رسته‌ها
مهدی منتظر در نهج البلاغه
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 175 رای
درباره:
امام زمان
امتیاز دهید
5 / 3.9
با 175 رای
نسخه تایپی

همانگونه که از عنوان اثر حاضر برمی آید مولف در ضمن مجموعه مطالب آن تلاش می نماید تا مباحث و مطالب مربوط به امام زمان(ع) را در کتاب شریف نهج البلاغه مورد شناسایی قرار دهد و آن گاه با اسلوب خاصی ضمن ترجمه متن، اصل نکات موجود در هر یک از آنها را تبیین می نماید و در مواردی هم به مآخذ و منابع دیگری که این تعبیر در آنجا ذکر شده است اشاره می کنند.

منتهی قبل از وارد شدن در مطالب نهج البلاغه چند مطلب اساسی را متذکر می شوند: نخست در زمینه لزوم معرفت امام و جایگاه آن در معارف اسلامی و بررسی اسناد حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» مبحثی را ارائه می نمایند و نتیجه می گیرند که این حدیث بین شیعه و سنی در حد تواتر و بلکه بالاتر از آن مطرح است؛ لذا توجه به اصل امامت یکی از امور لازم برای تمام مسلمانان است.

آن گاه تحت عنوان «مهدویت در اسلام» دیدگاه شیعه را در مورد امام زمان(ع) مورد اشاره قرار می دهند و ضمن اشاره به آیه ای از قرآن نتیجه می گیرند که مسئله مهدویت و تشکیل حکومت عدل جهانی، ریشه در قرآنی دارد و صرفاً یک نظر خاص گروهی نیست و در ادامه تحت عنوان «شناخت کوتاه از حضرت مهدی(ع)» به نحو اختصار، در زمینه نسب و حسب و خصوصیات و صفات و وقایع زندگی و نواب و علایم و وقت و مکان ظهور و یاران و روش حکومتی و چگونگی پیروزی بر دشمنان و مدت زمامداری و برکات دوره حکومت آن حضرت مطالبی را می آورند.

در پایان این بخش نیز به خاطر پاسخ به شبهه بعضی از افراد که در زمینه ولادت آن حضرت دارند، مطلبی را ارایه می نمایند و در ضمن آن، بر اسامی بیش از صد نفر از علمای اهل سنت که در نیمه دوم قرن سوم هجری به مسئله ولادت آن حضرت اعتراف کرده اند، اشاره می کنند.

لازم به تذکر است که علاوه بر ذکر اسامی این افراد به آثار و مآخذ و منبع سخن آنها هم اشاره می نمایند.

سپس ضمن اشاره به جایگاه نهج البلاغه در متون روایی و مسئله امامت و رهبری، این اثر گرانقدر را مورد بررسی قرار می دهند و فهرستی از مطالب مربوط به مساله امامت را که در نهج البلاغه آمده است، ارائه می نمایند و در پایان تحت عنوان پیشگویی های امام امیرالمومنین (ع) درباره حضرت مهدی (ع) به شرح و تفصیل یازده مورد از مطالب و سخنان علی (ع) در زمینه بخشهای مختلف معارف امام زمان(ع) ایراد شده است، می پردازد.

صفحات آخر کتاب هم به معرفی مآخذ مطالب کتاب و فهرست مطالب کتاب و معرفی آثار مولف اختصاص دارد.

کتاب «مهدی منتظر(ع) در نهج البلاغه» نوشته استاد مهدی فقیه ایمانی را برای نخستین بار کتابخانه امام امیر المومنین در اصفهان منتشر کرده است و پس از آن نیز برخی ناشران دیگر از جمله اتشارات حسینیه عماد زاده بیش از یک بار منتشر کرده اند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
78
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Reza
Reza
1387/06/11
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مهدی منتظر در نهج البلاغه

تعداد دیدگاه‌ها:
2

می شود روزی بیاید و آن روز را ببینیم ، آن روز موعود را ... و صوت دلربای : انا المهدی الموعود و اذکرکم الله ایها الناس و مقامکم بین یدی ربّکم . . .

نگارش و ساماندهی موضوع در این کتابه جالب است.موضوع که حرف ندارد. یک یک یک8-)8-)8-)8-)
مهدی منتظر در نهج البلاغه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک