رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
نصاب صادق: آموزش ترکی به شعر
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 18 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 18 رای
.
زبان ترکی درکناراینکه جزو گسترده ترین و کهن ترین زبانهای بشری است، پیچیده ترین قوانین آوائی را نیز دارد.

ترکها با یادگیری سریع زبان فارسی و عربی، زبان خود را به غیرترکان یاد دادند. چنانکه، بعد ازاسلام لغتنامه سترگ ترکی ـ عربی بنام «دیوان لغات الترک» توسط شیخ محمود کاشغری خلق گردیده است.
شیخ محمود در ابتدای این گنجینه به حدیثی از پیامبر (ص) درباره زبان کهن ترکی و خصوصیات متکلمین آن و حکومت طولانی و جهانی آنها اشاره کرده و اضافه می کندکه لازم است زبان ترکی را عربها یاد بگیرند. بعد ازاین لغتنامه نیزعالمان و دانشمندان چندی مانند امیرعلی شیر نوائی و مفسّر بزرگ ـ زمشخری دست به خلق لغتنامه های ترکی زدند اما چند سده بعد، روش دیگری توسط ترکها ابداع شد تا بتوانند زبان خود را به دیگران و بعدها هر زبانی را به زبانهای دیگر منتقل کنند و آنهم استفاده از هنر شعری بود. این هنر شعری را «نصاب» نامیدند. آنها درنصاب بصورت منظوم، معادل کلمات دو زبان را درکنار هم می آوردند. خواننده گاهی با حفظ آن شعر و یا به کمک حلاوت و طراوت شعری، براحتی معادل کلمه را حفظ می کرد. این نوع هنر، به فارسها و عربها و هندیها و ... نیز منتقل شد و آنها برای آموزش زبان خود به دیگران درقالب اوزان عروضی به سرودن شعر پرداختند. البته بعدها دامنه «نصاب» گسترده تر شد و شامل شرح لغات و اصطلاحات رشته های مختلف نیز گردید.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
1_TA
1_TA
1392/06/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نصاب صادق: آموزش ترکی به شعر

تعداد دیدگاه‌ها:
8
نوشتن روی کاغذ ایرانیان از آن ترکان کوچ‌نشین یاد گرفتند!؟ مگر این ترکان از خودشان دبیره‌ای یا دانشگاهی مانند گندی‌شاپور هم داشتند که کاغذ بخواهند؟ دبیره‌شان را جدای از چیزهای دیگر مانند دین مانوی از سغدیان یاد گرفته بودند. درباره پیشینه کم زبان ترکی باید بگویم در زمان ساسانیان همه مردم ترکستان به یک زبان سخن می‌گفتند که ترکی فراگیر (Common Turkic) نام داشت، سپس پس از اسلام زبان‌هایی مانند ترکمنی، ازبکی، اویغوری، قرقیزی، قزاقی، خلج و ... از آن جدا شد، زبان ترکی استانبولی و آذربایجانی هم گویشی از زبان‌ ترکمنی است. پس دستکم پارسی بسیار کهن‌تر از زبان‌های ترکمنی است زیرا زبان پوریو-ایرانی (Proto-Iranian) (زبانی که همه مردم ایرانی در آغاز به آن سخن می گفتند) در نزدیک به دو هزار سال پیش از زایش به از هم جدایی آغازیدو همان زمانی که مردم ترکستان داشتند به یک زبان سخن می‌گفتند، زبان پارسی جداشده از زبان مادر بوده است. د پاسخ به دروغ ترک‌زبانان درباره زبان سومری می توان این جستار را بارگیری کرد:
http://s6.picofile.com/file/8237525492/tahrif_pantorkistha_darbare_Someriha.pdf.html
این را پیشتر در پاسخ یکی از رفیق پانترکان دادم که خیلی این روزها به آن گویا فشار آمده است ;-)
[quote='fuzuli']وقتی پروفسور ساموئل نو ح کرامر - سومر شناس معروف - نتوانست تمدن سومر را با یکی از تمدن های یهود ، سامی ، آریایی پیوند دهد ، آنرا جز زبان های منفرد شمرد ؛ اما چند ماه پیش از مرگش در نامه ای به خانم معزز علمیه چیغ به همخانواده بودن زبان سومری و ترکی اعتراف کرد.
در مورد حضور ترکان در ایران (آذربایجان) در دوران جمشید پیشدادی به کتاب تاریخ طبری مراجعه کنید.
دبیر و نامه نویس امام حسین (ع) که اسلم (سلیمان / واضح) یک ترک آذربایجانی بود که در کربلا شهید شد. (به کتاب منتهی الامال شیخ عباس قمی رجوع فرمایید)
نوشتن روی کاغذ و تهیه کتاب از کاغذ از ترکان مانوی به میان ایرانیان و مسلمانان راه یافت.
حتما می دانید که ساسانیان بارها با ترکان همجوار ایران درگیر شدند. (هپتالیان / آغ هون ؛ رهبر معروف هون ها آتیلا نام داشت ؛ گؤک ترک ها _ترکان آسمانی ؛ ترکان خزر)[/quote]
بله، همین‌گونه است. روایات معتبر داریم که حضرت آدم و حوا علیهما سلام هم تورک بوده‌اند؛ حتی مورخان بزرگ همچون کپک‌اوغلی هم نوشته‌اند که نعوذبالله خداوند باری تعالی هم تورک بوده‌اند.
[quote='turkbaycan']ترکان از هفت هزار سال پیش در تاریخ حضور دارند. تعصب کور نداشته باشید. برید کتاب های غیر پان فارسیستی را بخوانید بعد نظر بدهید.[/quote]
چرا ۷ هزار سال بگو ۷۰ هزار سال بیشتر بخندیم!
وقتی پروفسور ساموئل نو ح کرامر - سومر شناس معروف - نتوانست تمدن سومر را با یکی از تمدن های یهود ، سامی ، آریایی پیوند دهد ، آنرا جز زبان های منفرد شمرد ؛ اما چند ماه پیش از مرگش در نامه ای به خانم معزز علمیه چیغ به همخانواده بودن زبان سومری و ترکی اعتراف کرد.
در مورد حضور ترکان در ایران (آذربایجان) در دوران جمشید پیشدادی به کتاب تاریخ طبری مراجعه کنید.
دبیر و نامه نویس امام حسین (ع) که اسلم (سلیمان / واضح) یک ترک آذربایجانی بود که در کربلا شهید شد. (به کتاب منتهی الامال شیخ عباس قمی رجوع فرمایید)
نوشتن روی کاغذ و تهیه کتاب از کاغذ از ترکان مانوی به میان ایرانیان و مسلمانان راه یافت.
حتما می دانید که ساسانیان بارها با ترکان همجوار ایران درگیر شدند. (هپتالیان / آغ هون ؛ رهبر معروف هون ها آتیلا نام داشت ؛ گؤک ترک ها _ترکان آسمانی ؛ ترکان خزر)
ترکان از هفت هزار سال پیش در تاریخ حضور دارند. تعصب کور نداشته باشید. برید کتاب های غیر پان فارسیستی را بخوانید بعد نظر بدهید.
همانا کسی که ترکی نمی داند از ما نیست !!!:))
جهت اطلاع آقای پدرام محمدی عرض میکنم که اولا مشخص کنید که منظورتون از ترک ها کیه؟مردم ترکیه،آذربایجانی ها و یا ترکمنستانی ها؟!که به احتمال زیاد منظورتون آذربایجانی هاست،ولی بهتره اول در مورد یه چیزی تحقیق کنید بعد نظر بدید!من بهتون پیشنهاد میکنم چند تا کتاب در مورد تاریخچه آذربایجان مطالعه فرمایید!;-(
این حدیث که پیامبر فرمودند ترکی یاد بگیرید جعلی است! زمان پیامبر، ترکان حضوری در تمدن جهانی نداشتند که بخواهند مطرح باشند، بعد از ورودشان به ایران چند قرن بعد از اسلام توانستند جایگاهی در جهان پیدا بکنند
نصاب صادق: آموزش ترکی به شعر
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک