رسته‌ها
طلای سیاه یا بلای ایران
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 37 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 37 رای
نویسنده که در سال 1325 بمناسبت قبول وکالت اعتصابیون شرکت نفت و مداخله در دادرسی طولانی تشکیل شده در دادگاه موقت نظام و دادگاه تجدید نظر ناچار شد مطالعاتی در این باب بنماید بحقیقت امر پی برد که این طلای سیاه برای ملت ایران بلاست.
از مهرماه 1326 تا مهرماه 1328 یعنی دوسال تمام مطالعات خود را درباره پیدایش نفت در ایران باستان و ظهور این مایع در دنیای صنعتی قرن نوزدهم و حوادث و اتفاقات تاریخی از 1858 تا امروز در امریکا و اروپا و آسیا و بالاخص در ایران تحت عنوان «طلای سیاه» یا «بلای ایران» در روزنامه داد انتشار داده و با اینکه مقالات مسلسل مخصوصا موضوعات فنی و تاریخی و علمی کمتر مورد استقبال قرار میگیرد از نظر اهمیت فوق العاده موضوع و بستگی کامل بسرنوشت این مردم مقالات نامبرده مورد توجه کلیه خوانندگان قرار گرفته و عده ای از علاقمندان بکشور کتبا یا شفاها نویسنده را تشویق به طبع جداگانه این مقالات و یادداشتها نمودند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
598
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1392/03/12
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی طلای سیاه یا بلای ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
15
استفاده از منابع طبیعی یک کشور به بهترین نحو نیاز به دولتمردانی فکور و دلسوز دارد و اگر غیر این باشد نفت بلا میشود و بدبختی. نمیدانم چرا این موهبت طبیعی در کشور ما بلا مشود و در کشور دیگری مثل نرو‍ژ خیر و برکت. دلیل را باید در مسائل فرهنگی و جهان بینی ملت ما دانست که قبل از اینکه تابع عقل خود باشند دنباله رو احساسات خود هستند.
جناب خر تو خر شما این کتابها رو خودت اسکن میکنی یا در سطح اینترنت موجود هست؟
منِ غیرکارشناس که هیچ، یه تحلیلگر سیاسی اقتصادی هم نمی تونه با قطعیت عنوان کنه اگه نفت نبود وضعیت امروز ما بهتر می بود یا بدتر.
اما وجود این بلای سیاه در ایران باعث به هم خوردن توازن قدرت بین حکومت و مردم شده. حکومت کاملا" نفت و درآمدهای نفتی رو در سیطره خودش داره و به این ترتیب هم از این درآمد هنگفت در جهت منافع خودش(با منافع ملی اشتباه نشود) استفاده می کنه و هم مردم رو از لحاظ اقتصادی به خودش وابسته کرده(اقتصاد صدقه ای)، وابستگی اقتصادی به نوبه خود باعث وابستگی در سایر حوزه ها هم شده و نتیجه اش هم به تسلط کامل حکومت در سیاست، اقتصاد و فرهنگ مملکت گشته است و لزومی هم به پاسخگویی در برابر مردم و شنیدن صدای اعتراضات نمی بیند.
آمریکا و انگلستان هم نفت دارند . . . مشکل ما مشکل عقیدتی - سیاسی اخلاقی - فرهنگی است !‌ :D
من فکر نکنم گفته باشم اگه ایران نفت نداشت الان مثل ژاپن پیشرفته بود!!!
و همینطور نظر من اینه که تحریمهای حال حاضر کمرشکنه و من اصلن از اون استقبال نمیکنم!
درباره ی عنوان و محتوای کتاب هم باید بگم، این عقیده ی منه و دنبال یه بهانه ای میگشتم تا دیدگاهم رو بیان کنم و محتوای این کتاب برای ابراز این نظر( دستکم برای من) مهم نیست.
ایران سالهای بسیاری فقط برای وجود همین نفت و به بهانه های واهی، تحت استثمار کشورهای مختلف بوده (و البته هنوز هم تا حدی هست) که همین باعث رکود خودکفایی ما تو هر زمینه ای میشه. حتا با ملی شدن صنعت نفت ( با اینکه کار بسیار مثبت و بزرگی بود) وابستگی ما به این معدن بیشتر هم شد. کشورهایی مثل نیجریه، لیبی، عربستان، عراق، آفریقا و... همه ذخیره نفت دارن آیا همشون پیشرفتن؟!
فقط یه آمریکا و کمی تا قسمتی روسیه هست که میشه روش حساب کرد.
رویهمرفته اگه بخوام تو یه جمله دیدگاهمو بگم "به نظرم اگه ما صاحب نعمت نفت( و همینطور معادن دیگه) نبودیم و به ناچار مدیریت این کشور بر مبنای فعالیت جمعی مردم برای تولید صنعت پایه ریزی میشد وضعیت ما به مراتب از حالا بهتر بود".
این دیدگاه منه و حس میکنم نیازی نیست ادامه بدم... خوش باشید.
از دوستانم خواهش میکنم به جاى اینکه اسم کتابو بخونن و نظر بدن لااقل یه نکاهى به خود کناب بندازن و با این استدلال هاى ساده که :ما در صورت فقدان نفت کوشاتر بودیم . نیان نظر بدن
من به خاطر اینکه متغیراى زیادى تو این قضیه نقش دارن نمیدونم که بدون نفت کارمون تو تاریخ به کجا میکشید ولى اینو میدونم که با این وضع اقتصادى بدون نفت باید مثل سومالیاییا دنبال کامیوناى سازمان ملل میدوئیدیم
در مورد ژاپن چیزی که به اینجا رسوندتشون وجود یه سیستم حقوق و دستمزد و حسابداری خیلی خاص و قویه (:
چیزی هم که ایران رو به اینجا رسونده سوء مدیریت های فراوانه، یکی از مهمترینش هم تو کارای حسابداری مملکتی به چشم میخوره، نحوه توزیع درآمد، ساعات کار، تعطیلی ها، قوانین الحاقی کار(مثل آبستن شدن خانم ها) و... کلا کار حضرت فیله مرمت و ترمیم این سیستم در حد کلان.
البته اینکه بگیم اگه ما نفت نداشتیم، وضعمون بهتر بود(مثلا مثل ژاپن بودیم) حرف بی اساسیه!
با اما و اگر که نمیشه شرایط رو تحلیل کرد دوست من!
موضوع بیشتر بر میگرده به دولتمردان بی کفایت ما
کسی چه میدونه ؛ شاید اگه ما نفت نداشتیم الان مثل کره شمالی بودیم!
[quote='veekaarry']
یعنی همه جوره این طرد شدگی و انزوا رو پذیرفتن ولی ما چی...؟[/quote]
ما اول کتاب درسیمون نوشته "بابا نان داد"، "مامان آب داد"، "بابا با اسب آمد" و... همین شاید یکی از دلایلی باشه که من با 23 سال سن هنوز آویزون پدر و مادرمم با اینکه بشدت علاقه دارم مستقل بشم و سعیمم میکنم اما خوب نمیشه.
طلای سیاه یا بلای ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک