رسته‌ها
جمشید شاه
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 84 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.2
با 84 رای
تصویرگر : فرشید مثقالی

در مورد نویسنده :
مهرداد بهار در دهم مهرماه 1308 ه.ش. در خانواده محمد تقی ملک الشعرا بهار در تهران چشم به جهان گشود.وی پنجمین فرزند ملک الشعرای بهار بود.تحصیلات ابتدایی را در دبستان "جمشید جم" سپری کرد ودوره متوسطه را در دبیرستانهای "فیروز بهرام" و "البرز" تهران به پایان رسانید.
پس از اتمام دبیرستان به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رفت ودر رشته زبان وادبیات فارسی به تحصیل پرداخت.
سال 1334 در دانشگاه تهران ثبت نام کرد ودر 1336، دوره کارشناسی زبان وادبیات فارسی را به پایان برد.در زمستان 1337 برای ادامه تحصیل در حوزه ایران شناسی به لندن رفت ودر پاییز 1338 در مدرسه زبانهای شرقی وآفریقایی گروه مطالعات ایرانی دانشگاه لندن نیز نزد استادانی چون والتر هنینگ، مری بوریس، هارولد بیلی، دی.ان.مکنزی وه.بیوار به مطالعه وپژوهش پرداخت.دوره کارشناسی ارشد را در رشته مطالعات کهن ومیانه ایرانی که شامل تاریخ وفرهنگ وزبانهای ایران باستان بود، در سال 1342 به پایان برد.آنگاه دو سال دیگر در دوره دکتری برای رساله ای با عنوان "آفرینش در اساطیر ایران" زیر نظر مری بوریس پژوهش کرد.اما سر انجام پس از شش سال اقامت در انگلستان به ایران بازگشت، در حالی که در آنجا از رساله دکتری خود دفاع نکرده بود.
پس از بازگشت به ایران وارد دانشگاه تهران شد ودر گروه تازه تاسیس زبان شناسی وفرهنگ وزبانهای باستانی زیر نظر دکتر صادق کیا رساله دکتری خود را تکمیل کرد ودر سال 1345 موفق به اخذ درجه دکترا در این رشته شد ویک سال در آنجا تدریس کرد.
در سال 1346 در بانک مرکزی استخدام شد وازآنجا به صورت مامور به خدمت دربنیاد فرهنگ وآنگاه در فرهنگستان ادب وهنر ویک دوره در فرهنگستان زبان مشغول گردید.در سال 1358 ناگزیر به بازگشت به بانک مرکزی شد، اما در سال 1367 با بیست وسه سال خدمت خود را بازنشسته کرد.
در طول این دو دهه خدمت به عنوان استاد مدعو، در گروه فرهنگ وزبانهای باستانی وگروه تاریخ ادیان دانشگاه تهران تدریس می کرد.استاد بهار با دکتر زهره سرمد دختر صادق سرمد، ازدواج کرد که سه فرزند حاصل زندگی مشترک آنان است.
"واژه نامه بندهش" نخستین کار اوست. بندهش شاید یکی از مشکل ترین کتابهای پهلوی باشد.پس از آن "جستاری در اساطیر ایران" ، "از اسطوره تا تاریخ" ، "ادیان آسیایی" ، "سخنی چند درباره شاهنامه" ، "اشکانیان" و"درباره قیام ژاندارمری خراسان به رهبری کلنل محمد تقی خان پسیان" از تالیفات این اسطوره شناس ومحقق تاریخ ایران باستان به شمار می رود.
آخرین کتاب او"ادبیات مانوی" است که طی تلاشی مشترک پنج ساله با دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور در عرصه ادبیات ایران باستان در سال 1370 به پایان رسید. کتاب ادبیات مانوی نوشته های نظم ونثر مانی وپیرو های مانی است که در چین زندگی می کردند.دکتر بهار ودکتر اسماعیل پور با کشف آثار دینی وفلسفی در کشور چین توانستند به این نوشته ها دست یابند.
دکتر مهرداد بهار استاد ایران شناسی که با نگاهی نو به تاریخ وفرهنگ اساطیر ایرانی نگریسته است در 22 آبان 1373 ودر 65 سالگی بر اثر بیماری سرطان خون درگذشت.بهار اولین فردی است که در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

در مورد تصویرگر :
سال 1322 در اصفهان به دنیا آمد. فرشید مثقالی، فارغ التحصیل نقاشی از دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران،‌ فعالیت خود را با تصویرگری کتاب آغاز کرد، و در سال 1346 به هنرمندان «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» پیوست.
برای مصور کردن کتاب های ماهی سیاه کوچولو، آرش کمانگیر، جمشید شاه و قهرمان جوایزی گرفت، و هم زمان با پیدایش «موج نو» در سینمای ایران به طراحی پوستر فیلم های گاو (داریوش مهرجویی،1348 ) پستچی (مهرجویی،‌ 1351) بی تا (هژیر داریوش،‌1352) و شازده احتجاب ‍(بهمن فرمان آرا، 1353) پرداخت. کار عمدة مثقالی در «کانون» انجام شد، و او با طراحی پوستر فیلم های کوتاه ، آن که خیال بافت و آن که عمل کرد ( مرتضی ممیز،‌ 1350) ، دار (رضا علامه زاده، 1352) و دوباره نگاه کن (مثقالی، 1353) تحولی در پوستر فیلم ایران به وجود آورد. مثقالی هم چنین عنوان بندی تعدادی از فیلم های غیر متعارف سینمای ایران را طراحی و اجرا کرده است. عنوان بندی فیلم گاو نخستین کار مثقالی در این زمینه است. مثقالی سپس عنوان بندی آقای هالو (1349) و شازده احتجاب (1353) را برای مهرجویی و فرمان آرا طراحی و اجرا کرد.
آقای هیولا (1349) سوء تفاهم (1349)‌ پسر و ساز و پرنده (1350) شهر خاکستری (1351) کرم خیلی خیلی خوب (1352) دوباره نگاه کن (1353) از جهات مختلف (1357) یک قطره خون، یک قطره نفت (1359) و مجموعة چرا و چه طور (لیوان، میخ و چکش‌، قلم و کبریت،‌1364) فیلم هایی است که مثقالی برای «کانون» ساخت و با آزمایش گری همة تکنیک های فیلم انیمیشن را آموخت. او برای مجموعة آقای تی وی کوشید برای سرعت کار از همان روشی که والت دیزنی در«صد و یک سگ خال دار» (وولفگانگ ریترمن، 1961) استفاده کرده بود بهره ببرد. برای آموزش این کار به انگلستان رفت، که در آن جا نیز این روش را به کار می بستند.
مثقالی از میان فیلم هایی که ساخته، دوباره نگاه کن را بیش از همه می پسندد. دوباره نگاه کن جست و جویی است در طبیعت برای یافتن اشکال جان دار در شکل های بی جان؛ به همان شیوه ای که یک کودک دربارة فضای اطراف خود و طبیعتی که او را احاطه کرده تخیل خود را به کار می اندازد و داستان می سازد. از میان فیلم های مثقالی دوباره نگاه کن و یک قطره خون و یک قطره نفت از حیث گرافیکی ممتاز و متمایز از سایر آثار او در آمده اند. فیلم های مثقالی از جشنواره های داخلی و خارجی جوایز متعددی کسب کرده اند، از جمله:
آقای هیولا و سوء تفاهم (جایزة جشنوارة بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، 1349) کرم خیلی خیلی خوب (دیپلم جشنوارة کارلو وی واری، 1974) پسر و ساز و پرنده (جایزة هیئت داوران جشنوارة ونیز، 1974) و دوباره نگاه کن (جایزة اول جشنوارة فیلم کودکان مسکو، ‌1975) و جایزة اول جشنوارة جیفونی ایتالیا، 1975).

» اسکن شده در انجمن (فروم) کودکی و نوجوانی
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
33
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
کوهالن
کوهالن
1389/05/31

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جمشید شاه

تعداد دیدگاه‌ها:
1
PDF
5 مگابایت
جمشید شاه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک