رسته‌ها
عدل الهی
امتیاز دهید
5 / 4
با 92 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 92 رای
کتاب عدل الهی، بی شک یکی از ارزشمندترین کتاب هایی است که شهید مطهری به رشته تحریر درآورده است. از خصایص و ویژگی های این کتاب آن است که در عین حفظ مبانی و استدلالات حکمای گذشته، به مسائل و ابتلائات فکری و فرهنگی و پاسخگویی به شبهات جدید نیز پرداخته است. ایشان در این کتاب از اصول و عناصر کتاب ملاصدرا استفاده کرده و به آن شرح و بسط داده و هوشمندانه و به نحو ابتکاری از آن ها در جهت اثبات عدل الهی استفاده کرده است. به کارگیری اصول حکمت متعالیه چون تشکیک وجود، ضرورت نظام علّی و معلولی و به کارگیری ضرورت بالقیاس الی الغیر و... از این نمونه است. ویژگی دیگر کتاب در این است که شهید مطهری بحث عدل الهی را به عنوان بحثی مستقل مطرح کرده است. عدل الهی در حقیقت “ره یافتی است جدید به مسئله ای کهن » زیرا حکمای اسلامی در الهیات، بابی را تحت عنوان «عدل » باز نکرده اند و اگر از شرور و نظام احسن، سخنی به میان آورده اند، در ضمن بحث از عنایت باری و قضا و قدر بوده است.
از آراء ابتکاری شهید مطهری، تأکید ایشان درباره نقش و مسؤولیت انسان در جهت کاستن کژی ها و پیراستن جهان از بدی هاست. بشر به حکم این که موجودی مختار و آزاد و مسؤول ساختن خود و جامعه است، باید خلأ ها (یعنی شرور عدمی از قبیل جهل، عجز و فقر) را پر کند و این یکی از جهات خلیفه اللهی انسان است. از آراء ابتکاری دیگر ایشان، بحث از تفاوت تضادّ فلسفی و فرق آن با تضاد دیالکتیک و نیز بحث مفصل درباره فواید شرور و مصائب است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
415
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1398/09/09

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی عدل الهی

تعداد دیدگاه‌ها:
1
از کتب معروف و پرطرفدار استاد مطهری ست. به نظر نویسنده مسئله عدل الهی را باید با زبان فلسفه بررسی کرد زیرا متکلمان اسلامی به خوبی از عهده آن برنیامده اند. لذا کتاب صبغه فلسفی دارد و خواننده برای فهم دقیق آن باید یک دوره حکمت اسلامی را در حد بدایةالحکمه خوانده باشد. با آنکه استاد مطهری می کوشد زبان خود را تا پایین ترین حد فهم همگانی ساده کند، در مواردی سنگینی خود مطلب مانع فهم می شود. کتاب کامل است و نویسنده از زوایای مختلف مسئله عدل را پرداخته، ولی بعضی محققان هنوز معتقدند شبهات عدل الهی کاملاً حل نشده یا حداقل فلاسفه اسلامی از حل آن ناتوان مانده اند.
لذا خواننده دغدغه مند با خواندن و حتی فهم درست این کتاب، باز قانع و سیراب نمی شود...
عدل الهی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک