رسته‌ها

مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر

مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 44 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 44 رای
در ایران همه اهل تحقیق دکتر سید حسین نصر را می شناسند و کم و بیش همه زیر و بم های زندگی سیاسی و علمی او از قبل از انقلاب تاکنون شناخته شده است. خود او در مصاحبه مفصل خود با رامین جهانبگلو ، که در کتابی به نام « در جستجوی امر قدسی» در ایران ترجمه و چاپ شده است، گفتنی ها را به روشنی بیان کرده است. اندیشه های فریتیوف شوان نیز برای اغلب پژوهشگران و علاقمندان حوزه دین و معرفت شناسی آشناست و بیشترین معرفی او نیز از سوی سید حسین نصر صورت گرفته که مرید و دوست و همکار وی بوده است. از دید نصر شوان علاوه بر این که بنیانگذار نوعی نگاه تازه به دین و عرفان اسلامی بوده است، که به نام سنت گرایی در ایران و ترادیشنالیسم در جهان شناخته می شود، دارای تجربیات عرفانی جدیدی هم بوده که پیام آور معنویت تازه ای برای انسان دربند امروز است.

اما کتاب تازه عبدالله شهبازی ، مورخ نام آشنا و محقق سخت کوش معاصر، چیز دیگری می گوید:
او تجربه های عرفانی شوان را غیر اصیل و بی پایه می داند که مکتب نرفته مدعی مساله آموزی مدرسان است و کتاب های او را مبنای فرقه سازی جدیدی می داند که هدف آن با اهداف استعماری قدرت های سلطه گر جهانی پیوند خورده است. این عرفان جدید نه تنها چیز تازه و نجات بخشی ندارد بلکه در جهت شل کردن مفاصل دینی مسلمانان و ادیان دیگر - شرقی - عمل می کند تا نظام های سلطه ی غربی بتوانند نفوذ خود را در میان ملت های مسلمان و ملل شرقی بگسترانند...
در جریان چنین نگاه و گزارشی عبدالله شهبازی به مقابله ای ناگزیر و همه جانبه با نصر برمی خیزد. نصر که معتقد است تجربه عرفانی زمان و مکان نمی شناسد و فراتر از سنت های محدود در یک دین خاص، عمل می کند و شهبازی که معتقد است برای روشن شدن میزان صداقت و امانت تجربه گران دینی و مدعیان معرفت باید از دید تاریخی و مکانی و زمانی به ادعاهای آنان بنگریم. اگر این برداشت ما از کتاب شهبازی درست باشد او منادی نوعی نگرش اجتماعی به عرفان است که در ایران معاصر نماینده گان برجسته دیگری نیز دارد: احمد کسروی، مورخ نامدار دیگر معاصر، که با همین نگاه، نه تنها به گروه های جدید عرفانی، بلکه به سراسر عرفان ایرانی می نگریست ؛ و علی دشتی، سیاستمدار و نویسنده منتقد معاصر، که شهبازی کتابی نیز در مورد او و زمانه اش نوشته است. همچنین، دیدگاه او یادآور این نظر نیچه است در کتاب فراسوی نیک و بد که : « حقیقت سخت است. بیایید بی پروا به زبان آوریم که تاکنون هر فرهنگ بزرگ بر روی زمین چگونه آغاز شده است. ص 257»
اگر چه نگاه تاریخی را نیز نمی توان سراسر واجد حقیقت تلقی کرد، ولی حتی اگر نگاه عبدالله شهبازی بدبینانه و تیره نمایی نیز باشد این اندازه ارزش دارد که ما را برانگیزد تا به هرگونه بنیاد فکری، فلسفی، معرفت شناختی و دینی و ... یک بار نیز از منطر تاریخی بنگریم. شاید به نتایج تازه ای برسیم.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
373
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
amitab
amitab
1392/05/01

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر

تعداد دیدگاه‌ها:
15
مطالب و اظهار نظرهای عبدا... شهبازی، عضو سابق حزب توده و تواب امروز آلوده به غرض‌ورزی و جعل و تحریف است. بنابراین باید در بررسی مطالب ایشان بسیار با دقت عمل کرد.
متأسفانه در این مطلب نیز تهمت‌های سنگین جنسی به دکتر سید حسین نصر وارده کرده‌اند که جای تأسف بسیار دارد.
به به! این بابا تو بدویات مشکل داره مساله اش آگاهی نیست می خواد مطرح شه خواسته با شناخنه شده ها در بیوفته، بلکه یه اسمی در کنه(!)
این که دکتر نصر رفیق فلانی بوده
شاگرد فلانی بوده
فلانی شاگردش بوده
خیلی مهم نیست.
مهم این است که افکار او چیست.
از واقعیتی که خود نصر آن را پذیرفته و استاد شهبازی آن را ذکر کرده نباید رنجید.
شهبازی آن چیزی را در باره نصر در کتابش گزارش کرده که نصر خودش به آن افتخار می کند.
با توجه به این واقعیت ها، عجیب است برخی دوستان از عنوان نخ نمای نظریه توطئه برای مخدوش جلوه دادن گزارش شهبازی صحبت می کنند.
واقعیت را دیدن و فهمیدن هنر است
گذشته از نصر و جایگاه فکری او در ایران و جهان،نکته ای که باید توجه شود نوع نگاه عبدالله شهبازی به تاریخ است. من چند مورد از کتابهای او را خوانده ام. ایشان در نگاه به حوادث تاریخ ،نگاهی جامعه شناختی ندارند و همیشه (تاکید میکنم همیشه)از دستهای پنهان و انجمن های مخفی(مانند فراماسونری و یهود و بهائیت و...) حرف میزنند و سعی در کشف پشت پرده های ویژه هستند و شخصا اعتقاد دارم گاهی برای حوادث تاریخ مقصر تراشی(و نه مقصر یابی)میکنند.همان نظریه توهم توطئه در تاریخ بیشتر متوجه آثاری از این دست درتاریخ است. این کتاب را با این ذهنیت بخوانید شاید بهتر باشد
شاید از نظر ما ایرانیان سید حسین نصر زیاد بزرگ نباشد ولی همی او بود که اسلام را به کشورهای انگلیسی زبان معرفی کرد .... شاگردان او کرسی های اسلام شناسی، عرفان و فلسفه اسلامی را در دانشگاه های معروف امریکا و اروپا دایر کردند... داشتن استادانی همچون شوان، طباطبایی شاید هر انسانی را به بزرگترین حد علم برساند. همکارانی همچون هانری کربن و توشیهیکو ایزوتسو و مطهری او را به حد اعلی رساند... از شاگردان او هم می توان به ویلیام چیتیک اشاره کرد که او را می توان بزگترین اسلام شناس و عرفان شناس حال حاضر نام برد.
در پایان هم ذکر کنم به نظر شخصی بنده عبدالله شهبازی برای مقایسه این دو ابرمرد شوان و نصر بیش از حد ناتوان است.(!)
داوری درباره ی آرا و نظریات دکتر نصر مربوط به من نیست و متخصصین باید نظر بدن اما بطور کلی از زمانی که فیلم مصاحبه ی نصر و جملاتش بر علیه دکتر شریعتی و اتهامات بی اساسی که وارد می کنه رو دیدم حس خوبی به ایشون ندارم.
حسین نصر:
" هنگام تولد من پیش گویی کرده بودند نوری دنیا را در بر خواهد گرفت."..." .
[quote='mamblue3']متاسفانه در مورد قضاوت هایی که درباره ی دکتر نصر می شه باید بگم شرایط زمانی و مکانی هم از بعد سیاسی و هم از بعد اجتماعی در نظر گرفته نمی شه. جالب اینجاست که ایشون استاد آقای حداد عادل هم بودن.[/quote]
استاد حداد بودن باعث تفاخر است آیا؟ ضمنا نحوه ی آمدن آقای حداد به انجمن در کتاب درج شده. دوستان این کتاب را خوانده اید ؟
متاسفانه در مورد قضاوت هایی که درباره ی دکتر نصر می شه باید بگم شرایط زمانی و مکانی هم از بعد سیاسی و هم از بعد اجتماعی در نظر گرفته نمی شه. جالب اینجاست که ایشون استاد آقای حداد عادل هم بودن.
مریمیه: از فریتیوف شوان تا سید حسین نصر
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک