیچ‌رو توصیه به نسخه‌برداری از جامعهٔ خاصی نیست»
این کتاب طیفِ خیلی وسیعی از اندیشمندان غربی رو در بر می‌گیره. یعنی افرادِ خیلی زیادی که ممکن ه اسمشون رو نشنیده باشیم. از یونانِ باستان گرفته تا قرنِ ۲۰! از فیلسوف و ادیب و جامعه‌شناس گرفته تا الهی‌دان و زیست‌شناس!
منتها توضیحاتِ بسیاری بخش‌ها کوتاه ه و خودِ نویسنده هم وعده داده که در آینده دست به تکمیل و افزودنِ این مجموعه بزنه و از ما خوانندگان و پژوهندگان هم درخواستِ یاری کرده.
بنظرِ من واقعن ارزشش رو داره که این کتاب رو بخونیم و در تکمیلش هم (اگر امکانش بود) بکوشیم.
بخشی از ص ۲۹ کتاب:
«یکی از اسطوره‌هایی که قشریت و تنگ‌نظری را به نقد می‌کشد٬ داستان «تخت پروکروتز» Procrustes است.
پروکروتز راهزنی بود که تخت پرآوازه‌ای داشت. او مردم را بر آن تخت می‌خوابانید٬ اگر کوتاه‌تر از تختش بودند٬ آنقدر آنها را می‌کشید تا «اندازه»ی تخت او شوند و اگر بلندتر بودند٬ پایشان را با شمشیر می‌برید٬ تا باز «به اندازه» تخت او شوند! او همه را «به اندازه»ی تخت خود می‌پسندید.
»
امیدوارم «پروکروست (نمی‌دونم پروکروتز تلفظ درست‌تری ه یا پروکروتز)»هایِ درونِ خودمون رو نابود کنیم!
با سپاس از نویسنده و آپلودگر و خوانندگان این کتاب.
رواداری: روند شکل گیری، ژرفش و نهادینه شدن آن در غرب - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک