رسته‌ها
بانوی چراغ بدست
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 28 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 28 رای
از سری کتابهای شکوفه
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
19
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Pir pesar
Pir pesar
1389/09/12

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی بانوی چراغ بدست

تعداد دیدگاه‌ها:
2

‍ ‍ فلورانس نایتینگل؛ بنیانگذار پرستاری نوین
🔹  فلورانس_نایتینگل، ملقب به "  بانوی_چراغ"، در دوازدهم مه سال ۱۸۲۰ در شهر فلورانس ایتالیا متولد شد. وقتی پنج ساله بود، پدرش  ویلیام_نایتینگل که تحصیلکرده کمبریج بود، در استان Hampshire منزلی خرید و شخصا مسئولیت تعلیم و تربیت فرزندانش را عهده دار شد...؛ در انگلستان اواسط قرن نوزده، پرستاری به هیچ وجه برای یک زن تحصیلکرده شغل مناسبی محسوب نمیشد. پرستاران در آن زمان آموزش چندانی برای این کار نمیدیدند، و عموما به زنانی خشن و بیسواد شهرت داشتند. فلورانس در سال ۱۸۴۹ به اتفاق چند تن از دوستان خانوادگی اش از اروپا و سپس از مصر دیدن کرد. او در جریان این سفرها فرصت یافت از نزدیک با وضعیت بیمارستانهای مختلف در این مناطق آشنا شود. در اوایل سال ۱۸۵۰ به عنوان کارآموز در بیمارستان  سنت_وینسنت_دوپل در اسکندریه مصر و در ماه جولای همان سال، در آلمان و فرانسه، داوطلبانه در بیمارستانهای مختلف آنجا خدمت کرد. سپس در سال ۱۸۵۳ به لندن بازگشت و بطور افتخاری مدیریت بیمارستانی را برعهده گرفت، نام "  موسسه_بانوان_بیمار".
🔹در سال ۱۸۵۴، کشورهای انگلیس، فرانسه و ترکیه به روسیه اعلان جنگ دادند و بدین ترتیب  جنگهای_کریمه آغاز شد. در یکی از این جنگها بنام "  نبرد_رودآلما" که در ۲۰سپتامبر ۱۸۵۴ رخ داد، با شکست سپاه روسیه... ارتش انگلیس، متحمل تلفات زیادی شد؛ و روزنامه تایمز به‌ شدت از وضعیت اسفناک بهداشت در اردوگاههای نظامی انگلیس و کمبود امکانات پزشکی در ارتش انتقاد کرد. در پاسخ،  سیدنی_هربرت، وزیر جنگ انگلیس که از دوستان فلورانس بود، طی نامه ای از او خواست پرستارانی را به بیمارستانهای نظامی اردوگاه انگلیس در ترکیه ببرد و شخصا بر کار ایشان نظارت نموده، به وضعیت بهداشت ارتش سر و سامان دهد. بدین ترتیب فلورانس در چهارم نوامبر سال ۱۸۵۴، به اتفاق تعدادی پرستار به اردوگاه نظامی سربازان انگلیسی واقع در حومه قسطنطنیه (استامبول امروزی) وارد شد.
🔹فلورانس وضعیت بهداشت را در این اردوگاه بی نهایت رقت انگیز یافت...؛ فلورانس آماری تهیه کرد، که نشان میداد که ماهیانه از هر هزار نفر مجروح، ششصد نفر در نتیجه بیماریهای مسری و عفونی جان میدهند. با این حال آمار و ارقام فلورانس چندان نزد فرماندهان ارتش خریدار نداشت. با انواع مشکلات و تلاشهای شبانه روزی او، میزان مرگ و میر سربازان تا ماه فوریه سال ۱۸۵۵، یعنی تنها سه ماه پس از ورود او به اردوگاه نظامی ترکیه، از ۶۰ درصد به ۴۲درصد تقلیل یافت. او با رسیدگی به سربازان و خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان، میزان مرگ و میر در اردوگاه تا بهار آن سال، به تنها ۲/۲ درصد تنزل یافت. او هر شب شخصا  چراغ_به‌دست به تک تک بیماران اردوگاه سرکشی میکرد، و به همین جهت رفته رفته او را "  بانوی_چراغ" لقب دادند.
🔹فلورانس در بازگشت از جنگهای کریمه، متوجه شد که غیربهداشتی بودن وضعیت بیمارستانهای نظامی تنها محدود به میدان جنگ نیست، بلکه در خود انگلیس نیز میزان مرگ و میر در میان سربازان بالاست. او با استناد به آمار، و ایجاد اصلاحات اساسی و بهداشتی، موفق شد توجه  ملکه_ویکتوریا و  پرنس_آلبرت و نیز توجه نخست وزیر وقت  لردپالمرستون را نسبت به این موضوع جلب کند. فلورانس از آنان تقاضا کرد که اجازه دهند تحقیق رسمی در زمینه وضعیت بهداشت بیمارستانهای نظامی صورت گیرد، و در سال ۱۸۵۷ با این تقاضای او موافقت شد. بدین ترتیب، "موسسه سلطنتی تحقیق در مورد سلامت ارتش" تاسیس گردید.
🔹فلورانس در سال ۱۸۶۰، "  آموزشگاه_پرستاری_نایتینگل" را در  بیمارستان_سنت_توماس لندن تاسیس کرد. این آموزشگاه که اولین دانشکده پرستاری در دنیا بشمار میرود، با ۱۰ دانشجو آغاز به کار کرد. هزینه تأسیس آن توسط "  صندوق_نایتینگل" تامین شده بود که شامل هدایایی بود که مردم به هنگام خدمت فلورانس در جنگهای کریمه برای کمک به او جمع آوری کرده بودند.
🔹او با تاسیس این آموزشگاه موفق شد  حرفه_پرستاری را از شغلی بدنام به حرفه ای آبرومند برای زنان تبدیل کند. دامنه خدمات فلورانس روز به‌روز گسترش می یافت. او برای بهبود سربازان انگلیسی به هند، و سپس سر و سامان دادن به وضعیت بهداشت و درمان به کانادا رفت و...
🔹از او بیش از ۲۰۰ کتاب، رساله بجای مانده است که اکثرا در زمینه پرستاری است. یکی از این کتب، "  یادداشتهایی_پیرامون_پرستاری" نام دارد که در سال ۱۸۶۰ منتشر شد و اولین کتاب آموزش پرستاری در دنیاست. به پاس همین فداکاری ها، ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۸۳ مدال سلطنتی "  صلیب_سرخ" را به وی اهدا کرد، که  سازمان_جهانی_صلیب_سرخ" نام خود را از آن دارد. او در ۱۳ آگوست ۱۹۱۰ درگذشت.
زادروز  فلورانس_نایتینگل؛ و روز جهانی  پرستار
🆔 @ketab_mamnouee
سلام من این کتاب رو وقتی بچه بودم خونده بودم از خوندن دوبارش واقعا خوشحال شدم ممنون . اگه ممکنه کتاب امیلی در نیومون رو هم بزارین من خیلی دنبالش گشتم.
بانوی چراغ بدست
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک