رسته‌ها
قابوس نامه یا نصیحت نامه
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 155 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 155 رای
قابوس‌نامه، کتابی است پندی در آیین زندگی، تالیف عنصرالمعالی کیکاوس‌بن اسکندربن قابوس‌بن وشمگیربن زیار و تالیف آن به سال ۴۷۵ قمری است ولی دکتر عبدالمجید بدوی به‌دلایلی سال تالیف آن را میان سالهای (۴۵۷ - ۴۶۲)هجری قمری یاد می‌کند.
این کتاب مکرر به‌طبع رسیده، از جمله در ایران هفت‌بار منتشر شده که چاپ پنجم توسط استاد سعید نفیسی به‌سال ۱۳۱۲ طبع و چاپ ششم به‌اهتمام دکتر عبدالمجید بدوی در تهران به سال ۱۳۳۵ انتشار یافته و همچنین در انگلستان جزو انتشارات اوقاف گیب به‌اهتمام «روبن لوی» به سال ۱۹۵۱ منتشر شده و نیز چندبار در هند انتشار یافته‌است.
نام قابوس‌نامه از نام مولف که در تواریخ به‌نام قابوس دوم معروف است، گرفته‌اند. وی این کتاب را به‌نام فرزندش گیلانشاه، در ۴۴ فصل نوشته، به‌این قصد که اگر وی پس از او حکومت را حفظ کند یا به‌رتق و فتق کارهای دیگر بپردازد، بداند چگونه وظایف خود را انجام دهد، و همچنین به‌منظور تربیت فرزند، رسوم لشکرکشی، مملکت داری، آداب اجتماعی و دانش و فنون متداول را مورد بحث قرار داده‌است. روش انشای این کتاب شیوه نثر مُرسَل معمول ِ قرنهای چهارم و پنجم هجری قمری است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
268
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
miran2009
miran2009
1390/12/02

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی قابوس نامه یا نصیحت نامه

تعداد دیدگاه‌ها:
21
توصیه های الجیبیتیانه در قابوسنامه:
ای پسر از زنان و غلامان میل خویش به یک جنس مدار، تا از هر دو گونه بهره‌ور باشی و از دوگانه یکی دشمن تو نباشد و هم‌چنانک گفتم مجامعت بسیار کردن زیان دارد ناکردن نیز زیان دارد، پس هر چه کنی باید کی باشتها کنی و بتکلف نکنی، تا زیان کمتر دارد!
تصحیح آقای دکتر غلامحسین یوسفی بسیار بهتر و کامل تره
خواندنی است. این کتاب نشان دهنده آن است که قدما و اهل فرهنگ ایران چه نگاهی به مقوله قدرت و حاکمیت داشته اند.
کتاب قابوسنامه تصحیح دکتر غلامحسین یوسفی یا گزیده قابوسنامه رو ای کاش می شد دانلود کرد(?)(?)(?)(?) بهترین تصحیح بوستان -گلستان - قابوسنامه به قلم دکتر یوسفی ....
تاریخ قبل از اسلام فقط کوروش و داریوش نیست! تاریخ بعد از اسلام هم ربطی به خود اسلام نداره!یکی از بهترین دوره های شکوفایی ادبی دوره مغول است پس احتمالا ما هرچه داریم از چنگیز داریم! بله وقتی خانه ای را نابود کنی در خرابه هایش کاوش کردن گیج کننده است ولی همان خرابه ها سند محکومیت عاملان آن هستن.
تاریخ بعد از اسلام اموزنده ترین تاریخ ایرانه
اونایی که دنبال کوروش و داریوشن فقط خودشون رو گیج میکنند(!)
تصحیح آقای دکتر غلامحسین یوسفی بسیار بهتر و کامل تره
قابوس نامه یا نصیحت نامه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک