رسته‌ها
گوشه هایی از تاریخ معاصر ایران
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 295 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 295 رای
این کتاب در سال 1361 در ده هزار نسخه در اروپا منتشر شد.از آن سال تا کنون نزدیک به 30 سال از نوشتن و طرح مطالب و مباحث آن می‌گذرد. در این مدت چه بسیار اسناد رسمی وزارت امور خارجه وسرویسهای جاسوسی کشورهای انگلستان و آیالات متحده آمریکا منتشر شده است. این اسناد مربوط به سال‌های پر جنب و جوش نهضت ضداستبدادی و ضداستعماری و ملی کردن صنعت نفت ایران و دولت ملی زنده یاد دکتر محمد مصدق میباشد.
نوشته های تحقیقی و خاطره های سیاستمداران و دولت مردان ایرانی و خارجی منتشر شده است که عمده‌ی آن نوشته‌ها در ارتباط با مباحث کتاب بوده است. از وقایع کودتای 25 مرداد 1332 و شکست آن و جریان شورش اوباشان و نظامیان وابسته به سفارت آمریهای اخیر منتشر شده است، نتیجه گیریروشن می‌کند. نگارنده نقد مختصری بر کتاب خواب آشفته نفت و گزارش دونالد ویلبر مسئول جنگ روانی سازمان جاسوسی آمریکا علیه دولت زنده یاد دکتر مصدق نوشته که به صورت ضمائم کتاب درآمده است.
این مقالات مجموعه‌ای است از چند واقعه روشنگر و عجیب که پس از انتشار خاطرات مرحوم دکتر مصدق و احمد آرامش و عبدالله گله‌داری سرجاسوس انگلستان در ایران و مک‌گی معاون وزارت خارجه آمریکا و مانند آنها به دست آمده و نتیجه‌گیری و تطبیق آن بر حوادث و رویدادهای سیاسی ایران است که به نظر خوانندگان محترم می‌رسد. بعضی گسست‌ها و تکرارها در فصل‌های کتاب دیده می‌شود که نتیجه ناگزیر آن الحاقیهها و زیرنویس‌هاست که هرچند قابل نقد و انتقاد وتوبیخ است اما نگارنده امید اغماض از خوانندگان عزیز دارد، ولیینان میی موضوع خدشهای وارد نشده است.
بحث درباره تاریخ معاصر ایران و بررسی حوادث عبرت آموز آن ، با چند کتاب و تلاش محدود یک فرد به سامان نمی رسد. این بحثها و مجموعه وقایع، بسیار عمیق و گسترده و دامنه دار است. برای بررسی و دسترسی هرچه بیشتر به حقیقت قضایا، تلاش و همت بسییبایست دسته جمعی و گروهی باشد.
بسیاری از شخصیت های سیاسی که نقشی در حوادث داشته اند به آن حد از صداقت و شجاعت و شهامت نبوده اند که خاطرات سیاسی خود را در معرض اطلاع و قضاوت توده مردم قرار دهند. هنوز سازمانها و وزارت خانه هائی که در آن اسناد سیاسی و تاریخی نگهداری می شود، اجازه بررسی و تحقیق به پژوهندگان نمیدهند. انقلاب فرهنگی موجب شد که کتابخانه غنی و معتبر دانشگاه تهران از دسترسی پژوهندگان خارج شود و تلاش نگارنده برای بهره گیری از آن منابع بی نتیجه بود و در این میان همت والا و عشق و علاقة مسئولین کتابخانه ملی گره گشای بسیاری از مشکلات تحقیق و تتبع تاریخی نگارنده گردید. نگارنده بحد توانائی خود بررسی گوشههائی از تاریخ معاصر ایران را از نخستین روزهای تسلط شوم و منحوس کودتا وکابینه سپهبد زاهدی تا روزهای انقلاب رهائی بخش 22 بهمن دنبال خواهد کرد و اگر عمری باقی باشد به تشریح و جمع آوری حوادث عبرت آموز آن جدیت خواهد کرد.
در این کتاب تا آنجا که مقدور بود سعی شد اسامی شخصیت ها و احزاب و گروه هائی که در تاریخ معاصر ایران نقشی داشته اند کامل و صحیح نوشته شود. بحد یقین ممکن است که در ذکر اسامی و سمت ها اشتباه و لغزش رخ داده باشد که باید با همت واسعه و توجه خوانندگان عزیر یادآوری و تصحیح شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
521
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1388/05/27

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی گوشه هایی از تاریخ معاصر ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
15
این سایت بسیار عالی است.کتابهای خوبی را می توانند به آسانی دانلود کنند. متشکرم.
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=49709
هستش ولی حق نشر داره
حق تکثیر: تهران: اختران‏‫، ۱۳۸۶.‬
با سلام و تشکر از شما به خاطر کتاب های خوبتان من دنبال کتاب مشروطه ایرانی دکتر ماشاء الله آجودانی هستم لطفا آن را در سایت بگذارید با تشکر از شما
خوب بود.ممنون کتابایی با حجم بالا نشون از اعتبار کار شما داره.
» تعداد صفحات: 1
واقعاً با حجم 12 مگ یک صفحه است؟
اگه سوتیه درستش کنید
خدا خيرتون بده اگر مي خواستيم اين كتابها را بخريم بايد زندگيمون را ميفروختيم
گوشه هایی از تاریخ معاصر ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک