رسته‌ها
اسرار کودتای 28 مرداد
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 87 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 87 رای
شرح عملیات چکمه (آجکس)
از خاطرات سی.ام. وودهاس یک مقام بلند پایه انگلیسی


خواندن شرح ماجرای یک سلسله عملیات جاسوسی و حکومت براندازی هیچ وقت خالی از هیجان و کنجکاوی نیست. اما علاوه بر ان که شرح این ماجرا برای یک خواننده ایرانی داستانی است غم انگیز،اهمیت واقعی موضوع در کشف اسرار پلیسی و جزئیات عملیاتی آن «که یقینا با ظرافتی حرفه ای حفظ شده» نمیباشد :اهمیت این سند در افشای مسائل عمده تری است که از لابه لای خطوط ان ظاهر می شود :نقش نفت و کارتل های نفتی در تعیین سیاسیت خارجی انگلیس و آمریکا ،استقلال نسبی سازمان های جاسوسی این دو کشور در تعیین سیاست دولتهای متبوعه ی خویش ،تدبیر دولت انگلیس برای برانگیختن آمریکا علیه حکومت ملی مصدق ،و …
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
147
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1391/10/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اسرار کودتای 28 مرداد

تعداد دیدگاه‌ها:
18
زیر کتاب درباره کودتای امریکا و انگلیس علیه منافع مردم اومدن نوشتن:
«ایرانیان در رویا و خیال زندگی می کنند نمونه بارز این طرز زندگی را می شود در اماکن عمومی مشاهده کرد. مجسمه شاعرانی مانند فردوسی و حافظ و فردوسی به جای مجسمه شاهان و سرداران»
اینجا سایت کتابخونیه یا قشون انگلیس؟
دوام و سرفرازی ایران برآیند کوشش فکری زرتشت و پورسینا و بیرونی و فردوسی و مولوی و ...... است . سرداران همواره در ساختار قدرت ، در پایه ای فروتر از دستوران و وزیران قرار می گرفته اند . دوره های رشد و رویش نیز دوران میدان داری دیوان بوده است . امروزه با رشد و پخش دانش و مهارت ساخت و کاربرد ابزارهای دفاع ، در سازمان رزم هم مهارت های ذهنی و روانی ، خشم و رعب افکنی را به محاق برده است . دشمنان الیت و سرآمدان فکری ( روشنفکران ) که کتاب ستیزی ویژگی ناگزیر آنان است ، خاموشی اهالی این وادی در برابر سخنان سخیف خود را به صدق و میدان داری خود تعبیر می کنند . بگذار چنین خیال کنند . این نقطه ضعف آنان است !
مصدق السلطنه قجری مامور انگلستان بود که انگلیس برای رسمیت بخشیدن به حکومت غیر قانونی وی امتیاز نفت را به او واگذار کرد، و رقیب مهربان و ساده او تنها وی را از سمت خود خلع و فردی را که به وسیله حزب توده دست به کودتا علیه حاکم مملکت زده بود تنها تبعید کرد. مصدق یکی از عوامل بدبختی مردم ناآگاه در انقلاب ۵۷ بود.
اردی بهشت 1376 جلوی ستاد مرکزی خاتمی عکس خاتمی را نصب کرده بودند . پیرمردی که می گذشت ایستاد و با سر به عکس اشاره کرد و به من که متن اعلامیه را می خواندم گفت : انگلیسی ها نمی خواهند یک شمالی [ منظورش ناطق نوری بود ] رئیس جمهور شود ؛ باز یک اصفهانی را می آورند رأس کار » ؛ گفتم : « خاتمی یزدی است نه اصفهانی » ؛ گفت : « فرقی ندارند » ؛ گفتم : « شما خودتان مأمور انگلیس هستید که از برنامه آن ها خبر دارید یا آن جا جاسوس دارید ؟ » ... ؛ از گوشه چشم نگاهم کرد و رو برگرداند و غـُرزنان رفت .
جلوی ستاد شیخ خندان بایستید باید هم چنین نظرات مشعشعی صادر کنید. خوش خیال و بی خیال و همیشه در مسیر اشتباه. منتظر باشید چند وقت دیگر باز هم باید به اذن چند شیاد و دزد و فاسد، با انگشت‌های جوهری تَکرار کنید!
کدام نظر ؟ ماجرایی را وصف کرده ام و در برابر مدعی ، دلیل خواسته ام . این ابراز نظر است ؟! از ستایندگان رزم سالاران نمی توان توقع داشت منطقی ( روشن و مستدل ) حرف بزنند ، به ویژه کسی که دیگری را « همیشه ( همیشه ) در مسیر اشتباه » می بیند .
همه دایی جان ناپلئون شده‌اند ماشالا
بابا کودتای ۲۸ مرداد بیش از آنکه علیه مصدق باشد علیه جنبش ملی‌سازی صنعت نفت بود. نمی‌دانم چرا عده‌ای مدام سعی دارند با آسمان‌ریسمان بافتن این کودتا را تطهیر کنند.
ملی گرایان در دوره دکتر مصدق در نظر داشتند چهره پادشاهانی چون کورش و داریوش را بر اسکناسهای کشور چاپ کنند البته پادشاهانی که موجب عظمت ایران زمین بودند نه پادشاهانی که با کودتا بر علیه دولتی مردمی با کمک اجانب بر تخت پادشاهی تکیه زدند. مجسمه پادشاهان چون کورش و داریوش و مهرداد اشکانی و نادرشاه و یعقوب لیث صفاری باید در میادین شهرهای ایران زمین قرار بگیرد.
دولت مردمی؟ پس چرا مردم علیه دولت دست به قیام زدند؟
تحلیل‌ها نشان می‌دهد اگر دولت آن عوامفریب ادامه می‌یافت، حزب توده با نفوذی که در ارکان دولت و ارتش کرده بود قطعا دست به یک کودتا می‌زد و آن وقت به جای تصویر کوروش و داریوش و مجسمه یعقوب لیث و مهرداد اشکانی! باید هر روز سبیل استالین و پیپ لنین و تمثال نامبارک پیشه‌وری‌ها و سلیمان‌میرزاها را زیارت می‌کردید!
کدام تحلیل ها چنین چیزی را نشان می دهند؟
ما یک جنبش مردمی داشتیم که از صادق هدایت و نیما یوشیج بگیر تا کارگران نفت آبادان و دانشجویان دانشگاه تهران، همه در آن سهیم بودند.
واقعیت تاریخی نشان داد شاه برای سرکوب کردن این جنبش ملاها را با پول و تبلیغات آمریکا و انگلیس سوار گرده جامعه کرد.
اولین کسی که این کودتا را "انقلاب" نامید نواب صفوی بود: "انقلاب اسلامی". شما هم پیرو راه نواب هستی گویا. به دهانتان مزه کرده؟
در ضمن خدمت جناب تحلیل‌گر همه‌چیزدان تاریخ‌شناس (!!!) که در مورد "پیپ لنین" قلمفرسایی کرده عرض کنم لنین پیپ نداشته!
یعنی توی قصه سر هم بافتن و پرت‌وپلا گفتن استادید شماها!
سی.ام.وودهاوس در کتاب عملیات چکمه (منبع دست اول از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۲۳) اذعان می کند ایرانیان در رویا و خیال زندگی می کنند نمونه بارز این طرز زندگی را می شود در امکان عمومی مشاهده کرد. مجسمه شاعرانی مانند فردوسی و حافظ و فردوسی به جای مجسمه شاهان و سرداران.
سی.ام.وودهاوس جاسوس بریتانیا در عملیات چکمه بود.
با سلام
نوشتار های زیر در مورد رویداد 28 مرداد بسیار جالب می باشد :
http://pajuhesh-iranshenasi.blogfa.com/post-214.aspx
http://pajuhesh-iranshenasi.blogfa.com/post-218.aspx
آیا این کتاب حقیقی است یا رمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رمان!!!
درود
آیا این کتاب حقیقی است یا رمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:
اسرار کودتای 28 مرداد
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک