رسته‌ها
ریشه یابی نام و پرچم کشورها
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 46 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 46 رای
همه روزه به طرق گوناگون نام کشورها به گوش ما می رسد و یا پرچم آنها در برابر دیدگانمان قرار می گیرد. خود ما نیز گاه و بیگاه از نام و پرچم کشورها استفاده می کنیم و یا شاهد کاربرد آنها هستیم. مثلا در میادین ورزشی، دیدارهای سیاسی، مطالب یا مواردی از کتب درسی، مسافرت ها، رخدادهای سیاسی، مکاتبات و نظایر آن. در عین حال به دلیل کثرت کاربرد نام و پرچم کشورها کمتر ممکن است به معنا و مفهوم نهفته در آنها توجه نمائیم. این امر نکته ای غیرقابل تصور نیست زیرا عموما به کارگیری نام و پرچم کشورها در خدمت اموری جمعی و یا ارتباطی بوده و در نتیجه نام و پرچم تحت الشعاع کاربرد خود قرار می گیرد. اما بسیار نیز اتفاق می افتد که شنیدن نام ساده و معمولی کشورها موجب پرسشی عمیق و ملاحظه پرچم آنها موجد جستجویی دقیق می گردد. این امر در قدم اول ناشی از کنجکاوی انسان است، چنانکه انگیزه اولیه پرداختن بدین تألیف نیز کنجکاوی بوده است. لیکن چون با تعمق و تفکر کافی بدین کار پرداخته شود، دنیایی از معانی و گنجینه ای از دانستنیها در اختیار پژوهشگر قرار میگیرد…
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
273
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1391/12/13

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ریشه یابی نام و پرچم کشورها

تعداد دیدگاه‌ها:
16
معنی نام و پرچم کشورهای جهان
آیا می دانید اسم کشورهای مختلف جهان معانی خاص خود را دارند!
در این متن معنی نام کشورهای جهان آمده است:
🇦🇷 آرژانتین: سرزمین نقره
🇦🇿 آذربایجان: سرزمین نگهبان آتش
🇿🇦 آفریقای جنوبی: سرزمین بدون آفتاب جنوبی
🇨🇫 آفریقای مرکزی: سرزمین بدون آفتاب مرکزی
🇦🇱 آلبانی: سرزمین کوهنشینان
🇩🇪 آلمان: سرزمین همه مردان یا قوم ژرمن
🇦🇴 آنگولا: از واژه نگولا که لقب فرمانروایان محلی بود
🇦🇹 اتریش: شاهنشاهی شرق
🇪🇹 اتیوپی: سرزمین چهره سوختگان
🇦🇲 ارمنستان: سرزمین فرزندان ارمن،نام نبیره نوح
🇺🇿 ازبکستان: سرزمین خودسالارها
🇪🇸 اسپانیا: سرزمین خرگوش کوهی
🇦🇺 استرالیا: سرزمین جنوبی
🇪🇪 استونی: راه شرقی
🇬🇧 اسکاتلند: سرزمین اسکات ها البته در لاتین قوم گائل را گویند
🇦🇫 افغانستان: سرزمین قوم افغان
🇨🇴 اکوادور: خط استوا
🇩🇿 الجزایر: جزیره ها
🇸🇻 السالوادور: رهایی بخش مقدس
🇦🇪 امارات متحده عربی: شاهزاده نشین های یکپارچه عربی
🇮🇩 اندونزی: مجمع الجزایر هند
🇬🇧 انگلیس: سرزمین قوم آنگل
🇺🇾 اوروگوئه: شرقی
🇺🇦 اوکراین: منطقه مرزی
🇺🇸 ایالات متحده امریکا: از نام آمریگو وسپوچی دریانورد ایتالیایی
🇮🇹 ایتالیا: شاید به معنی ایزد گوساله
🇮🇷 ایران: سرزمین نجیب زادگان
🇮🇪 ایرلند: سرزمین قوم ایر(شاید هم معنی با آریا)
🇮🇸 ایسلند: سرزمین یخ
🇧🇭 بحرین: دو دریا
🇧🇷 برزیل: چوب قرمز
🇬🇧 بریتانیا: سرزمین نقاشی شدگان
🇧🇪 بلژیک: سرزمین قوم بلژ(از اقوام سلتی)، واژه بلژ احتمالا معنی زهدان و کیسه می داده است.
🇧🇩 بنگلادش: ملت بنگال
🇧🇫 بورکینافاسو: سرزمین مردم درستکار
🇧🇴 بولیوی: از نام سیمون بولیوار مبارز رهایی بخش آمریکای لاتین
🇵🇾 پاراگوئه: این سوی رودخانه
🇵🇰 پاکستان: سرزمین پاکان
🇵🇦 پاناما: جای پر از ماهی
🇵🇹 پرتغال: بندر قوم گال
🇵🇷 پورتوریکو: بندر ثروتمند
🇹🇿 تانزانیا: این نام از هم آمیزی تانگانیگا(سرزمین دریاچه تانگا)و زنگبار به دست آمده است.
🇹🇭 تایلند: سرزمین قوم تای
🇹🇲 ترکمنستان: سرزمین ترک مانندها
🇹🇷 ترکیه: سرزمین قوی ها
🇯🇲 جامائیکا: سرزمین بهاران
🇹🇩 چاد: دریاچه
🇨🇳 چین: سرزمین مرکزی
🇩🇰 دانمارک: مرز قوم «دان»
🇩🇴 دومینیکن: کشور دومینیک مقدس
🇷🇺 روسیه: کشور روشن ها، سپیدان (شاید از ریشه سکایی«راوش»)
🇧🇾 روسیه سفید (بلاروس): درخشنده سفید
🇷🇴 رومانی: سرزمین رومی ها
🇯🇵 ژاپن: سرزمین خورشید تابان
🇮🇪 ساحل عاج: ساحل عاج
🇱🇰 سریلانکا: جزیره باشکوه
🇸🇧 سلیمان جزایر: از نام حضرت سلیمان
🇸🇪 سوئد: سرزمین قوم «سوی»
🇸🇿 سوازیلند: سرزمین قوم سوازی
🇨🇭 سوئیس: سرزمین مرداب
🇸🇩 سودان: سیاهان
🇸🇾 سوریه: سرزمین آشور
🇸🇱 سیرالئون: کوه شیر
🇨🇱 شیلی: پایان خشکی- برف
🇪🇭 صحرا: بیابان
🇸🇰 صربستان: سرزمین قوم صرب
🇮🇶 عراق: شاید از ایراک به معنای ایران کوچک
🇸🇦 عربستان سعودی: سرزمین بیابانگردان
🇫🇷 فرانسه: سرزمین قوم فرانک
🇫🇮 فنلاند: سرزمین قوم «فن»
🇸🇽 فیلیپین: از نام پادشاهی اسپانیایی به نام فیلیپ
🇰🇬 قرقیزستان: سرزمین چهل قبیله
🇰🇿 قزاقستان: سرزمین کوچگران
🇶🇦 قطر: شاید به معنای بارانی
🇨🇷 کاستاریکا: ساحل غنی
🇨🇦 کانادا: دهکده (زبان سرخپوستی «ایروکوئی»)
🇨🇴 کلمبیا: سرزمین کلمب (کریستف کلمب)
🇰🇪 کنیا: کوه سپیدی
🇰🇼 کویت: دژ کوچک
🇬🇪 گرجستان: سرزمین کشاورزان
🇱🇧 لبنان: سفید
🇵🇱 لهستان: سرزمین قوم «له»
🇱🇷 لیبریا: سرزمین آزادی
🇭🇺 مجارستان: سرزمین قوم مجار
🇪🇬 مصر: شهر - آبادی
🇲🇰 مقدونیه: سرزمین کوه نشین ها، بلندنشین ها
🇮🇪 مکزیک: اسپانیای جدید
🇲🇷 موریتانی: سرزمین قوم مور
🇫🇲 میکرونزی: مجمع الجزایر کوچک
🇳🇴 نروژ: راه شمال
🇳🇪 نیجر: سیاه
🇳🇬 نیجریه: سرزمین سیاه
🇻🇦 واتیکان: از نام تپه ای به نام واتیکان گرفته شده
🇻🇪 ونزوئلا: ونیز کوچک
🇻🇳 ویتنام: اقوام «ویت» جنوبی
🇬🇧 ویلز: بیگانگان
🇳🇱 هلند: سرزمین چوب
🇮🇳 هند: پر آب
🇭🇳 هندوراس: ژرفناها
🇾🇪 یمن: خوشبخت
منبع: کتاب ریشه یابی نام و پرچم کشورها،
نوشته دکتر سیاوش شایان و دکتر عبدالرسول خیراندیش

نمی دانم Jeremiah در کتابناک آمد و شد می کند یا نمی کند، و اگر می کند، این مطلب را می خواند یا نمی خواند. اما یک برداشت نادرست در خصوص آیه ۱۲ سوره مبارکه انفال، او را به سوء تفاهم در خصوص این آیه دچار ساخته است. به آیه بنگریم، جایی که ایشان به اشتباه مدعیست که صحبت از گردن زدن و "دست زدن"! آمده: إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَى الْمَلَائِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِینَ آمَنُوا سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ کُلَّ بَنَانٍ
هنگامى که پروردگارت به فرشتگان وحى مى ‏کرد که من با شما هستم پس کسانى را که ایمان آورده ‏اند ثابت‏ قدم بدارید به زودى در دل کافران وحشت‏ خواهم افکند پس فراز گردنها را بزنید و همه سرانگشتانشان را قلم کنید.بکار بردن دو "فاء" تعقیب در آیه در "فَثَبِّتُوا" و "فَاضْرِبُوا" نشان می دهد مخاطب، فرشتگانند.
دوست گرامی اگر سخن شما درست باشد پس حضرت محمد نیز که در" غزوه" هایش با مردم عادی که تنها گناهشان نپرستیدن الله بوده ( و نه فرشتگان) با خشونت کامل با پیروی لغوی( و نه تفسیری ) از همین آیه رفتار میکرده چگونه توجیه پذیر میتواند باشد ؟
توجیهش این است که پیامبر اجازه نداشته با کسانی که "تنها" گناهشان نپرستیدن الله است غزوه ای داشته باشد. بلکه ایشان موظف بودند با کسانی نبرد کنند که مسلمین را به جرم پرستیدن الله مورد تهاجم قرار می دادند (به آیات ۸ و ۹ ممتحنه و نیز ۱۹۰ البقره مراجعه کنید).
شاید من چون عربی نمیدانم و به دانش قرانی چندان آگاهی ندارم ولی میشود بگویید خود همین واژه" غزوه" و"کفار= نپذیرفتن الله همچون خدا(؟)" چه میخواهد بگوید و اسلام چه نگرشی داشته است؟ و در گذر تاریخ از زمان حضرت محمد تا به امروز( داعش ) چگونه تفسیر شده است .
غزوات در لغت به معنی جنگ هاست و در عرف به جنگ هایی گفته می شود که رسول الله شخصاً در آن حضور داشته اند. کفر هم در معنای پوشاندن و هم انکار کردن است. عموماً در قرآن به انکار کنندگان الله گفته نشده است. چرا که در آن زمان، اعراب، الله را قبول داشتند. آیه ۱۸ یونس را ببینیم: وَیَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنْفَعُهُمْ وَیَقُولُونَ هَؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ.........و به جاى الله چیزهایى را مى ‏پرستند که نه به آنان زیان مى ‏رساند و نه به آنان سود مى‏ دهد و مى‏ گویند اینها نزد الله شفاعتگران ما هستند ........... فلذا مشرکان مکه، الله را بعنوان معبود قبول داشتند ولی به جای پرستش بی واسطه، شفاعتگرانی برای خود تراشیده بودند. اینکه در قرآن بعضاً با لفظ "کافر" خطاب می شوند، به معنای انکار کنندگان ادیان الهی ست، نه به معنای انکار کنندگان الله. نگرش قرآن به ایشان چیست؟ اینکه اهل دوزخند. سزای ایشان چیست؟ در دنیا هیچ (مگر اینکه سلاح بدست بگیرند)، و در آخرت آتش. اما رویکرد اسلام تاریخی به ایشان چه بوده؟ طبعا پیامبر که نگاهی غیر از قرآن نداشته اند. اما از زمان حضرت علی با پیدایش خوارج نهروان، جریان تکفیر شکل گرفت و اوضاع بطوری پیش رفت که ایشان را هم تکفیر کردند. برخی از خوارج معتقد بودند هر کسی که گناه کبیره مرتکب شود، کافر است (استدلال حضرت علی در رد این سخن این بود که پیامبر، فرد قاتل را قصاص می کرد ولی بر جنازه اش نماز می خواند. اگر قاتل، کافر بوده، که نماز خواندن بر جنازه او بی معنا بود). عده دیگری از ایشان معتقد بودند هر کسی گناه کند (چه صغیره و چه کبیره)، کافر است. عده ای از خوارج معتقد بودند کافران را باید به قتل رساند و به اهل او نباید آسیبی برسد. عده دیگری معتقد بودند که فرزندان ایشان را هم باید به قتل رساند. دکان تکفیر کردن مسلمان توسط مسلمان (علی رغم آیه ۹۴ نساء) آنقدر شور شد که ابزار تکفیر از قرن دوم به بعد، از بعد عقیدتی (مثل تکفیر اصحاب سکر در تصوف توسط غزالی و یا قتل سهروردی) به بعد سیاسی تبدیل شد (مصداق منصور حلاج که مخالف سیاسی خلیفه وقت بوده) و خلفا نیز مخالفان خود را کافر می خواندند. در حدود قرن هفتم (اگر اشتباه نکنم)، ابن تیمیه موسس سلفیه پیدا شد که علیرغم نظرات قابل توجه در فقه و فتواهای بهنگام در خصوص جنگ های صلیبی، مثل نقل و نبات تقی و نقی را تکفیر می کرد. پس از قرن ها سید قطب و مودودی، مجدداً این اندیشه را جا انداختند (یا اسلام یا هیچ) و اینبار مورد استقبال جریان های جهادی قرار گرفته، خون آدمیزاد را به فتوای هر طلبه ای با قساوت می ریختند. یک نشانه سیاسی شدن بحث تکفیر، کافر خواندن اعضای القاعده توسط داعشی هاست که بدلیل عدم اعتقاد به خلیفه ایشان، خون ایشان مباح است.
نکته دیگری را هم در خصوص کفر در قرآن باید بگویم. مطابق آیه ۴۴ سوره مائده، اعتقاد به عدم اجرای احکام الهی، فرد را کافر می کند. ممکن است این فرد نماز هم بخواند ولی به حکم قصاص معتقد نباشد. در نتیجه کافر است. ولی فرق او با کافرانی که آیات جهاد در خصوص ایشان آمده در چند چیز است. ۱-اینکه کفر او کفر نظری است. ۲-اینکه کفر او، کفر دون کفر است و کفر مطلق نیست بلکه کفر نسبی است. ۳-اینکه سلاح به دست نگرفته است. در نهایت ایشان، مسلمان مجرم محسوب می شوند که در قیامت به مجازات می رسند و مرتبه کفر ایشان متفاوت است. همانگونه که مرتبه کفر مسلمانی که گناه کبیره می کند با درجه کفر کسی که گناه صغیره می کند و با درجه کفر کسی که به اصول دین (توحید و معاد و نبوت) معتقد نیست و با درجه کفر کسی که سلاح به دست گرفته و به جان مسلمین می افتد متفاوت است.
کتاب خوبی هست حداقل معلومات عمومی و بین الملل را نسبی ارتقا میدهد ...
در زمان خود کار بسیار ارزشمندی بود. در کودکی آرزوی داشتن این کتاب را داشتم
Jeremiah گرامی
فضل فروشی را کنار بگذار و از بیان مسائلی که اهلیتی برای بیان آن نداری احتراز کن
آن شمشیر نماد عدل و داد است (نه همه پرچم!) و با همان در دشت تازیان (نام کهن عربستان)، بر پایه نسک قرآن، گردن و دست می زنند. در جاهای دیگر دادبانو (Lady Justice) یا ترازو نماد دادگری است. اگر اکنون میخواهید بگویید در قرآن دست زدن یا گردن زدن نیامده است، باید یک آیه بیاورم که درش هر دوی آن با هم آمده است:
(و یاد آر ای رسول) آن‌گاه که پروردگار تو به فرشتگان وحی کرد که من با شمایم، پس مؤمنان را ثابت قدم بدارید، که همانا من ترس در دل کافران می‌افکنم، پس گردنها را بزنید و همه انگشتان را قطع کنید. (انصاریان، انفال، 12)
آیه های دیگر هم درباره دست زدن و گردن زذن هست
Jeremiah گرامی؛
برچم عربستان سعودی آراسـته به کلمه ی "لا اله الا الله، محمدا رسول الله" و شمشیرش تاریخ تازیان را نشان نمی دهد بلکه نماد عدالت و نشان پادشاهی عبدالعزیز بن سعود به عنوان اولین پادشاه
در کشور عربسـتان سعودی است و به جز در مراسـم رسـمی از آن اسـتفاده نمی شود، تاریخ تازیان ربطی به تاریخ تازیان ( اعراب ) و اسلام هم ندارد، اعراب قبل از اسـلام تاریخ مدون جامع نیـز ندارند،
بیشتر به شتر چرانی و بادیه نشینی معروف بوده اند، شهر هایشان کوچک، جمعیت هایشـان کم و قومیت هایشان متکثر و در هم پیچیده، عشـرت طلب و عقائد و باورهاشان متعدد و اغلب بت پرست
بوده اند، با ظهور اسلام و خدمات ایرانیان با تمدن آشنا شدند
نبینی شـتر بـر نـوای عرب
که چونش به رقص اندر آرد طرب
شتر را چُو شور طرب در سَر است
اگر آدمی را نباشـد خَر است
پرچم عربستان سعودی با آن "لا اله الا الله، محمدا رسول الله" و شمشیرش به زیبایی منش و تاریخ تازیان را نشان میدهد. در این نوشته میخوانیم: "لازم به یادآوری است که پرچم دریانوردی عربستان به شکل مثلث است و در روی آن کلمات فوق دیده نمی شود بلکه دو شمشیر متقاطع و یک لنگر کشتی بر آن نقش بسته است."
کتاب خوبیه ولی قدیمیه...حس کردم برا 15 یا 20 سال پیشه
اطلاعات کلیش خوبه...تاریخچه ی کشورها و ... ولی به روز نیست...
از ضمیمه ی آخرشم خوشم اومد ...
تازه اگه رنگی بود بهتر میشد...نبود که!!!:D
با سپاس بیکران از شما گرامی برای بارگزاری این نسک ارزشمند:x
ریشه یابی نام و پرچم کشورها
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک