رسته‌ها
شیر و خورشید نشان سه هزار ساله
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 69 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 69 رای
کتاب نایاب “شیر و خورشید، نشان سه هزار ساله” گردآوری و تنظیم یافته به دست “دکتر ناصر انقطاع” می‌باشد. این کتاب پژوهشی ژرف و ارزنده در باب پیدایش نشان شیر و خورشید در تاریخ ایران باستان می‌باشد. این کتاب چاپ کشور آمریکاست.
شیر و خورشید نشانی است که تا پیش از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ نماد ملی ایران بود. این نشان آمیزه‌ای از فرهنگ‌های کهن میان‌رودان، ایران، تازی، ترک، یهودی و مغول است. ریشه نماد شیر و خورشید نشان ستاره‌بینی، خورشید در صورت فلکیِ اسد (شیر) در منطقةالبروج بوده‌است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
113
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
persianking
persianking
1391/08/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شیر و خورشید نشان سه هزار ساله

تعداد دیدگاه‌ها:
11
بنام ایران و برای زن،زندگی،آزادی.
با درود و عرض تسلیت به مناسبت در گذشت مهسا امینی و نیکا شاکرمی و دیگر کشته شده های راه میهن
ایران خانه و متعلق به تمامی ایرانیان از تمام اقوام و ایدولوژی ها است شوربختانه عده ای فاشیست مذهبی به نام جمهوری اسلامی حق سبک زندگی را با ایدولوژی افراطی خویش از سایر ایرانیان سلب می کنند، لزومی ندارد در یک کشور همه یک نوع لباس خاص بپوشند و یک دین خاص داشته باشند و عقاید مذهبی یکدستی داشته باشند، چیزی که برای عده ای هنجار (معروف یا منکر) است ممکن است برای دیگران چنین نباشد و باید ها و نباید های متفاوتی در موارد مذهبی و عقیدتی داشته باشند . جمهوری اسلامی می کوشد نخست موضوعات جهان شمول مانند آزادی بیان و حق انتخاب و پوشش را شرقی یا غربی و متعلق به یک محدوده جغرافیایی خاص معرفی کند و دوم تلاش می کند عقاید شخصی مذهبی خویش را به همه آحاد جامعه با عنوان فرهنگ بومی تحمیل کنند. حال آنکه نه آزادی جغرافیا می شناسد و نه دین آنان فرهنگ ریشه ای ایرانیان است و کسانی که در ایران به اسلام گرایش داشته باشند این افراط گرایی مورد تایید آنان نیز نبود همانا اینکه این ملت به اسلام دروغین آنها نیز توجهی ندارد.
طنز ماجرا اینجا است که برای حفظ نظام و دیکتاتوری خویش از هر کشتاری دریغ نمی کنند و سرکوب و کشتار نوجوانان و آزادی خواهانی که خون آنان در شیشه کرده اند تکلیف شرعی می دانند و متاسفانه در باور آنان می شود وضو گرفت و کشتار کرد زیرا قتل ثواب وضو آنها را باطل نمی کند. آنان با زورگویی حق مالکیت دیگران بر میهن و سبک زندگی خویش را سلب می کنند و اسم این جنایت را تکلیف شرعی می گذارند و به تمام جامعه جهانی دروغ می گوید که ملت ایران به صورت خودجوش پایبند به اصول ولایت فقیه هستند همانا که میبینیم همه می گویند
مرگ بر اصل ولایت فقیه
ما نوجوانان و جوانان ایرانی که برای آزادی فردای ایران و رسیدن به حکومتی سکولار و دموکرات که مردم در پی کشته شدن دختر ایران ژینا به خیابان آمدند و و برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی در خیابان نشسته اند و برای دانشجویان شجاعی که صدایشان در جهان طنین انداز شده و دانش آموزانی که در مقابل این دیکتاتوری ایستادند
به این جمع اعتراضی و اعتصابی می پیوندیم و با نرفتن به مدرسه و دانشگاه یا تحصن در محیط آموزشی صدایمان را به گوش دیگران برسانیم ما از همه دانشجویان و دانش آموزان و اساتید می خواهیم که به ما بپیوندید تا زود تر به پیروزی برسیم
پاینده و جاوید باد ایران

در سال هزارو دویست و هشتادو چهار خورشیدی برابر با هزارو نه سد و شش ترسائی که جنبش مشروطه را مظفر الدین شاه دستینه نهاد در متمم قانون اساسی شکل درفش به این صورت آمده است:
«الوان رسمی بیرق ایران، سبز، سفی دو سرخ و علامت شیر و خورشید است» در این برگه تاریخی از کنار هم قرار گرفتن و اندازه رنگ ها و پهنای درفش سخن بمیان نیامده.
در مجلس یکم شماری روحانی بودند که به پیروی از دین اسلام نگاشتن نگاره ها را نا روا میدانستند. گروهی نو اندیش که شمارشان بسیار بود برآن شدند که نگذارند نازش های فرهنگ گذشته پایمال شود. از جمله اینان شادروان ارباب کیخسرو و شاهرخ نماینده زرتشتیان بودند. با رایزنی برنامه ای حساب شده ریختند و در جلسه مجلس پس از سر آغازی شیوا گفتند:
« همه میدانیم که نود در سد ایرانیان مسلمانند. و رنگ سبز رنگ دلخواه پیامبر اسلام و رنگ دین است. پس بر بالای پرچم جای گیرد.
زرتشتیان هزاران سال پشت اندر پشت در این سرزمین زاده و زندگی کرده اند در قرآن نیز اشاره ای به این دین شده. رنگ سپید که رنگ ویژه کیش زرتشتی است و همچنین رنگ آشتی و پاکدلی است بپاس بزگداشت این مردم آزاده در زیر رنگ سبز جایگزین کنیم.
به پاس خون شهیدان راه اندیشه و باور بویژه فرزند علی و انقلاب مشروطه رنگ سرخ را در آن جای دهیم.
هنگامیکه مجلس کاملا آماده شده سخن به نشان شیر خورشید میکشد و گفته میشود. انقلاب مشروطه در امرداد به پیروزی رسید، ماه امرداد در برج اسد (شیر) جای دارد، از سوی دیگر چون بیشتر مسلمانان ایرانی "شیعه" و پیرو علی هستند و شیر همچنین پیشنامی از نام های علی است و او را "اسد الله" می خوانند بر این پایه شیر را هم که نشانه امرداد و هم نشانه پیشوای یکم است بیادگار به پرچم نقش کنیم.
چون مشروطیت در میانه امرداد به پیروزی رسید و خورشید در این روز در اوج نیرو مندی و گرمای خود است پیشنهاد میکنیم خورشید را نیز بر پشت شیر سوار کنیم که هم نشانه علی باشد هم نشانه امرداد و هم یاد آور روز چهاردهم امرداد وهم نشانه کهن ایرانیان. (نکته در خور توجه اینکه به «میترا» وارتباط آن با خورشید و مهر نشده تا مبادا روحانیان درون مجلس بر آشفته شوند.) زمانیکه دیدند زمینه مساعد است و مخالفی نیست گفتند حال که شیر را نشانه علی دانستیم باید " ذوالفقار" را نیز به دستش بدهیم.
نمایندگان دور اندیش با شتاب بر اساس اصل پنجم متمم قانون اساسی پیشنهاد و به تصویب رساندند. در این برگه تاریخی اشاره ای به تاج در بالای شیر و خورشید نشده است.
کتاب کسروی هم هست

بله هم میهن نازنین، در این زمینه پژوهش ارزشمند زنده یاد احمد کسروی نیز موجود است که می توانید آن را در همین سایت و از لینک زیر دانلود بفرمایید:
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=4395
حجم 1.6 مگ و بهبود کیفیت .
انصافا اسکنش عجیب بود و خیلی کار برد .
البته باید بگویم که با نرم افزار جالبی درستش کرده بودند چون حجمش خیلی کم شده بود .
خیلی خیلی کتاب عالی هست
خیلی دنبال این کتاب بودم خیلی خیلی سپاس
هنوز دانلود نکردم ولی به نظر میرسد کیفیت اسکن پایین هست
به هر حال خیلی خیلی سپاس:x
متأسفانه اصل کتاب در اختیارم نبود خرتوخر جان. زحمت اسکن را یکی از دوستان کشیده اند
شیر و خورشید نشان سه هزار ساله
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک