رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
تاریخ طبرستان - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 101 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 101 رای
به اهتمام : محمد رمضانی

جلد اول: از اب‍ت‍دای‌ ب‍ن‍ی‍اد طب‍رس‍ت‍ان‌ ت‍ا اس‍ت‍ی‍لای‌ آل‌زی‍ار، نوشته محمد بن حسن بن اسفندیار کاتب، معروف به ابن اسفندیار در قرن هفتم.

این کتاب یکی از قدیمی‌ترین تواریخ محلی طبرستان است و در مواردی از تاریخ‌نویسی محلی فراتر می‌رود. نثر این اثر برخلاف مقدمه مصنوعش، روان است و با حکایات و اشعار عربی و واژه‌های طبری همراه شده است. ظاهرا طرح مؤلف در تدوین این اثر بر اساس یک مقدمه و سه مجلد بوده است، اما چون مقدمه و مجلد دوم و آغاز مجلد سوم موجود نیست و نسخه‌های به جا مانده از تصرف کاتبان در امان نبوده و حتی برخی نسخه‌ها، قسم یا مجلد چهارم نیز دارند به طرح مؤلف بدرستی نمی‌توان پی برد. نسخه‌های گوناگون این اثر در کتابخانه‌های لندن و سن پطرزبورگ و پاریس مغشوش‌اند و افتادگی دارند. تاریخ کتابت نسخ موجود قرن یازدهم است و ظاهرا ناسخان از روی یک نسخه پر اشتباه کتاب را استنساخ کرده‌اند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
miran2009
miran2009
1389/05/30

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ طبرستان - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
8

‍  ابن مقفع پارسی بزرگترین ادیب عصر خلافت و بنیانگذار نثر ادبی عرب، به صورت فجیع، و زنده زنده در آتش سوزانیده شد. ابوسفیان بن معاویه مهلبی او را کشت. روزبه پسر دادویه، از نویسندگان و مترجمان دانشمند ایرانی بود که در فارس متولد گردید، نخست آیین زرتشتی داشت، اما دیری نگذشت که‌ به دین اسلام گروید و در بصره مقیم گشت و عبدالله نامیده شد. پدرش دادویه، از طرف حجاج بن یوسف، مامور وصول مالیات بود که به امر حجاج او را شکنجه دادند و دستش معیوب شد، و از این جهت به #مقفع معروف گردید. عبدالله ابن مقفع، آثار با ارزشی از قبیل الادب الکبیر، الادب الصغیر را تالیف و خدای‌نامه وکتاب مزدک و آئین‌نامه را به عربی ترجمه کرد. چون او را متهم به عقاید مانوی کردند، به امر حاکم بصره که در‌ آن زمان منصور دوانقی بود، به وضع وحشتناکی کشته شد.
در کتاب تاریخ طبرستان "جلد ۱، رویه ۲۶" آمده است که:
"" روزی ابن مقفع از کنار آتشکده‌ای گذشت و به زبان بلند این شعر را میخواند:
ای خانه مهرگر شدم از تو برون
باچشمی اشکبار و قلبی پرخون
سوگند به خاک درت ای درگه مهر
تن بردم و دل نهادم آنجا به درون
- این شعر را عده ای شنیدند و خبرش را به والی بصره و سپس به گوش منصور دوائقی، خلیفه عباسی رساندند؛ و خلیفه دستور داد که ابن مقفع را تکه تکه کنند، به این صورت که نخست دست‌هایش و سپس پاهایش را بریدند. آنگاه دستها و پاهای بریده را در برابر دیده‌اش در آتش سوزاندند و سپس بدنش را با خنجری پاره پاره کردند. گویند هنگامی که دست‌ها و پاهای ابن مقفع را در آتش انداختند، به خلیفه عباسی اینچنین گفت:
"به خدا سوگند که با کشتن من، هزار تن را کشتی، ولی اگر صد چون تویی را بکشند، یک تن را هم نکشته اند " "".
اگه کسی میتونه هر دو جلد این کتاب و واسه من بفرسته خیلی ممنون میشم..چون واقعا بهش نیاز دارم
دستتون ممنون.سایت خوبه.دنگ و فنگش زیاده
ازکلمه ی اواتار که فکرمیکنم ماسونی باشه خوشم نیومد
(!)
از زحمتی که دوستان کشیده اند بسیار سپاسگزارم اما درک نمی کنم، وقتی کتابی را به راحتی و در عرض حداکثر یک ساعت می توان اسکن کرد که برابر اصل نیز هست، بعضی از دوستان روزهایی متمادی را صرف تایپ کردن و بازنویسی آن کتاب می کنند؟!
خيلي ممنون بسيارعالي بودكتاب به دردبخوري است
اگر خواستيد در مورد قهرمان اين سرزمين يعني "مازيار" بيشتر بدونيد حتمآ كتاب صادق هدايت رو با همين نام يعني "مازيار" بخونيد البته اگه گيرتون مياد چون معلوم نيست كه چاپش كنن يا نه. خيلي كامله.:-(
ممنون از كتابتون;-)
تاریخ طبرستان - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک