رسته‌ها
فردوسی و شعر او
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 45 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 45 رای
پژوهش حاضر به شناسایی فردوسی و نقد و بررسی شاهنامه، نیز تاثیرپذیری فردوسی از آثار پیش از خود و اشعاری که در منسوب بودن آن‌ها به فردوسی محل تردید است، اختصاص یافته است. بر این اساس، نویسنده ابتدا خلاصه‌ای از داستان‌های شاهنامه را بازگو کرده، سپس می‌گوید: "شاهنامه‌ی فردوسی برای مردم ایران از سه لحاظ مهم است: اول این که یکی از آثار هنری ـ ادبی بسیار بزرگ است و از طبع و قریحه‌ی یکی از شعرای بزرگ قوم ایرانی زاده است و بر اثر همت و پشتکار و فداکاری او و بیست‌سال خون جگر خوردن او به وجود آمده است. دوم این که تاریخ داستانی و حکایات نیاکان ملت ایران را شامل است و درحکم نسب‌نامه‌ی این قوم است. سوم این که زبان آن فارسی است و فارسی، محکم‌ترین زنجیر علقه و ارتباط طوایفی است که در خاک ایران ساکنند". وی سپس، سهم فردوسی را در استوار ساختن اساس زبان فارسی و حفظ قصه‌های قدیم ایران و ادبیات باستانی، بازگو می‌کند و با اشاره به تاثیرپذیری او از اشعار دقیقی، نیز شاهنامه‌ی منثور ابومنصوری، هنر فردوسی را در منظوم ساختن عبارات منثور شاهنامه‌ی منصوری و توصیفات و خیالات شاعرانه‌ی او می‌داند. "اشعار مورد شک"، "داستان‌های ایران قبل و بعد از شاهنامه" و درج ابیاتی از شاهنامه، از بخش‌های دیگر این پژوهش است.

در نخستین فصل کتاب خلاصه بسیار مختصر از مضامین شاهنامه و در فصل دوازدهم منتخباتی از اشعار آن کتاب گرانمایه را مذکور داشته اند...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
254
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1391/12/28

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فردوسی و شعر او

تعداد دیدگاه‌ها:
4
خلاصه ای از تاریخ ایران بر اساس روایت شاهنامه و نیز تحلیلی از محتوا و ساختار این کتاب و نیز زندگی فردوسی همراه با تلخیصی از اشعار شاهنامه در این کتاب عرضه شده است.کتاب برای مخاطبان عمومی کاملا قابل استفاده است و جنبه تخصصی ندارد.
از آپلود کتابهای استاد مینوی فراوان سپاسگزارم.
این آپلودکننده محترم همیشه کتابهای فوق العاده ای آپلود میکنه.
خدارحمت کند زنده یاد مینوی را که حقیقتا در راه اعتلای ادب و فرهنگ کشور تلاش کرد روحش شاد
ممنون از آپلود کننده محترم
فردوسی و شعر او
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک