رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

منشأ خانواده، مالکیت خصوصی و دولت

منشأ خانواده، مالکیت خصوصی و دولت
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 38 رای
نویسنده:
مترجم:
خسرو پارسا
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 38 رای
منشا خانواده، مالکیت خصوصی و دولت رساله‌ای است از فریدریش انگلس به سال ۱۸۸۴. انگلس در این کتاب ماتریالیسم تاریخی را برای بررسی شکل‌گیری و تحولات خانواده و پدید آمدن دولت به کار می‌گیرد. کتاب تاقسمتی بر پایه یادداشت‌های کارل مارکس بر کتاب جامعه باستان اثر لویس مورگان نوشته شده‌است.

فصل‌های کتاب
فصل اول کتاب به دوران‌های ماقبل تاریخی فرهنگ می‌پردازد و دوره‌های توحش و بربریت را بررسی می‌کند.
فصل دوم کتاب به خانواده پرداخته و از بخش‌های خانواده همخون، خانواده پونالوائی، خانواده یارگیر، خانواده تک‌همسر تشکیل می‌شود.
فصل‌های سوم تا نهم کتاب به تیره ایروکوئی، تیره یونانی، پیدایش دولت آتن، تیره و دولت در روم، تیره در میان سلتی‌ها و ژرمن‌ها، تشکیل دولت میان ژرمن‌ها، بربریت و تمدن اختصاص دارند.
پیوست کتاب شامل یک مورد تازه کشف شده از ازدواج گروهی است.

ترجمه فارسی
ترجمه فارسی این کتاب در ایران ابتدا به صورت خلاصهٔ کتاب توسط تقی ارانی در دهه ۱۳۱۰ و بعدها به طور کامل توسط دکتر خسرو پارسا انجام گرفته‌است. نکته جالب آن است که مدتها نام مترجم آن به اشتباه مسعود احمدزاده ذکر شده بود. چون این کتاب مدتها به صورت کتاب جلد سفید کپی می‌شد، صفحه اول نسخه اصلی که نام مترجم را داشت گم شده بود و صفحه دوم که مترجم، کتاب را به مسعود احمدزاده تقدیم کرده بود، ناشران را به این اشتباه انداخته بود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
damoon_911
damoon_911
1392/04/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی منشأ خانواده، مالکیت خصوصی و دولت

تعداد دیدگاه‌ها:
4
بسم الحق!
سلام و احترام
اگر کتاب بالا نسخۀ اسکن شده یا بازتایپ «منشأ خانواده، مالکیت خصوصی و دولت» به ترجمۀ خسرو پارسا باشد (و نه ترجمۀ مسعود احمدزاده) انتشارات «نشری دیگر» ناشر اصلی این اثر در ایران لغو امتیاز شده است اگر امکان بارگذاری مجدد فراهم شود موجب سپاسی دوچندان خواهد بود
ماتریالیسم تاریخی یعنی توضیح تاریخ بصورت ماتریالیستی، این نتیجه ای است که به دنبال یک پاسخ درست به یک پرسش هستی شناسانه در مورد رابطه شعور و هستی بدست می آید، پرسشی که انگلس آنرا بنیادی ترین مساله تاریخ فلسفه میداند
هنوز نخوندم ولی فکر می کنم بیشتره مالکیت خانواده دولتیه و نه خصوصی!!
و
فصل اول:
تو دوره توحش عملا خانواده با اصول اخیر وجود نداشته و غریزه مدار بودند مگه حالا 2نفر که همدیگه رو دوست داشتنو به فکر بربریه هم بودن:D (واقعا اولای انسان تو دنیا چی بود؟!یه سکوت ناب...؟ :stupid:
فصل دوم:
همخون:پول پرستها با نژاد های بعدی ضعیف تر :!
پونالوایی:چی چی؟ :O
یارگیر:خیانت؟؟؟چه حرفا! :D
تک همسر:یا عشق است وسط یا بی عرضگی یا منفعت(در مورد اخیر یارگیری هایی در پستو مشاهده شده)
فصل سوم:
مورد تازه کشف شده در نوع خودش جالبه!(اندکی فیلم closer با چاشنی بی مرزی روح بشر شاید هم بدعتی از تیره ی جنون) :-(
ترجمه فارسی:جلد سفید کپی شدنو عشقه! :))
این رساله از بنیادی ترین مقالات مارکسیسم است که به ماتریالیسم تاریخی میپردازد . هرچند که تغییراتی در آن توسط هورکهایمر و آدورنو بنیانگزاران مکتب فرانکفورت انجام گرفت و یا توسط مارکسیستهای فلسفی چون کروش. گرامشی و لوکاچ به نقد کشیده شد ولیکن تا زمان حال نیز جزو اصول خدشه ناپذیر و مورد قبول تمامی مکاتبیست که به نوعی وامدار مارکسیسم هستند از مارکسیستهای ارتودوکس گرفته تا سوسیال دمکراتها و از مارکسیستهای ساختارگرا گرفته تا مارکسیست اگزیستانسیالیستها تا برسد به پیروان مکتب فرانکفورت و نو مارکسیستها.
در باره این رساله باید بدون حب و غرض و بدون هیچگونه پیش فرضی به قضاوت نشست و مارکسیسم را از دیدگاه انسانی آن و عدالت اجتماعی دید نه آنچه که استالین و مائو سالها به نام سوسیالیسم و کمونیسم به خورد جهان سومیها دادند .
این کتاب به نوعی یکی از چهار انجیل فلسفه مارکسیسم است و سه دیگرش "مانیفست". "سرمایه"و "ایدئولوژی آلمانی" میباشند.
منشأ خانواده، مالکیت خصوصی و دولت
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک