رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
الفهرست
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 82 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 82 رای
کتابِ الفهرست، نوشتهٔ محمد ابن اسحاق ابن ندیم می‌باشد. این کتاب در ۳۷۷ ه. ق. به اتمام رسیده. کتاب مزبور حاوی اطلاعاتِ مبسوطی ست راجع به کتب و خطوطِ دورهٔ ساسانی. همچنین کتابِ ذکر شده منبع بسیار مناسبی در مورد مانی و آیین مانی می‌باشد، بخش مربوط به آیین مانی را دکتر ابوالقاسمی در کتابی جداگانه ترجمه کرده است.
این کتاب نه تنها به مثابۀ دانشنامه ای است که تاریخ فرهنگ، ادبیات و مذهب را از ادوار قبل از اسلام تا عصر نویسنده (سدۀ 4ق) به شکل بدیعی به تصویر می کشد، بلکه خصوصیات کتاب شناسی نیز دارد و چنانکه از مقدمۀ کوتاه آن بر می آید ابن ندیم مصمم بوده است؛ تا فهرستی از کلیۀ آثاری که به زبان عربی توسط نویسندگان عرب و غیرعرب تألیف شده بوده، با تراجم مؤلفان آنها به دست دهد، اما مطالعۀ الفهرست نشان می دهد که محتوای این کتاب گسترده تر از آن است که مؤلف خود در مقدمه وعده داده است. گرچه پیش از تألیف الفهرست، آثاری معدود و مختصربا عنوان فهرست تألیف شده بوده، ولی شیوۀ تدوین آن آثار با روش ابن ندیم بسیار متفاوت است، به طوری که می توان الفهرست را یگانه کتاب شناسی عمومی 4 سدۀ نخستین اسلامی و حتی مدتها بعد از آن به شمار آورد. با وجود اینکه در سدۀ 4ق دانشنامه هایی چون احصاءالعلوم فارابی، رسائل اخوان الصفا، مفاتیح العلوم خوارزمی و جوامع العلوم ابن فریعون تألیف شد، هیچ یک نه تنها از لحاظ وسعت و دقت، بلکه از نظر روش نیز با الفهرست قابل مقایسه نیستند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
sasanpeter1949
sasanpeter1949
1389/12/20

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی الفهرست

تعداد دیدگاه‌ها:
4
خیلی وقت بود می خواستم اینو دانلود کنم ولی چون حجمش زیاد بود دل دل می کردم وقتی مشکلات برای سایت پیش اومد و امکان این بود که دیگه نتونیم از سایت خوبتون دانلود کنیم تازه فهمیدم چقدر کتاب هست که می خوام داشته باشم و شما چه نعمتی بودید و هستید امیدوارم از این اتفاقات دلسرد کننده که اینجا زیاد میافته دلسرد نشده باشید
همیشه پاینده باشد ;-)
بسیار ممنوم از ارائه کتابهای ارزشمند و تاریخی. اگر برایتان مقدور باشد ادامه کتاب را نیز قرار دهید. موفق باشید.
دیدگاه من این کتاب یکی از قدیمی ترین کتاب ها در زمینه ی کتاب شناسی در تاریخ اسلام است که برخی از آثار ذکرشده در آن موجود نیست و ابن ندیم مطالبی متفرقه وکوتاه ازتاریخ ایران باستان واسلامی وتاریخ اسلام آورده است که در کتاب های دیگر موجود نیست .این کتاب یکی از باارزش ترین اثار موجود است .
الفهرست
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک