رسته‌ها

تاریخچه سلسله صوفیه نعمت اللهیه و فرق منشعبه

تاریخچه سلسله صوفیه نعمت اللهیه و فرق منشعبه
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 32 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 32 رای
تاریخچه سلسله صوفیه نعمت اللهیه و فرق منشعبه(از ورود جناب سید معصومعلیشاه دکنی به ایران تا کنون)(حدود 1190 ه.ق-تا کنون)

سلسله صوفیه نعمت اللهی:
سلسله ی نعمت اللهی منسوب به سید نورالدین شاه نعمت الله ولی است. شاه نعمت الله ولی فرزند میر عبدالله در ۷۳۰ هجری در حلب متولد شد و در ۸۳۴ هجری در گذشت و مزارش در ماهان کرمان است. مزار شاه نعمت الله ولی از زیارتگاه های مهم اهل عرفان در ایران است. شاه نعمت الله ولی در مکه از مریدان شیخ عبدالله یافعی بود. پس از شاه نعمت الله فرزندش شاه خلیل الله جانشین پدر شد و با مهاجرت وی به هند مرکز فعالیت سلسله نعمت اللهی قریب دویست سال در هندوستان بود.
در زمان کریم خان زند ، معصوم علیشاه دکنی به امر پیرش رضا علیشاه دکنی که او از اقطاب سلسله نعمت اللهی است جهت ارشاد طالبان ایران به سال ۱۱۹۰ هجری از هندوستان و از راه دریای عمان به فارس آمد.
پهنه فعالیت های این سلسله تحت زعامت دکتر جواد نوربخش، پیر قبلی این سلسله (متوفی به سال ۲۰۰۸ میلادی) در ده ۱۹۷۰ میلادی به امریکا و اروپا گسترش یافت. امروزه خانقاه های نعمت اللهی در بسیاری از کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا، روسیه، مکزیک، استرالیا و افریقا دائرند و درکنار فعالیت های معنوی خود به امور خیریه نیز می پردازند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
144
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mohammad abedi
mohammad abedi
1391/01/24
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخچه سلسله صوفیه نعمت اللهیه و فرق منشعبه

تعداد دیدگاه‌ها:
3
من به شخصه درخصوص تصوف صحبت زیادی نمیکنم چون هنوز در این مورد مطالعاتم کامل نشده اما یه نکته ای رو با قاطعیت میتونم بگم : تصوف سرابی بیش نیست و جز انحراف انسان ها و عقب ماندگی و خسران دنیوی و معنوی ثمره ی دیگه ای برای پیروانشان نداشته . آدم اگه با خودش و وجدانش روراست باشه به این نکته صحه میذاره که تصوف برخاسته از تمایلات نفسانی هست ، نه الهامات الهی و سلوک عرفانی! تاریخ هم الی ماشاءالله پره از این عارف نمایان گمراه ! متاسفانه برخی صرفا به خاطر علاقه ای که به این عارف نمایان معروف دارند ، به توجیه کلیت صوفی گری می پردازند .
سلسله ی موی دوست حلقه ی دام بلاست
هر که در این حلقه نیست،فارغ از این ماجراست!
شخصا معتقدم سلسله ها و فرقه های صوفیه ضررشان بیش از نفعشان بوده است،و بسیاری از اعمال خلاف شرع به بهانه راهروی طریقت و رسیدن به حقیقت،توسط این فرقه ها انجام گرفته است.
یکی نیست بگه آدم های حسابی،مسجد چه بدی ای داشت که خانقاه رو ساختید.
نماز و خواندن قرآن چه بدی ای داشت که سماع را ابداع کردید.
ذکر و ورد چه بدی ای داشت که بنگ و افیونو جانشینش کردید؟؟!
من صوفی نیستم اما کامنت بی منطق و بدون دانش رو که دیدم رفتم ببینم چقدر این مزخرفات واقعی هست البته بگم مسجد و کلیسا و خانقاه نداره هر جایی میشه عبادت کرد و اینکه چطور عبادت کنیم هم اصلا به کسی ربطی نداره حکایت موسی و شبان را در مثنوی بخونید کمی فکر متحجرتون باز بشه که مولانا در قرن هفتم روشنفکرتر هست اما چیزی که میشه براحتی در ویکی پدیا پیدا کرد چرا دروغ سر هم میکنید اسم خودتونم روشن فکر میزارید
دقیقا نوشته مخالف استعمال دخانیات هستند و پیروانشان را از بیکاری نهی میکنند و به خدمت خلق دعوت میکنند فارغ از دینشان خدایی با آخوندا مقایسه کنید که کلا بدون حشیش روزگارشون نمیگذره و یکسری آدم بیکار و مفت خور هستند که دایم درکار خلق به اسم امر به معروف فضولی میکنند
اساس تصوف سلسله نعمت‌اللهی بر پنج چیز است: ذکر، فکر، محاسبه، مراقبه و ورد.[۱۰][۱۱]
ویژگی‌های مهم اجتماعی سلسله نعمت‌اللهی از این قرار است:[۱۲]
عزلت را نمی‌پسندند و خلوت در انجمن را بر آن ترجیح می‌دهند.سخت مخالف استعمال حشیش و اعتیادات از این نوع‌اند.درویشان نعمت‌اللهی باید به کاری مشغول باشند و از بیکاری در این طریقت نهی شده‌است.صوفیان این طریقت لباس مخصوصی را انتخاب نکرده‌اند.انسان‌ها را از هر مذهب و ملت که باشند دوست دارند و احترام می‌گذارند و در زندگی روش ایشان، خدمت و شفقت به خلق‌الله است.در مجالس خود بیشتر به ذکر قلبی و مراقبه مشغول اند و به ذکر جلی کمتر می‌پردازند.طرفدار صلح و برادری و برابری هستند
تاریخچه سلسله صوفیه نعمت اللهیه و فرق منشعبه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک