رسته‌ها
تاریخچه نادرشاه
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 67 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 67 رای
145 صفحه

صاحب تاریخ نادر قوم افشار را ترکمان می خواند. معروف است که از بیم مغول طایفه افشار ترکستان را ترک کرده و در آذربایجان استقرار یافته اند.
شاه اسمعیل شعبه ای از این قوم را به خراسان شمالی کوچانده و در سرچشمه میاب کوبکان از مضافات ابیورد ساکن کرد.
تاریخ ایران در زمان نادرشاه نوشته مینورسکى، صورت نخستین یک مقاله‏اى بوده است که مولف براى درج در دائره المعارف اسلامى نوشته بوده است. وى اقرار مى‏کند که خیلى بیش از حدى است که براى ترجمه احوال نادرشاه در آن کتاب بزرگ بین المللى معین شده بود و از این رو نگارنده به تلخیص آن پرداخته و قریب یک ثلث مندرجات آن را در دایره المعارف منتشر کرده است. این تلخیص موجب حذف نکاتى اساسى شد که براى تهیه آن زحمت بسیار کشیده شده بود. در مورد تاریخ نادرشاه مخصوصا، مهم‏ترین منابع تاکنون ترجمه تاریخ نادرى بوده است که در سال ١٧٧٠ ترجمه شده و از امروز به کلى از اعتبار افتاده است، از این رو نگارنده در هر حال به اصل منابع رجوع کرده و اساس تحقیقات را بر آن استوار نموده است.
بنیان تحقیق را بر اصل تاریخ نادرى قرار داده و از ماخذ فرعى دیگر مطالب را کامل کرده است. چنانچه در تاریخچه نادرشاه، فصلى از همین کتاب مى‏خوانیم، موسس سلسله افشار در محرم ١١٠٠ متولد و در ٢۴ شوال ١١۴٨ جلوس پادشاهى و در شب یازدهم جمادى الثانیه ١١۶٠ به قتل رسید. بنابر قول رشیدالدین، طایفه افشار یکى از اقوام اتراک صحرانشین و جزء میمنه سپاه اغوزخان بوده است. صاحب تاریخ نادر قوم افشار را ترکمن مى‏خواند. معروف این است که از بیم مغول طایفه افشار ترکستان را ترک کرده و در آذربایجان استقرار یافته‏اند. نادر در دستگرد تولد یافت و بعد در آنجا بنایى به نام مولودگاه ساخته شد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
398
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
farhizesh
farhizesh
1392/04/19

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخچه نادرشاه

تعداد دیدگاه‌ها:
7
تاریخ ایران همواره چرخه استبداد و هرج و مرج بوده است. مردم همواره پس از رفتن مستبدانی چون نادشاه و مشاهده نابسامانی ها،آرزوی بازگشت چنین مستبدانی را داشته اند.

هر استیدادی رو نباید زورگویی و قلدری و اقتدارگرایی دانست.
خیلی از مسائل تعریف وحشتناکی دارن ولی وقتی به منصه ی ظهور می رسن و عملی میشن آنچنان با عظمت صحنه رو پر میکنن که اگر خطا و ایرادی هم داشته باشه به زودی زود فراموش میشن یا اینکه بخشیده میشن.
با معیاری که من به شخصه برای مفاهیمی چون استبداد و دیکتاتوری قائلم نادرشاه یا شاه عباس یا دیگر قهرمانان میهن مستید و زورگو نبودن.
در عوض میتوان هیولاهایی را نام برد که به تنهایی جای خالی صدها سال آزادی و رشد طبیعی تاریخ را پر کرده اند.
.نادیده نگاه داشتن نام نادر شاه نه از بابت استبداد وی بلکه به خاطر این بود که وی برخلاف اسلاف صفویه و آیندگان ضد ایرانی قاجار, دست کاهنان را از اداره کشور کوتاه نمود
هرچند نادر به ایران خدمت نمود اما افسوس که او مرد شمشیر بود نه سیاست.وهمین خصلتش هیچ دوست و آشنائی برایش نگذاشت بلکه نزدیکانش از بیم جان اورا در مسلخش خون ریختند
نادر پادشاهی مقتدر بود و خیلی بهتر از قاجار کصیف بود
[quote='KHZAATI']تاریخ ایران همواره چرخه استبداد و هرج و مرج بوده است. مردم همواره پس از رفتن مستبدانی چون نادشاه و مشاهده نابسامانی ها،آرزوی بازگشت چنین مستبدانی را داشته اند.[/quote]
دوستان در زمان نادر فکر نمیکنم مفهومی بنام دموکراسی تعریف شده باشه که ما بخواهیم کسی رو مستبد خطاب کنیم.تنها معیار قیاس لیاقت پادشاهان تا قبل از مشروطه توانایی و قدرت پادشاهان در حفظ کیان و کشورگشایی اونها بوده،خیلی باید کج فهم باشیم که از کسانی که تمامیت ارضی و کیان میهنمون دفاع کردن رو امروز زیر سوال ببریم،کسانی که امروز اینگونه کار بزرگان این ملک رو زیر سوال میبرن اول بگن خودشون برای این خاک چه کردند؟؟؟؟؟ این سخنان بیشتر به ژست های لمپنیسم پوپولاری امثال سیاستمداران روزمون شباهت داره که برای پنهان کردن ضعف ها و اشتباهات خودشون بزرگان رو زیره سوال میبرن،در ضمن در رابطه با معنای استبداد قبل و بعد از مشروطه بیشتر دقت کنید،بعد از حمله اعراب به ایران،این کشور کمتر کسی رو چون نادر به خودش دیده،لطفا در صحبت هامون بیشتر و سنجیده تر دقت کنیم
نادرشاه شاه بسیار بزرگی بود که در هنگام دشواری و از هم پاشیدگی ایران ، کشور را یکپارچه گردانید.
افسوس که ارج این شاه گرانمایه دانسته نشده
تاریخ ایران همواره چرخه استبداد و هرج و مرج بوده است. مردم همواره پس از رفتن مستبدانی چون نادشاه و مشاهده نابسامانی ها،آرزوی بازگشت چنین مستبدانی را داشته اند.
تاریخچه نادرشاه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک