رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
شرح گلشن راز
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 44 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 44 رای
مثنوی گلشن راز شیخ اثر مشهور شیخ محمود شبستری (720-687) است که کذشته از ارزشهای فلسفی آن درآمدی سودمند برای ادراک لطایف غزل صوفیانه در شعر فارسی نیز به شمار می‌رود. گلشن راز در پاسخ به سؤالات امیر حسینی هروی از عرفا و شعرای شیعی مذهب قرن هفتم و هشتم هجری (متوفای 718هـ) سروده شده است این سؤالات که تعداد آنها مطابق متن کتاب حاضر 17 تاست، در هفدهم شوال 717 هـ بدست شبستری رسیده است. گلشن راز در بحر هزج مسدس مقصور یا محضوف سروده شده و شامل بیش از 1000 بیت است. حسین بن عبدالحق اردبیلی شرح کاملی در این مثنوی نگاشته است در شروح معروف و معتبر بر این اثر محسوب می‌شود.گفتنی است که حسین بن عبدالحق اردبیلی(متخلص به الهی)، از مشاحیر قرن 9 و 10 هجری است ( 950-870هـ.ق). کتاب با شرح مفصل احوال وآثار شیخ محمود شبستری و سپس عبدالحق اردبیلی آغاز شده است. نسخه‌ای که متن اصلی گلشن راز الهی بر اساس آن فراهم شده، متعلق به اوایل قرن پانزدهم هجری است. متن حاضر براساس سه نسخه تصحیح شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
kalltun
kalltun
1392/05/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شرح گلشن راز

تعداد دیدگاه‌ها:
3
شرح جناب لاهیجی بیش از آن که شرح باشد
به خودیِ خود کتاب مستقلی است با رویکرد فلسفی به مضامین عرفانی
موضوع و قلم اش هم زیبا ولی سنگین است
با تشکر از kalltun
ممنونم از گذاشتن کتابهای زیبا و باارزشتان...
گلشن راز نیاز به گفتن نیست که یک کتاب عرفانی بزرگی است که ادب دوستان و عرفا را وا می دارد که چنیدن شرح بر آن بنویسند...
از نگاه عرفا چکیده و مختصر تمام عرفان را می توان در مجموعه گلشن راز جستجو کرد بنابراین عرفا توجه بسیاری به این کتاب می کرده اند و تفاسیر و شروح بسیاری را بر این مجموعه کوچک نوشته اند که این شرح الهی اردبیی یکی از آنها است. لازم به ذکر باشد که اصلی ترین شرحی که برای گلشن راز نوشته شده مربوط به لاهیجی است... که به روایتی حتی از خود گلشن راز ارزشمند تر است. نکته دیگر که باید ذکر کرد... زبان لاهیجی سخت و مشکل است و کم تر کسی به لب و عصاره اندیشه او پی می برد بنابراین شرح های دیگر گلشن راز می تواند کمکی برای ادب دوستان و عرفان دوستان باشد که پی به عمق گلشن راز ببرند.
سلام با تشکر از آپلود کننده گرامی
به نظر بنده بهترین شرح بر گلشن راز شرح جناب لاهیجی میباشد .
سپاسگذارم
;-)
شرح گلشن راز
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک