رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
تلخ و شیرین
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 44 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 44 رای
گرداورنده :علی دهباشی

مقدمه ی محمد علی جمال زاده بر اثر خویش:

تو ز تلخی ، چون که دل ، پُر خون شوی ،
پس ز تلخی ها همه بیرون شوی .

زآن حدیث تلخ ، می گویم تو را ،
تا ز تلخی ها فرو شویم تو را . . .


(مثنوی مولوی)

خوانندگان عزیز !
باز به یاری پروردگار تعدادی از داستان های تازه و کهنه ی خود را به شکل کتابی به اسم «تلخ و شیرین» به هموطنان گرامی تقدیم می دارم...
و امیدوارم با همه ی خامی و عیب ها و نقص هایی که دارد، ساعتی چند کام خوانندگان را شیرین ساخته ، تلخکامی روزگار را از خاطرشان ببرد !
چه تلخ و چه شیرین،هر چه هست شمّه ای از از زندگانی تلخ و شیرین مردم مظلوم و محبوب و دوست داشتنی این سرزمین است،که ما آن را وطن یه به اصطلاح امروز ، میهن خود می خوانیم .
امید است در این قصه ها آنچه مربوط به دوره های گذشته است،ما را به یاد آن روزگار بیندازد،و موجب پیوند تازه ای میان ما و آنها گردد،و رشته ی دلبستگی ما را با آن دوران،از آنچه هست،استوارتر سازد،چه آینده هر چه باشد،باز ریشه اش در گذشته است . . .
و نمی توان منکر شد که احترام به گذشته ها،خصوصا گذشته های خوب و دلپذیر،که می توان آن را تاریخ و ملیت و سنن نام نهاد،و قوام قومیت و سیادت دانست،از شرایط آدمیت و از ارکان مسلّم تمدن واقعی به شما می آید،و انصاف نخواهد بود که ما آن را به چیزی نگیریم و به رایگان از دست بدهیم.
شماره ی دیگری از این قصه ها در شرح و بیان پاره ای از اوضاع و احوال کنونی مملکت ما و مردم ماست،و نمونه ی بسیار ناچیزی از هزاران مصائب و بدبختی هایی که همه گفتنی و نوشتنی است . . .
آشکار است که این داستان ها نیز چون بقلم کسی است،که دست قضا و قدر عمری است که او را از وطن مألوف به دور انداخته،بی عیب و نقص نیست،و نویسنده نیز ابدا چنین ادعایی ندارد، و از فرستادن زیره به کرمان شرمنده است،ولی همینقدر برای رضای خاطر و مباهاتش کافی خواهد بود،که در این دوره ی تحول که بسیاری از مبادی اجتماعی و فکری مملکت ما دستخوش تغییر و انقلاب است،و صدای ضعیف نارسای او نیز،با آواز پر جوش و خروش نویسندگان جوان و پر شور این دوره هم آهنگ باشد، و از این راه دور بگوش هموطنانش برسد.
ژنو ، شهریور 1334،
سید محمدعلی جمال زاده.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
ناناتا
ناناتا
1392/01/31

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تلخ و شیرین

تعداد دیدگاه‌ها:
4
توانمندی این استاد بزرگ در نوشتن قابل تحسینه.
احترام به گذشته ها , مضمون اغلب داستانهای مجموعه تلخ و شیرین را تشکیل میده. نویسنده که پای صحبت مردم عامی نشسته به این نتیجه می رسد که روستا بهشت برین است و آنچه روشنفکران طی ساعت ها بحث نمی توانند بگویند عوام با یک ضرب المثل می گویند.
روحش شاد8-)
«... نه تنها صفات و خصائل انسانی بلکه کلیه ی امور و قضایا بر حسب آنکه آنها را با عینک سفید یا با عینک سیاه بنگری رنگشان تغییر می نماید و هر حسنی به صورت قبح و هر هنری به شکل عیبی در می آید و برعکس قبایح و زشتی ها به رنگ حسن و جمال جلوه گر می گردد ...»
تلخ و شیرین، خواستگاری، صفحه ی 167
سلام ممنون ازکتابهای خوبیکه قرار میدین.
:-)
متشکرم دوست گرامی ناناتا 8-)
از محمد علی جمالزاده هر چه بگوییم کم است ، پس بسنده میکنم فقط بخواندن آثارش :x:x
روحش شاد و یادش گرامی باد!
تلخ و شیرین
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک