رسته‌ها

خانواده‌ ایرانی در روزگار پیش از اسلام

خانواده‌ ایرانی در روزگار پیش از اسلام
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 72 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 72 رای
با م‍ق‍دم‍ه‌: پ‍ل‌ ف‍وک‍ون‍ه‌ و ح‍ام‍د ف‍ولادون‍د

ایرانیان در آغاز به تیره‌هایی تقسیم می‌شدند که بعدها منشاء خانواده‌ها و قبیله‌ها گشتند. البته در اینجا منظور از خانواده «خانوادة بزرگ» است. این خانوادة ابتدایی، یکسره روح پدرسالاری داشت و اقتدار پدر در میان آن بی‌حد و حصر بود. این خانوادة بزرگ در خلال یک دورة هزار و سیصد ساله، به تدریج روح پدرسالاری و قدرت و انسجام خود را از دست داده و شکلی کاملاً متفاوت به خود گرفت که در سطور بعد به آن خواهیم پرداخت.
«خانوادة بزرگ» متشکل از پدر، مادر، فرزندان، نوادگان، برادران، خواهران، عروسها، دامادها، عموزادگان، عمه‌زادگان، دایی‌زادگان، خاله‌زادگان و بستگان دیگر بود که زیر نظر رئیسی واحد در پیرامون اجاقی واحد و برای برگزاری آئین و پرسشی واحد، زیر سقفی واحد گرد آمده بودند. این گروه همان گروهی است که از تیره پدید آمده است تغییراتی که بعدها منجر به انحلال تیره می‌گردد، در واقع با تغییراتی که در اندیشة دینی جامعه رخ می‌دهد، رابطة مستقیم دارد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
263
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mahdi214
mahdi214
1389/11/18

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خانواده‌ ایرانی در روزگار پیش از اسلام

تعداد دیدگاه‌ها:
3
کتاب ایرانیان مسلمان در قرون وسطا نوشته زنده یاد مظاهری ترجمه مرتضی راوندی رو حتما مطالعه نمایید یکی دیگر از آثار بسیار ارزشمند این دانشمند و ایران شناس بزرگ میباشد.
کتاب فوق نیز یکی از آثار بسیار ارزنده جناب مظاهری میباشد که در دوران تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه آن را جهت تز دکترای خود در سنت(اشتباه نکنم 23 سالگی!) نوشتند و پس از تشویق برخی از اساتید و ایرانشناسان نامی همچون لوئی ماسینیون این مقاله دکترا رو به کتابی که اکنون مشاهده میکنیم در آوردند.
جای بسی تاسفه که زنده یاد دکتر مظاهری و آثار و تحقیقات ایشان در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران رو در ایران چندان نمی شناسند. و همچون بسیاری از محققین و ایرانشناسان در جامعه ایرانی گمنام باقی ماندند.
روحش شاد و راهشان پر رهرو باد.
بدون شک یکی از بهترین کتابهایی است که در این زمینه نگاشته شده است و بسیار خواندنی و قابل استفاده
خانواده‌ ایرانی در روزگار پیش از اسلام
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک