رسته‌ها
کتاب آبی - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 82 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 82 رای
(گزارش محرمانه وزارت امور خارجه انگلیس درباره انقلاب مشروطه)

احمد بشیری از نویسندگان و شاعران برجسته و بنام قوچان است. او به سال 1310 ش. از پدری به نام حاج قربان علی و مادری به نام خورشید خانم در شهرستان قوچان زاده شد. او از کردان (کرمانج ) ایل هودانلو است و اجداد او از بزرگان این ایل به شمار می رفتند. مادر او نیز دختر مرحوم حاج آخوند مجتهد قوچانی بود که می گویند آخوندی دل آگاه و مردم دوست بوده و از راه کشاورزی و با رنج بازوی خویش نان می خورده است. او تحصیلات خود را در مکتب آخوند ملامهدی (ره) در قوچان آغاز کرد و پس از فراگرفتن قرآن و صرف و نحو عربی و خواندن کتابهای گلستان و کلیله و دمنه و کتب دیگر ادبی نخست در بخش باجگیران در مرز شمالی قوچان با گذراندن آزمایش، در پایه سوم دبستان پذیرفته شد و از سال چخارم ، در دبستان مهرداد قوچان تحصیلات دوره ابتدایی را گذراند . دوره دبیرستان را تا سال سوم در دبیرستان جوینی قوچان سپری کرد. سپس برای اخذ دیپلم راهی دانشسرای کشاورزی فریمان گردید و آن گاه به تهران عزیمت نمود و پس از دریافت دیپلم رشته ادبی به دانشکده حقوق دانشگاه تهران راه یافت و از آن دانشکده فارغ التحصیل گردید.
او برای نگارنده نقل کرد: « حدودا از سال 1328 ش. همکاری با مطبوعات را آغاز کردم و مقالات و اشعارم به صورت پراکنده در جراید خراسان منتشر می گردید از سال 1331 که به تهران آمدم این همکاری را با مطبوعات پایتخت (تهران) دنبال کردم ….»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
174
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
miran2009
miran2009
1389/08/23
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کتاب آبی - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
7
یکی از غریب‌ترین افسانه‌سرایی‌های تاریخی آنست که سفارت انگلستان پشت سر انقلاب مشروطه‌ی ایران قرار دارد. حال آن‌که از اولین نامه‌نگاری‌هایی که در این کتاب آمده کاملا مشخص است که سیاست سفیر انگلستان در ایران، کنسول‌های این کشور در شهرهای ایران و صدالبته سیاست وزارت خارجه و دولت انگلستان، بی‌طرفی کامل در قیام مردم ایران است، و اگر هم قرار به انحراف از این بی‌طرفی باشد ترجیح می‌دهند به سمت محمدعلی شاه بروند چراکه حضور او امنیت ایران و بنابراین امنیت هند را هرچه بیشتر تضمین می‌کند. بنابر گزارش‌ها، سفیر انگلستان با سفیر روسیه در هماهنگی کامل قرار دارد و معمولا همراه یکدیگر و با یک پیام نزد شاه می‌روند. اسناد این کتاب چنان بی‌پرده سیاست انگلستان در برابر انقلاب مردم ایران را نشان می‌دهد که به صرف خواندن آن،اسطوره‌ی «انقلاب مشروطه‌ی انگلیسی» پرپر می‌شود.
ضمنا این کتاب برای محققان جدی مشروطه‌ی ایران از جهات دیگر مهم است چراکه می‌توان از آن به‌عنوان معیاری برای رد یا پذیرش برخی از روایت‌های انقلاب مشروطه استفاده کرد. برای مثال در کتاب‌های مهدی ملک‌زاده و یحیی دولت‌آبادی آمده است که در حادثه‌ی میدان توپخانه، در جمع اوباشِ زیرنظر شیخ فضل‌الله عرق و شراب پخش می‌کردند و من این روایت رو باور نمی‌کردم ولی در عین تعجب دیدم که سفیر بریتانیا نیز آن را تایید کرده است.
با درود به دوستان عزیز
دوستان آیا لینک دانلود این کتاب رو در اختیار ندارند؟
ممنون میشم اگر لینک مجلدات رو در اختیار بنده قرار دهند.
باسپاس فراوان
من که به هیچ وجه متوجه نمی شوم روش افزایش و کاهش امتیاز چگونه است . اگر شما میدانید مرا هم در جریان بگذارید .
دوستان معذرت. باید بگم که این کتاب جلد اول (بخش نخست) می باشد.
تنها جهت اطلاع دوستان: « کتاب آبی» یک مجموعه 8 جلدی از اسناد وزارت امور خارجه بریتانیا ست که به کوشش آقای احمد بشیری در1363 به چاپ دوم رسید و جلد اولش برخلاف آن چه دراینجا آمده است 331 صفحه است از 17 دسامر 1906 تا 28 نوامبر 1908 را پوشش می دهد و 35 صفحه نیست. جلد دوم هم 240 صفحه است
احمدسیف
کتاب ارزشمندیست که به کار محققانی که دنبال ریشه های سیر تطور تاریخ ایران هستند می آید . پس از اینکه کاملا خواندم به امید خدا در بحث ها شرکت خواهم کرد .
کتاب آبی - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک