رسته‌ها

ش‍اه‌ ع‍ب‍اس‌: ش‍اه‍ی‌ ک‍ه‌ م‍ی‌خ‍واس‍ت‌، م‍ی‌دان‍س‍ت‌ و م‍ی‌ت‍وان‍س‍ت‌

ش‍اه‌ ع‍ب‍اس‌: ش‍اه‍ی‌ ک‍ه‌ م‍ی‌خ‍واس‍ت‌، م‍ی‌دان‍س‍ت‌ و م‍ی‌ت‍وان‍س‍ت‌
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 46 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 46 رای
در زمان سلطنت شاه عباس صفوی، دسته دسته اروپائیان ماجراجو برای تحصیل ثروت و زندگی بهتر به سمت کشورهای افسانه ای شرق حرکت کرده و بیشتر به ایران و هند وارد می شدند. تا این تاریخ، مشرق زمین برای اروپائیان دنیایی مجهول و ناشناخته بود. اکثر مردم به استثنای عده ای خواص و از جمله مورخین و علمای جغرافی، از این قسمت کره ارض، اطلاعات کافی نداشتند و تقریبا تصور می کردند در سرزمینی پرثروت که از خاک آن طلای ناب بدست می آید، مردمی نیمه وحشی در جنگلها و دشتها زندگی می کنند و از آداب و رسوم و تمدن دور و بی اطلاع می باشند. در این میان تنها معدودی از مردم اروپا اطلاعاتی آن هم ناقص درباره شرق داشتند ولی چون روزنامه و نشریات نبود، این دانستنیها همه عمر برای آنها ناقص می ماند و از یکی به دیگری نمی رسید. در اواخر قرن شانزدهم یک عده از دریانوردان اسپانیایی پس از تحمل رنج فراوان به خلیج فارس وارد شده و بالاخره موفق گردیدند که یکی از جزایر خلیج را از پادشاه صفوی به مدت ده سال اجاره کنند.
اسپانیایی ها سالانه پانصد تومان مال الاجاره جزیره مذکور را با تشریفات به خزانه سلطنتی می فرستادند و در ضمن تحف و هدایای بیشمار برای جلب محبت شاه هدیه می کردند.
شاه عباس از معامله با اسپانیایی ها رضایت داشت و با اینکه از ممالک دیگر اجاره بیشتری پیشنهاد شده بود، معهذا قرار داد با آنها را فسخ نمی کرد. زیرا طبق نوشته اسکندر بیک، مولف و مورخ تاریخ عالم آرای عباسی، شاه عباس معتقد بود که هیچ ملتی بهتر از اسپانیایی ها به ارزش واقعی ابریشم ایران واقف نیستند و برای اینکه بازار ابریشم اسپانیا را از دست ندهد، با آنها با مهربانی رفتار می کرد.
در آخرین سالهای قرن شانزدهم، پرتقالی ها نیز به خلیج فارس وارد شدند و با همسایه خود یعنی اسپانیایی ها به رقابت پرداختند. کار این رقابت بالا گرفت و به زد و خوردها و حوادث خونینی منجر گردید که استخوان بندی داستان ما را تشکیل می دهد. این داستان از روی مستندات تاریخی به رشته تحریر درآمده است.

تگ:
ادبیات داستانی ایران
ایران در دوران صفوی
رمان ایرانی
صفویه
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
591
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1391/11/22

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ش‍اه‌ ع‍ب‍اس‌: ش‍اه‍ی‌ ک‍ه‌ م‍ی‌خ‍واس‍ت‌، م‍ی‌دان‍س‍ت‌ و م‍ی‌ت‍وان‍س‍ت‌

تعداد دیدگاه‌ها:
4
این کتاب دزدان خلیج است که به اشتباه شاه عباس ذکر شده
طبق نامه‌های شاه عباس و اروپاییان، آنها تعهد کرده بودند که در حمله به عثمانی، شاه عباس را یاری کنند، اما این اتفاق هیچ گاه رخ نداد نامه محرمانه پادری پل سیمون در رمضان ۱۰۱۶ق در باره قدرت شاه عباس بزرگ:
قدرت شاه ایران به درجه‌ای رسیده است که وقتی دو سال قبل (۱۰۱۴ق) بر دژهای عثمانی در نزدیکی تبریز هجوم برد، سرداران ترک به قدری از او هراسان بودند که حتی یک سرباز برای مقابله با وی نفرستادند. اکنون متصرفات وی به مراتب زیادتر از سرزمین‌هایی است که نیاکانش از کف داده بودند... اگر این شاه نیرومند به دریای مدیترانه یا قسطنطنیه نزدیک شود، ممکن است وجودش برای کلیسای مقدس ما در حکم دومین تازیانه‌ی خدا باشد.
خدای مهربان پرورنده آدمیان بر این عالم خاکی و ورای آن است. در کتاب آسمانی آمده است: "تلک الایام نداولها بین الناس" . حیطه هر قوم چه از نظر مکانی چه از نظر زمانی با اراده الهی معین می شود. اگر ایرانیان در مقطعی عثمانی را به شرق مشغول داشتند و غرب نگرانی کمتری از جانب عثمانی می داشته است, این نیز بخشی از طرح الهی برای آن مقطع زمانی و مکانی بوده است. هیچگاه در این دنیای خاکی قدرتی که بر همگی آن حکومت داشته باشد (به جز از خود خدای قادر) وجود نداشته و نخواهد داشت.
ادوارد براون در کتاب تاریخ ادبیات ایران جلد چهارم می گوید :
« اگر ایرانیها نبودند ( منظورش ایرانیهای زمان شاه عباس کبیر هست ) ترکان عثمانی ما را ( اروپاییان را ) محو و نابود می کردند » .....
ش‍اه‌ ع‍ب‍اس‌: ش‍اه‍ی‌ ک‍ه‌ م‍ی‌خ‍واس‍ت‌، م‍ی‌دان‍س‍ت‌ و م‍ی‌ت‍وان‍س‍ت‌
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک