رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
ده فرمان
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 41 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 41 رای
.
کتاب ده فرمان اثر بی بدیل فیلمساز فقید لهستانی کریستف کیشلوفسکی، فیلمنامهٔ اپیزودهای سریالیست که در سال ۱۹۸۹ به نمایش عموم درآمد. کیشلوفسکی این فیلمنامهها را با مشارکت "کریستف پیسیویچ"به نگارش در آورد. مجموعه "ده فرمان" جدای نقل ماجرای تاریخی ده فرمان حضرت موسی بوده و وجه تسمیه آن برگرفته از ده دستور آن پیامبر است که به صورت امروزی درآمده اند و به بازتاب آن فرامین در زندگی روزمره پرداخته است.

ویژگی‌های کتاب و فیلم
داستان‌ها الزاما دینی نیستند و مذهب نقش مهمی در داستان پردازی ایفا نکرده است.
یافتن ارتباط میان نام‌های فرامین و موضوع اپیزودها بسیار مشکل بوده و گاهی نمی‌توان منطق حاکم بر نام‌گذاری فیلم و فرمان‌های حضرت موسی را یافت.
لحن کتاب، بسیار زیبا بوده و در عین سلاست بیان، بسیار پخته است و تخیل خواننده به سادگی راه به منظور نویسنده خواهد برد.
کتاب دیالوگ محور است و البته این تعدد دیالوگ‌ها لطمه‌ای به روند داستان نزده است.
در هر داستان، اشاراتی هرچند کوتاه به سایر قسمت‌ها شده است و دقیق شدن در داستان این رازها و ارتباطات را آشکار می‌کند. گرچه الزامی به درک این روابط برای خواننده وجود ندارد و تنها بازی نویسنده با هوش خواننده است.
این فیلم، هفتمین فیلم برتر دنیا از منظر سینمای معناگراست.
به اذعان کیشلوفسکی در مقدمهٔ کتاب، نگارش فیلم‌نامه‌ها با همفکری پیسیویچ، یک‌سال به طول انجامیده که بیان وی از چگونگی خلق اثر عینا نقل خواهد شد:
"نگارش فیلم‌نامه یک‌سال به طول انجامید، آن‌ها را یکی پس از دیگری نوشتیم. شب‌های زیادی را در کنار یکدیگر در آشپزخانهٔ منزل پیسیویچ در اتاق کوچک پر از دود سیگار من گذراندیم. ساختن فیلم‌ها یک سال و دو ماه طول کشید. ولی از آن زمان مدت زیادی می‌گذرد. حالا فقط فیلم‌ها باقی مانده‌اند، که بیشتر از حد تصور ما با استقبال روبرو شده‌اند، گرچه واقعا دلیل این استقبال را نمی‌دانیم!".
بیان کتاب محاوره‌ای و شکسته بوده و در عین حال به هنگام فضاسازی رنگ و بو عوض کرده و کتاب به زبان اصیل داستان نویسی پایبند می‌ماند.
بیان خاص کیشلوفسکی از این سریال جلب توجه می کند: "با شروع این کار دیگر از پیرامون آدم‌ها دل کندم و آمدم به درون آدم ها.".
کیشلوفسکی و پیسویچ فیلمنامه‌نویسان مجموعه بودند و قرار بود ده کارگردان مختلف این ده قسمت را بسازند. اما کیشلوفسکی خود را ناتوان از کنترل همه پروژه یافت و سرانجام تمام قسمت‌ها را او کارگردانی کرد و تنها مدیران فیلمبرداری متفاوت بودند.l
برگردان روان و زیبای عرفان ثابتی به فهم ساده‌تر این کتاب کمک شایانی کرده است.

نظر استنلی کوبریک پیرامون فیلم و کتاب:
بی میل برای صحبت کردن پیرامون کارهای برخی فیلمسازان بزرگ هستم زیرا غالبا می بایست آن کارها را کوچک و مختصر کنم. اما در کتاب این فیلمنامه اثر کیشلوفسکی با مشارکت کریستف پیسیویچ، می توان به سادگی مشاهده نمود که آن دو بسیار توانا در دراماتیزه کردن نظر خود هستند. بدین طریق آنها در این داستان توانسته اند این قدرت را به شنونده دهند تا آنچه در ذهنشان می گذرد را کشف کنند. آن دو با مهارت خیره کنندهٔ خویش به گونه ای عمل کرده اند که هرگز نخواهی دریافت که چگونه نظراتشان پشت هم می آیند و متبحرانه قلبت را به اشغال خویش در می‌آورند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1391/08/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ده فرمان

تعداد دیدگاه‌ها:
8
همه ی فیلم های استاد کیشلوفسکی بدون هیچ استثنایی از یک فیلم کوتاهش بگیرید تا بزرگترین و کامل ترین فیلمش قرمز درسهایی برای زندگی دارن این همان چیزی است که من با فیلم دیدن به دنبال کسبش هستم به تصویر کشیدن آن چیزی که به بزرگ شدن روح کمک می کنه در سینما کسانی را داریم که قبل از اینکه به توانایی کافی نرسند فیلم نمی سازند کیشلوفسکی یکی از آنهاست و شاید در صدر آنان باشد.حتی برگمان هم یکی دو فیلم غیر شاهکار دارد یا تارکوفسکی با آن عظمت بعضی جا ها در "آینه" اشکالاتی دارد اما بسیار بسیار ریز اما به شخصه همه ی فیلم های کیشلوفسکی را دیده اطمینان میدهم ازین حیث که کیسلوفسکی دقیق ترین کارگردانی است که من میشناسم و در دنیا شناخته شده است و ایشان از آن جمله کارگردان هایی است که پس از هربار دیدن فیلمی از نیرویی درونی به شما نهیب میزند که دوباره به سراغ دیدن آن برو فیلمهای او نه صرفا روشنفکرانه محض و نه صرفا سرگرم کننده هستند بلکه در آن واحد هر دوی این جنبه ها را دربر دارند کمتر کارگردانی را سراغ داریم که اینچنین یک ملودرام داستانی را عمق بخشد با رنگ و لعابی هنرمندانه بیمیزد با این همه روایتش قصه دارد و این قصه است که حتی تماشاگر عام را هم از فیلمهایش دلزده نمیکند و در حال، قصه ش در قالب فرمی که لحاظ میکند بار معنایی پیدا کرده یعنی تماشاگر اهل فکر را نیز مجذوب و مسحور خود میکند. همین است که گفته میشود فیلمهایش جنبه ای دوگانه دارند... و سخت تر از همه اینکه فیلم تو همه ی اینها را داشته باشد و در این بین، تو قادر باشی که گاها تفسیر خود از شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه را نیز در فیلمها بگنجانی و انتقاد کنی و تلنگری به مخاطب بزنی
حالا با این صغری و کبری چینی که کردم لطفا اجازه دان بدید پلیز :D
این کتاب رو خیلی وقت پیش خوندم که عالی بود. البته فیلمش رو هم دیدم. خیلی حرفها داره
روی دکمه دانلود کلیک چپ کنید! درواقع چون برای دانلود وارد صفحه دیگری می‌شوید نباید Save As کنید.

سلام
بله، من تونستم بدون مشکل دانلود کنم.
:-)
دوست گرامی ahmad_rb2006
از توجه شما بینهایت ممنونم
نقل قول:
دوست عزیز، این کتاب در واقع فیلم نامه سریال کیشلوفسکی فقید است و با فیلم سینمایی ده فرمان که فکر می کنم توسط سسیل ب. دمیل کارگردانی شده است تفاوت دارد.
برای من این کتاب redirect میزنه حداقل نشد که امشب دانلودش کنم اغلب متن های بالا را میخونم ولی این بار نخوندمش ;-):-(
از توجه شما ممنونم :-) راستی شما تونستید دانلودش کنید؟
[quote=\'rain_rainy71\']
فیلمش را بارها از تلویزیون دیدم .
خیلی قدیمی و زیباست .[/quote]
دوست عزیز، این کتاب در واقع فیلم نامه سریال کیشلوفسکی فقید است و با فیلم سینمایی ده فرمان که فکر می کنم توسط سسیل ب. دمیل کارگردانی شده است تفاوت دارد.
:-)
فیلمش را بارها از تلویزیون دیدم .
خیلی قدیمی و زیباست .:x
ده فرمان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک