رسته‌ها
دنیای قشنگ نو
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 103 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 103 رای
✔️ به عقیده اغلب منتقدان برترین اثر در زمینه داستان علمی- تخیلی (science-fiction) است چنان که رمان معروف «1984» جرج اورول را در مرتبه‌ای پائین‌تر از آن ارزیابی کرده‌اند. وقایع این رمان در سال ۲۵۴۰ در شهر لندن می‌گذرد و آرمانشهری را به تصویر می‌کشد که در آن مهندسی ژنتیک به آفرینش انسانها با ویژگی‌های از پیش تعیین شده منجر شده، نظام اخلاقی جامعه با تشکیل حکومت جهانی و از میان بردن جنگ و فقر و نابودی کامل خانواده و تولید مثل به کلی پوست انداخته و دانش روان‌شناسی به طرز حیرت انگیزی اعتلا یافته و تنها هدف انسان ایجاد سعادت و از میان بردن رنج‌های غیر ضروری‌ست.

قسمتی از کتاب :
ما دلمان نمی‌خواهد چیزی را تغییر بدهیم. هر تغییری تهدیدی‌ست نسبت به ثبات. این دلیل دیگری است بر اینکه چرا تا این حد در استفاده از ابتکارات جدید احتیاط به خرج می‌دهیم. هر کشفی در زمینه‌ی علم محض بالقوه زیر و رو کننده است! حتی علم را هم گاهی اوقات باید به چشم یک دشمن احتمالی نگاه کرد. بله، حتی علم را!...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
268
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دنیای قشنگ نو

تعداد دیدگاه‌ها:
21
داستان بسیار خوبی است اما جنبه تخیلی آن به خاطر رشد سریع تکنولوژی کمی کهنه است و ممکن است الان خواننده کامل رمان را نپسندد.
کتاب را هنوز نخوانده ام اما به نظر میاید دنیای داستان ترکیبی از پادآرمانشهر و آرمانشهر است.
موضوع کتاب بسیار با سرعت گرفتن تحولات فن آوری و هوش مصنوعی قریب الوقوع است و خواندن آن توصیه می شود
راستش من این کتاب رو با ترجمه ایشون چاپ ۱۳۵۲ خوندم. علی رغم زحمت زیاد مترجم (معلومه که نویسنده متن بریتانیایی سنگینی نوشته) ولی نه خیلی از لحاظ داستانی قوی بود و نه مفهوم- البته به نظر من-تنها جایی که حرفی برای گفتن داشت مکالمات بین اون بازرس مصطفی و دارو دسته وحشی بود. البته اینم باید در نظر داشت که نویسنده این کتاب رو عهد بوق نوشته و خیلی بینش خوبی داشته که تو اون دوران تونسته چنین نگاه رادیکالی به لیبرالیسم داشته باشه.
در نهایت بگم که از دید من ۱۹۸۴ یه سروگردن بالاتره. با این توضیح که اون (۱۹۸۴) به پادآرمان شهر(کلمه ساخته خودمه!) مارکسیستها میپردازه و این یکی به پادآرمانشهر لیبرالها و به قولی ته لجن اون رو نشون میده.
در توضیح کتاب آمده کتاب درباره ی آرمانشهر است.ولی کتابهایی اینچنینی دقیقا بر خلاف آرمانشهر نوشته شده اند.در واقع هاکسلی یا اورول میخواهند بگویند چه بسا ایده های آرمانشهری سر از شر و کشتار و دیکتاتوری و ویرانی در بیاورند.اصطلاح فرنگی این نوع آثار Dystopia ( در مقابل یوتوپیا به معنای آرمانشهر) است و یادم هست کسی آن را «دُش شهر» ترجمه کرده بود.دُش پیشوندی برای زشتی است مانند دشنام.
"فقر و جنگ به کلی ریشه کن شده و هر انسان با توجه به ویژگی‌های ژنتیکی، آموزش‌های مبتنی بر اصول روان شناختی و امکانات و داروهایی که دولت جهانی در اختیارش می‌گذارد کاملاً احساس خوشبختی می‌کند و البته این دستاوردهای شگفت انگیز با نابودی عناصری به دست آمده که نقطه محوری هویت بشر امروزین را تشکیل می‌دهند؛ خانواده، فرهنگ و فلسفه به کلی نابود شده‌اند، تمام افراد بشر به یک زبان سخن می‌گویند (در جایی از داستان زبان لهستانی یک زبان مرده نامیده می‌شود. مثل فرانسوی و آلمانی) تنها اثری که از مذهب باقی‌مانده در تقدیس هنری فورد با لفظ فورد ما (Our Ford در برابر Our Lord که خدای ما معنی می‌دهد) دیده می‌شود، هنر به سطحی نازل و مبتذل سقوط کرده، علم به روان‌شناسی و مهندسی ژنتیک خلاصه شده، بر روند تولید دانش نظارت شدیدی صورت می‌گیرد و خواندن بسیاری از آثار کلاسیک و مقدس علمی، ادبی، فلسفی و مذهبی ممنوع هستند.
همگی انسانها با تکنیکهای ژنتیکی و آموزشی لذت جویی و کاهش رنج را هدف خود قرار داده‌اند، روابط جنسی بی هیچ محدودیتی تشویق می‌شود و کاهش روابط جنسی ضدارزش و یک رفتار ضد اجتماعی شمرده می‌شود. افراد با مصرف داروی مخدری به نام سوما به تعطیلات (Holiday) می‌روند."
"هاکسلی در سال ۱۹۵۸ در مقاله‌ای با نام بازنگری شگفت انگیز جدید (Brave New World Revisited) به سیر وقایع اتفاقیه ۲۶ سال گذشته پرداخت و مدعی شد که تمدن بشری با سرعتی بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های او در حال حرکت به سمت این دنیاست."
......................
[edit=simin]1393/10/01[/edit]
[quote='hhaaddiii']از نشر این کتاب 30سال گذشت.از مسئولین بزرگترین انتشارات دنیام میخوام که کتاب رو آزاد کنند.با تشکر[/quote]
دوست گرامی ! همان طور که در توضیحات کتاب اومده ، کتاب دارای حق نشر هست ت‍ه‍ران‌: انتشارات ن‍ی‍ل‍وف‍ر‏‫، ۱۳۷۸.
بنابراین فاقد لینک دریافت خواهد بود. اگر در این زمینه باز مشکلی دارید لطفا با مدیریت سایت مکاتبه فرمایید.
از نشر این کتاب 30سال گذشت.از مسئولین بزرگترین انتشارات دنیام میخوام که کتاب رو آزاد کنند.با تشکر
کتاب محشر و تکان دهنده ای است بهترین کتابی ک تو عمرم خوندم شماره یک من@};-
آقا اشتباه پیش اومد در مورد مسکالین هست :-(
دنیای قشنگ نو
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک