رسته‌ها

بررسی های تاریخی - سال هفتم - شماره 4 - مهر و آبان 1351

بررسی های تاریخی - سال هفتم - شماره 4 - مهر و آبان 1351
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 16 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 16 رای
مجله بررسیهای تاریخی از جمله نشریات پژوهشی تاریخی پیش از انقلاب است. داستان آغاز انتشار آن چنین است که در سال 1344 محمد رضا پهلوی تصمیم به برگزاری کنگره بین المللی ایرانشناسان و بازنویسی تاریخ کامل ایران می گیرد. بر اساس سرمقاله شماره اول آن، در راستای بازنویسی تاریخ کامل ایران که در سال1344 توسط دربار پهلوی بر عهده کتابخانه پهلوی گذاشته شده بود، ستاد بزرگ ارتشتاران تصمیم می گیردکاری انجام دهد. بر همین اساس در سال 1345 دست به انتشار مجل های تاریخی با تأکید بر تاریخ ایران وموضوعات وابسته به آن می زند که این مجله زیر نظر اداره سوم منتشر می شود.

نگاهی که بر این کار حاکم بود،در اصل نوعی نگاه شاهنشاهی و تعمیم آن بر تاریخ ایران بود. بدین ترتیب صاحب امتیاز آن ستاد بزرگارتشتاران بوده و مدیران مسؤول و سردبیران آن نیز از ارتشیان نویسنده و محقق انتخاب می شدند.1360 ش) بود. وی یکی از معدود ارتشیان مورخ - تا سال 1349 سردبیر آن سرهنگ جهانگیر قائم مقامی ( 1297بود که آثار پژوهشی متعددی از خود به جای گذاشت. وی پس اتمام تحصیل در فنون نظامی به فرانسه رفت ودکترای تاریخ گرفت. 1 کتاب هایی مانند اسناد تاریخی وقایع مشروطه ایران، اسناد فارسی و عربی و ترکی درآرشیو ملی پرتغال در سه جلد درباره هرموز و خلیج فارس، ایران امروز، بحرین و مسائل خلیج فارس، تاریخ، ژاندارمری ایران از قدی مترین ایام تا عصر حاضر، تحولات سیاسی نظام ایران از قرن 11 هجری تا سال 1301روش تحقیق در تاریخ نگاری، ترجمه سفرنامه دمورگان، نام هه ای پراکنده قائم مقام فراهانی، نهضتآزادیخواهی مردم فارس در انقلاب مشروطیت ایران و یکصد و پنجاه سند تاریخی از جلایریان تا پهلوی ازجمله آثار اوست. افزون بر آن مقالات وی در مجلات یادگار، سخن، یغما و راهنمای کتاب منتشر می شد. 2پس از وی و تا سال 1355 سرهنگ یحیی شهیدی صاحب آثاری مانند پژوهشی در موسیقی و سازهای نظامیدوره قاجار با همکاری علی بلوکباشی و از ایران چه م یدانم بود. آخرین سردبیر آن تا سال 1357 سرهنگمحمد کشمیری بود.

نسخه حاضر در سایت به صورت سیاه و سفید و کم حجم شده است، شما می توانید نسخه رنگی و با کیفیت تر این مجله را از این آدرـــــــــــــس دریافت کنید
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
177
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
HeadBook
HeadBook
1392/05/15
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی بررسی های تاریخی - سال هفتم - شماره 4 - مهر و آبان 1351

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
بررسی های تاریخی - سال هفتم - شماره 4 - مهر و آبان 1351
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک