رسته‌ها
بنفش تند بر خاکستری
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 143 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 143 رای
مجموعه شعر نو

هوشنگ ایرانی، از شعرای نوگرای معاصر ایران است که ۱۳۰۴ خورشیدی در همدان متولد و در سال ۱۳۲۵ خورشیدی در رشته ریاضی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است. از او مجموعه شعرهای «بنفش تند بر خاکستری» (۱۳۳۰)، «خاکستری» (۱۳۳۱)، «شعله ای پرده را برگرفت و ابلیس به درون خانه آمد» (۱۳۳۱) و «کنون به تو می اندیشم، به توها می اندیشم (1334)» منتشر شده است. برای بررسی جایگاه شعر هوشنگ ایرانی بیش از هر چیزی باید به موقعیت ویرانگر این شعرها در فضای ادبی دهه سی توجه کرد. در حالی که پس از انقلاب نیما در شعر فارسی، هنوز بحث چگونگی و تاویرات این تحول داغ بود، شعرهای هوشنگ ایرانی در کنار نظرات متفاوت او درباره هنر که حاصل تفکر روی پتانسیل ادبیات غرب و همچنین عرفان شرق بود موجی از حرف و حدیث را در فضای ادبی کشور منتشر کرد. شعر او جدای از ارزش کیفی اش نگاهی متفاوت به ماهیت ذاتی این هنر داشت. وی در سال ۱۳۵۲ خورشیدی بر اثر ابتلا به سرطان گلو درگذشت.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
41
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hamid
hamid
1387/08/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی بنفش تند بر خاکستری

تعداد دیدگاه‌ها:
5
شنیدم که زنده یاد آقای هوشنگ ایرانی از اولین شاعران شعر نو است برای همین کتابش را دانلود کردم تا بخوانم ضمنا شنیده ام که پیرو مکتب دادایسم بوده
هوشنگ ایرانی، از شعرای نوگرا که عجیب ناشناخته مانده است .
جالب اینکه تیراژ برخی کتاب هایش یکصد وده (110) نسخه بوده است!!
مجموعه شعرهای «بنفش تند بر خاکستری» (۱۳۳۰)، «خاکستری» (۱۳۳۱)، «شعله ای پرده را برگرفت و ابلیس به درون خانه آمد» (۱۳۳۱) و «کنون به تو می اندیشم، به توها می اندیشم (1334)» می تواند انقلابی در طرز نگرش ما ایجاد کند . هوشنگ ایرانی تا آخر عمر مجرد زیست.
کار ها ونقاشی هایش الهام بخش بزرگانی چون سهراب سپهری گردید.
شاعر خوش ذوقي که در هياهوي جيغ بنفش انحصار طلبان ناشناخته ماند.اما گذر زمان ارزش کارهايش را مشخص کرد
بنفش تند بر خاکستری
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک