رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
بینش اساطیری
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 54 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 54 رای
این کتاب نزدیک به ۴۰ سال پیش با عنوان مقاله ای در گاهنامه «الفبا» شماره ۵،توسط انتشارات امیرکبیر انتشار یافته است.
کتاب بینش اساطیری نویسنده و روشنفکر برجسته ی کشورمان،دکتر داریوش شایگان،دارای ۴ فصل است:

فصل اول و دوم کتاب به بینش اساطیری و مبانی آن می پردازد.
در فصل سوم با مفهوم زمان در این جهانبینی،و موضوعاتی مانند زمان اساطیری،شکاف زمان،زمان در ادیان جهان،زمان در ایران باستان،زمان در هند،افسانه ی مورچه ها،مایای ویشنو،زمان در یونان باستان،زمان در چین و زمان در مسیحیت تاریخی پرداخته است.
فصل چهارم با عنوان مفهوم مکان در بینش اساطیری،مفهوم مکان در چین،انطباق اعضای انسان و اجزای جهان،علم تاویل،ماندلا و جغرافیای اساطیری،جمع اضداد،البرز کوه اساطیری،نا کجا آباد،کوه قاف،کوه مرو،صورت ازلی،ناخودآگاهی جمعی،احیای خاطره ازلی،ظهور کلام در هند،هفت مرحله ی بیداری،عالم صغیر،انسان کامل و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

«سرزمین سراب‌ها» تازه‌ترین کتاب داریوش شایگان، اندیشمند ایرانی است که در پاریس، به زبان فرانسه، انتشار یافته و هم‌اکنون در حال ترجمه به فارسی است.
داریوش شایگان در آثار خود تلاش کرده که وضعیت کشورهای شرقی را در برابر تجدد توضیح دهد.وی به تازگی به عنوان یکی از چهره‌های موثر در گفتگوی تمدّن‌ها انتخاب شده‌است.
در سال ۲۰۱۱ جایزه مدال بزرگ فرانکو فونی به ایشان تعلق گرفت. همچنین جایزه بزرگ فرانکو فونی در سال ۲۰۱۲ از آن شایگان شد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1392/05/21
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی بینش اساطیری

تعداد دیدگاه‌ها:
1

از دیدگاه دکتر شایگان در توضیح به کار بردن « بینش »اساطیری به جای علم گفتن: در کلمه بینش شاید نوعی دید و شناخت بی واسطه و حضوری مستتر باشد و هیچ یک از مقولات متعارف عقل استدلالی مانند رابطه علت و معلول ، جوهر و عرض ، زمان و مکان و ... بدانگونه که در عقل استدلالی از آنها یاد می شود با جهان بینی اساطیری منطبق نیست.
جامعه ای تهی از اسطوره از دید نیچه به ( از خود بیگانگی) می رسد . این نیچه بود که با احیای فرضیه بازگشت ،به زمان بی محتوای فرهنگ غربی التیام بخشد ، زیرا زمانی که خالی از تمثیل و معاد و اسطوره باشد ناگزیر طعمه نیستی و از خود بیگانگی خواهد بود.
این زمان خالی از هر محتوای تمثیلی و اساطیری ، آدمی خالی و پوشالی بوجود می آورد و این بی پناهی و برهوت گمراهی و سرگردانی در تمام تجلیات هنر امروز از اولیس ( جیمز جویس) ، تا گرگ بیابان (هرمان هسه) و تا (خراب آباد تی . اس . الیوت) گواه بر مرگ بینش اساطیری است.الیوت می گوید:

ما آدم های خالی هستیم
ما ادم های پوشالی هستیم
به یکدیگر تکیه داده
سرمان از کاه پر شده ، افسوس
صدای خشک مان
هنگامی که با هم زمزمه می کنیم
خشک است و بی معنی
مانند باد و علف خشکیده
در سرداب خشک مان.
پ. ن : اسطوره ( myth) در اعصار قدیم برای بشر باستانی ، معنایی حقیقی داشته است ولی امروزه در معنای اولیه خود حقیقت محسوب نمی شود
- از کسانی که به تفسیر اساطیر توجه داشتند ، شیخ شهاب الدین سهروردی است که در عقل سرخ ، جنگ رستم و اسفندیار را تاویل کرده است.
- مشخص می گردد که یکی از نمود های از خود بیگانگی این است که ملتی را از اسطوره هایش تهی سازند.
- و باز مشخص است که وقتی اسطوره در رگ و نهاد ملتی رشد کرده و قوام یافته باشد اگر چه زمانی چند به علل وجود شرایطی از وجود اسطوره هایش غافل شود
اما دیگر بار به خاطر همان اصالت و ریشه دار بودن اساطیر ، دوباره به اصل و هویت خود برگشت می نماید.

بینش اساطیری
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک