رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
غربت غربی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 17 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 17 رای
مترجم: ام‍ی‍ر ن‍ص‍ری‌، ام‍ی‍ر م‍ازی‍ار

تلاش شرق و غرب یا مواجهه جهان سنتی با عالم متجدد، رویدادی است که نه تنها تاریخ بیرونی ممالک شرقی را در چند سده اخیر رقم زده، بلکه به نحو ناگریزی بر تمام وجوه حیات درونی ساکنین این ممالک نیز سایه افکنده است. در همه این دوران انسان شرقی، انسانی مضطرب و بی‏قرار بوده است. انسانی که از طرفی خود را در برابر دستاوردهای عالم متجدد ضعیف و ناتوان و نیازمند می‏دیده و از طرفی دیگر با پذیرش، بلکه تسلیم و ناگزیر به مدنیت و فرهنگ غربی خود را بریده از ریشه‏های کهن فرهنگی و وطن مألوف خویش احساس می‏کرده است. و بریدگی از ریشه‏ها مسأله ساده‏ای نیست بغرنج و دردناک و فاجعه‏آمیز است.
اما تفکر و اندیشه اصیل همواره در مقابل چنین اضطرابهای و سرگشتگی‏هایی شکل می‏گیرد; یعنی در آنجا که حیات روزمره فرد در مواجه با پرش‏ها و پرشانی‏ها مختل می‏شود و شخص دردمندانه می‏کوشد تا راه برون شدی از این معرکه جانکاه بیاید.
زندگینامه خود نوشت دکتر نصر در واقع شرح همین اضطراب و پریشانی و بازگویی تلاشی جدی و دردمندانه در راه گذر از این مرحله است. در واقع حوادث این زندگینامه حکایت احوال درونی نسلی از ساکنین عالم شرق است که پیش از ما با مسأله سنت و تجدد روبرو شدند و سعی نمودند در افق زمانه خویش پاسخی برای آن بیابند.
دکتر سید حسین نصر در خانواده‏ای با ریشه‏های سنتی عمیق تولد و پرورش یافت. در نوجوانی بواسطه برخی شرایط پیش آمده ترک وطن گفت و در غرب ساکن شد و در آنجا عمیقاً با عالم غربی آشنا گشت. همین آشنایی منجر به آشوب و بحرانی در روح او شد بحرانی که ریشه در تعارض غرب و شرق و سنت و تجدد داشت. اما نصر تسلیم این بحران نشد. در طلب حقیقت به تفکر و جستوجوی عمیق پرداخت و سرانجام در پی آشنایی با «سنت‏گرایان، آنچه را یافت که می‏جست. از آن پس زندگی دکتر نصر تلاش برای فهم عمیق‏تر حقیقت. سنت و تحقیق آن در جان خویش بوده است. همچنین دکتر نصر این توفیق را یافت که یکی از شارحان و نمایندگان برجسته اندیشه سنت‏گرا باشد. کارنامه درخشان و پربار فعالیتهای پر ارج و آثار گرانبهای ایشان در راه تعلیم و گسترش حقایق سنتی براستی خیره کننده و غبطه ‏انگیز و درس ‏آموز است.

زندگینامه خود نوشت کنونی جزیی از کتاب «فلسفه سید حسین نصر» است که در سال 2001 در مجموعه «کتابخانه فیلسوفان زنده» به چاپ رسیده است. این مجموعه نفیس برای ارج گذاری از مقام اندیشمندان برجسته روزگار ما در زمان حیات آنان و با حضور و مشارکت خود آنان شکل می‏گیرد و مجلات سابق آن به اشخاصی همچون گادامر، بوبر، کارناب، پاسپرس، پوپر، کواین و... اختصاص داشته است. در واقع انتخاب دکتر نصر برای این مجموعه، برگ زرین دیگری در کارنامه ایشان است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
poorfar
poorfar
1391/11/15

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی غربت غربی

تعداد دیدگاه‌ها:
3
سلام اگه کسی لینک کتاب رو داره لطف کنه بزاره
با سلام من چندتایی از کتابها از جمله در جستجوی امر قدسی و معرفت ومعنویت را خوانده ام اگرچه با نظریات ایشان کاملا موافق نیستتم ولی به مطالعه نوشته های ایشان علاقه مندم اگر میتوانید جایی را بهم معرفی کنید که بتونم کتابها را تهیه کنم دست دوم باشه هم مهم نیس یا pdfهمچنین از سنت گرایانی مثل ایشان اگر کتاب معرفی کنید ممنون میشم
دوستان می توانند، کتاب در جستجوی امر قدسی،
که مصاحبه ی رامین جهانبگلو با سید حسین نصر است،و لینکش در سایت برداشته شده،
از این لینک دانلود کنند:
..............
این کتاب توسط نشر نی چاپ شده،و با قیمت 18000 تومان به فروش می رسد ;-)
کتاب غربت غربی نیز،که بسیار خواندنی است زندگینامه ی خودنوشت دکتر نصر محسوب می شود،که در مجموعه فیلسوفان زنده به چاپ رسیده است... باید گفت این مرد از نظر ذهنی نابغه می باشد! او که تحصیلاتش تجربیش را در دانشگاه MIT و هاروارد به پایان رسانده بود، با بازگشت به ایران به عرفان و فلسفه پرداخت و نزد استادان سنتی این کار،همچون علامه طباطبایی،عصار،رفیعی قزوینی و دیگران به کسب دانش اندوخت،و اکنون در دانشگاه جرج واشنگتن به تدریس و تالیف مشغول است،
جدا از مدارج علمی! این انسان از معدود انسان هایی است که سعی کرده اخلاق را عملا در خود پیاده کند! (برخلاف دیگر روشنفکران ایران که عموما در اخلاق سست هستند!) و با آن چهره ی نورانی اش اکنون از تئوریسین های جریان Traditionalism در جهان است،
چه نظریات او را قبول داشته باشیم یا نه،به عنوان یک جریان مهم فکری و یکی از بزرگترین شخصیت های اندیشه ی ایران معاصر توجه به او ضروری است... امید که این بزرگمرد معنوی و متفکر به میهن مان ایران بازگردد:x
خواندن این دو کتاب را به تمامی دوستداران عرفان و فلسفه و ایران پیشنهاد می کنم.
[edit=sagaro]1392/05/14[/edit]
غربت غربی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک