رسته‌ها

گیلان نامه: مجموعه مقالات گیلان شناسی - جلد ۶

گیلان نامه: مجموعه مقالات گیلان شناسی - جلد ۶
امتیاز دهید
5 / 4
با 2 رای
امتیاز دهید
5 / 4
با 2 رای
در زمینه تاریخ، فرهنگ، هنر، زبان، ادبیات و مردم‌شناسی

از مقدمه:
از زمان چاپ جلد پنجم گیلان نامه، یعنی ۱۳۸۰ تاکنون، پنج سال گذشته است. دلیل این فاصله انتشار طولانی به هیچ وجه برای خوانندگان و فراهم آورنده مجموعه قابل توجیه نیست. اگر چه دلایلی وجود دارد که این تاخیر انتشار را توجیه می کند اما شرح آن التزامی ندارد و مشکلی را حل نمی کند.
میگویند میان هر کس و کاری اگر فاصله و جدایی بیفتد و مدت زمانی طولانی بگذرد، از چشم و دل و خاطر می افتد. خوشبختانه در کار چاپ و نشر «گیلان نامه»، این اتفاق نیفتاد که هیچ بلکه مراجعه بسیار تشویق علاقمندان و مزید بر آن تعهد به چاپ مقالات رسیده که از مدتها قبل نزد من امانت ،بود موجب شد تا این جلد را نیز تدوین کرده به زیور چاپ بسپرم.
در مقدمه جلد اول به تفصیل و در مقدمه جلدهای بعد به اختصار از اعمال چند نکته خاص در چاپ این مجموعه یاد کردیم؛ نخست این که هر جلد آن به عزیزی اهدا می شود که در طول حیات هنری خود بیشترین خدمت را به فرهنگ بومی گیلان کرده است. دوم این که در هر شماره از آثار فلمی عزیزانی استفاده می شود که در مجلدات پیشین قلم نزده باشند مگر این که صاحب قلم در گذشته باشد، و این محدودیت البته بیشتر به خاطر آن بوده است که طیف بیشتری از نویسندگان را به همکاری فراخوانده باشیم و بالاخره نکته سوم این که اعلام کردیم امیدواریم هر سال یک جلد از این مجموعه را منتشر کنیم. اکنون در آستانه چاپ و انتشار جلد ششم ناگریزم اعتراف کنم که بر شرط سوم در شرایط کنونی که مشکلات فراوان بر کار نشر حاکم است به هیچ روی اعتباری نیست. اما همچنان امیدواریم فاصله انتشار را بسیار نزدیک تر از آن چه به تاخیر افتاد بگیریم. از شرط دوم یعنی محدودیت استفاده از قلم همکاران مجلدات گذشته هم عدول کردیم و همان طور که ملاحظه میفرمایید در جلد حاضر از حضور برخی از همکاران مجدداً سود جستیم. این روش در مجلدات آینده نیز دنبال می شود. اما بر اجرای شرط اول خود همچنان استواریم که هر شماره گیلان نامه به نویسنده و پژوهشگری اهدا شود که بیشترین هم خود را در چاپ و نشر آثار مربوط به گیلان انجام داده است. از این رو این دفتر به زنده یاد شیون فومنی هدیه می شود که نقطه عطفی در شعر شفاهی گیلکی از خود به یادگار گذاشت و کمتر خانه ای را میتوان یافت که کاستهای او در آن نباشد و صدای گرمش از آن بلند نشود...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
266
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
melorin
melorin
1403/07/29
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی گیلان نامه: مجموعه مقالات گیلان شناسی - جلد ۶

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
گیلان نامه: مجموعه مقالات گیلان شناسی - جلد ۶
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک