رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
انفجار بزرگ
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 48 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 48 رای
.
"انفجار بزرگ" کاری است از انتشارات کوپرنیک آمریکا در سال 1998 و نظری عمیق و جدید به چگونگی آغاز،سیر انبساطی و آیندهء جهان که بی شک بسیاری از نکات مبهم را از بین خواهد برد.
کریگ هوگان دارندهء درجهء پروفسوری و کرسی استادی در بخش اختر شناسی دانشگاه واشنگتن در این کتاب هر چه بیشتر تلاش کرده تا بدون رد کردن سایر نظریه ها و فرضیات موجود در زمینه شکل گیری جهان، راه را بر شناخت عمیق تر این موضوع هموار کند.و البته در این مورد خواننده را به معلومات قبلی نیز ارجاع داده و در عین حال مطالب را به گونه ای بیان نموده که از شکل تخصصی خود خارج گردد و برای بیشتر خوانندگان قابل درک و فهم باشد.
این کتاب توسط علی فعال پارسا به فارسی ترجمه شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1391/11/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی انفجار بزرگ

تعداد دیدگاه‌ها:
4
سه سوال در مورد انفجار بزرگ:
1- انفجار و انبساط بزرگ از چه نقطه ای آغاز شد و در چه فضایی شکل گرفت و تحت چه شرایطی؟ آن نقطه و فضا از کجا آمد و آن شرایط را چه کسی بوجود آورد؟
2- طبق اصل ثابت بودن میزان انرژی در جهان و تبدیل شدن آن از شکلی به شکل دیگر، آن انرژی بزرگی که انفجار و انبساط را بوجود آورد قبل از وقوع به چه صورتی بوده است؟ آیا جهان دیگری، مواد دیگری یا انرژی های دیگری وجود داشته اند؟ آنها چگونه خلق شده بودند؟
3- انبساطهایی که در فضا شکل میگیرد خود در چه فضایی محیط است؟ این فضای عدمی که در اثر آن انرژی به وجود تبدیل می شود خود در چه بستری است و چه کسی آن را و با چه شرایطی خلق کرده که قابل تبدیل است؟ این قابلیت های منظم و پی در پی چگونه این قدر مرتبط با هم پدیدار شده اند؟ کاملا تصادفی؟
آیا Big bang بیگ بنگ نیازی به جرقۀ خدایی داشت؟
به گفتۀ محققان، جهان ما احتمالا 13.7 میلیارد سال پیش بدون هیچ گونه کمک الهی پدیدار گشته است.
این شاید مغایر با غرایز ما که اندیشۀ پدید آمدن از هیچ را رد می کنند، باشد. ولی ما لزوما هم نباید پیرو غریزه هایی باشیم که برای کمک به زنده ماندنمان در دشت های بی درخت 150000 سال پیشِ آفریقا در ما نهاده شده بودند نه برای شناخت کارکرد درونی کیهان. به گفتۀ دانشمندان به جای غریزه هایمان، این قوانین فیزیک است که باید به آن ها تکیه کنیم. اخترفیزیکدان، الکس فیلیپنکو از دانشگاه برکلی کالیفرنیا می گوید: «Big bang بیگ بنگ می توانسته تنها نتیجۀ قوانین فیزیکی در آن نقطه بوده باشد. با بهره از قوانین فیزیک، می شود چند جهان پدید آورد.» فیلیپنکو روز شنبه 23 ژوئن در کنفرانس SETICon 2، طی میزگردی با عنوان "Big bang بیگ بنگ نیازی به یک جرقۀ خدایی داشت؟" سخن گفت.
نوسانات کوانتومی :
در جهان بسیار شگفت انگیز مکانیک کوانتوم که به توصیف رفتارها در مقیاس زیر اتمی می پردازد، نوسان ها و بی ثباتی های گاه به گاهی می تواند ماده و انرژی را از هیچ پدید آورد و به گفتۀ محققان، این در واقع می تواند به پدید آمدن چیزهای بسیار بزرگ هم بیانجامد.
"ست شوستاک"عضو هیئت مشاور و ستاره شناس ارشد در موسسه غیرانتفاعی بنام "در جستجوی هوش فرازمینی" (ستی، SETI) می گوید: «نوسان های مکانیک کوانتوم می تواند جهان هستی را بیافریند. اگر می شد همین اکنون و در همین اتاق، زمان و مکان را در هم بپیچیم، شاید می توانستیم یک جهان کاملا تازه بیافرینیم. روشن نیست که می توان به درون آن جهان رفت یا نه، ولی می توان آن را ایجاد کرد.»
شوستاک می افزاید: «پس چه بسا این جهان ما تنها یک پروژۀ علمی جالب و زیبا برای کودکی در جهان دیگر باشد. من نمی دانم این چه اثری بر گرایش های دینی شما دارد ولی چیزیست که جای اندیشیدن دارد.»
فیلیپنکو تاکید کرد که بیان چنین چیزهایی حمله به وجود خداوند نیست. به گفتۀ وی، بیان این که Big bang بیگ بنگ یک انفجار و گسترش عظیمش در 13.7 میلیارد سال پیش، که فضا را همچون بادکنکی غول آسا باد کرد می تواند بدون نیاز به خداوند رخ دهد، بسیار تفاوت دارد با این که بگوییم خدایی وجود ندارد: «من فکر نمی کنم بشود نه برای اثبات وجود خدا از دانش کمک گرفت نه برای رد وجود خدا.»
منشاء قوانین فیزیک :
ولی اگر ما به دنبال سرچشمۀ نهایی همه چیزیم، دست به دامان قوانین فیزیک شدن به طور کامل کمکی نمی کند. به گفتۀ فیلیپنکو، این قوانین شاید ما را یک گام به پاسخ نزدیک تر کنند ولی ما را تا آخر نمی برند.
وی می گوید «پس سوال اینست: "چرا قوانین فیزیک وجود دارند؟" و می توانیم بگوییم: "خوب، اینجا نیاز به آفریننده ای الهی داریم، کسی که این قوانین و جرقۀ شکل گیری این جهان ها از آن قوانین را پدید آورده باشد؛ جهان هایی که شاید بیش از یکی باشند."»
ولی این پاسخ تنها فرافکنی است، زیرا هنوز باید توضیح بدهیم که خود خدا از کجا آمده! به گفتۀ فیلیپنکو این روند یک دور باطل پدید می آورد که هیچوقت ما را به پاسخ نهایی نمی رساند. وی می افزاید که سرچشمۀ قوانین فیزیک در حال حاضر یک راز است، رازی که شاید هرگز نتوانیم آن را بگشاییم: «این "جرقۀ الهی" هر چه بود قوانین فیزیک را پدید آورد و من نمی دانم چه چیزی خود این جرقۀ الهی را به وجود آورد. پس بیایید آن را هم به همان قوانین فیزیک بسپاریم.»
برگرفته از صفحه بیگ بنگ در فیس بوک
:-)
با سپاس khar tu khar :x
طبیعت اسرارآمیز است. قوانین مرموزش در لفافه های محکم و نیرومندی مخفی مانده است.اسرار خود را خیلی به اکراه آشکار می سازد و اغلب به جای این که کاشفان را با حقایق آشنا کند، آنان را به وعده گاههایی ناشناخته می کشاند.
ما با الگویی از یک رویداد فیزیکی که به کل زمان و مکان قابل مشاهده تعلق دارد و در بر گیرندهء تصویر کاملی از موجودات از بدو خلقت می باشد، رو به رو هستیم.
ما در یک کهکشان و در جهان پهناوری که ابتدا از جهانی متراکم،داغ و پر نور شکل گرفته است،زندگی میکنیم.همهء مواد جهان از این انرژی نورانی خلق شده اند و در کل،این امکان وجود دارد که خود جهان پهناور و انرژیی که آنرا پر کرده است از انفجار ذرات کوچک ناپایدار در فضا به وجود امده باشند.تقریبا شکل بی ساختار جهان اولیه دانه هایی را از ساختاری پیچیده کاشته که کهکشان ها و خود ما را در بر می گیرند.
این خلاصه ای از انفجار بزرگ است ک کاملترین الگو از تحولات کیهانی در بزرگترین مقیاس از فضا و زمان است که در دست داریم و این کتاب به ما می گویید چرا فکر می کنیم که این الگو واقعیت دارد!
"انفجار بزرگ" کاری است از انتشارات کوپرنیک آمریکا در سال 1998 و نظری عمیق و جدید به چگونگی آغاز،سیر انبساطی و آیندهء جهان که بی شک بسیاری از نکات مبهم را از بین خواهد برد.
کریگ هوگان دارندهء درجهء پروفسوری و کرسی استادی در بخش اختر شناسی دانشگاه واشنگتن در این کتاب هر چه بیشتر تلاش کرده تا بدون رد کردن سایر نظریه ها و فرضیات موجود در زمینه شکل گیری جهان، راه را بر شناخت عمیق تر این موضوع هموار کند.و البته در این مورد خواننده را به معلومات قبلی نیز ارجاع داده و در عین حال مطالب را به گونه ای بیان نموده که از شکل تخصصی خود خارج گردد و برای بیشتر خوانندگان قابل درک و فهم باشد.
این کتاب توسط علی فعال پارسا به فارسی ترجمه شده و در سال 1380 توسط انتشارات به نشر به چاپ رسیده است:x:x
انفجار بزرگ
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک